آمریکایی ها پس از اتمام بدون نتیجه کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه هم اینک از گزینه جایگزین و یا B برای حل بحران سوریه سخن می گویند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از جهان نیوز: پس از برگزاری ژنو ۲ طرف غربی و عربی به صورت هماهنگ دولت سوریه را مقصر شکست این مذاکرات معرفی می کنند. به همین دلیل برخی تحلیلگران این موضوع را پیش زمینه توجیهه برای حمله نظامی به سوریه عنوان کردند.

در همین حال، روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز»، به نقل از یکی از مقامات ارشد کاخ سفید نوشت، رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی طیف گسترده‌ای از ابزارها و گزینه‌های سیاسی برای افزایش فشار به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است.

پس از این جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز خبر داد که که باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور از آنها خواسته است تا در مورد گزینه‌های متعددی بیاندیشیند که ممکن است (درقبال سوریه) وجود داشته یا نداشته باشد.

گزینه B برای سوریه به نظر می آید که یک برنامه هماهنگ شده از قبل نیز باشد، بگونه ای که چند ماه قبل وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، اگر نشست ژنو ۲ درخصوص دستیابی به یک راه حل سیاسی قابل اجرا در مورد ناآرامی‌های دو ساله سوریه با شکست روبه‌رو شود، ترکیه و آمریکا یک طرح B را به عنوان گزینه جایگزین در نظر دارند. داوود اوغلو جزئیات طرح B را که به عنوان یک طرح جایگزین محسوب می‌شود را بیان نکرد.

این روزها منابع غربی و عربی پر از اخباری است که درباره ویژگی های طرح جایگزین سخن می گویند که در اینباره چند نکته ذیل قابل تامل می باشد:
الف: گزینه B قطعا یک جنگ تمام عیار نخواهد بود. اوباما در جدیدترین اظهارات خود گفته است: به دنبال گزینه‌هایی غیر از گزینه‌ نظامی برای سوریه هستیم. یکسری اقدامات بینابین وجود دارد که ما می‌توانیم به کار گیریم تا فشار بیشتری را به رژیم اسد وارد کنیم و ما قصد داریم به تلاش و همکاری با تمامی طرفین درگیر ادامه دهیم تا یک راه‌حل دیپلماتیک را پیش ببریم.

ب: گزینه B ناچارا باید نحوی تنظیم شود که منجر به مهار القاعده و گروهای تندرو تکفیری شود. منابع غربی معتقدند هر گزینه جایگزین حتی محدود نظامی – که امکان فرآگیر آن برای آمریکا وجود ندارد- باید به نحوی اعمال شود که نه تنها سبب قدرت گرفتن القاعده در سوریه نشود بلکه به نحوی معنادار و ملموس منجر به تضعیف گروه های فعال القاعده در سوریه شود.

ج: از برخی شواهد میتوان حدس زد که در گزینه B نقش جغرافیایی اردن و جبهه جنوبی سوریه پررنگ می باشد. خصوصیت اصلی این منطقه این است که اردن مدت ها است مرکز حضور افسران اطلاعاتی آمریکا و برخی کشورهای غربی می باشد و نیروها و گروه های مرتبط با این افسران در آن آنجا آموزش و سازماندهی شده اند. ویژگی دوم این منطقه نیز نفوذ کمتر جریان القاعده در آن هست.

د: گزینه B که وندی شرمن دستیار ویژه وزارت خارجه آمریکا نیز از آن سخن گفته در کلی ترین وضعیت همان سخن اوباما خواهد که گزینه ای بین دو مولفه دیپلماتیک و نظامی شناور خواهد بود. فوری ترین مرحله اجرایی این گزینه احتمالا تجهیز تسلیحاتی بیشتر و همچنین پیشرفته تر ارتش آزاد سوریه خواهد بود. انتشار اخباری از قرار دادن تجهیزات تسلیحاتی پیشرفته تر از طرف عربستان به مخالفان اسد در همین راستا قابل تفسیر و تعمیم است.