پس از بیانات صریح رهبر معظم انقلاب در دیدار هیئت وزیران، موج بازگشت و عقب نشینی از سوی تخریب کنندگان دولت در دوسال اخیر به بهانه ساختگی جریان انحرافی، آغاز و اظهارات متعددی در این زمینه صورت گرفت.

رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند: «در اين سالهايي كه دولت نهم و دولت دهم بر سر كار بودند تا امروز، گفتمان انقلاب و ارزش‌هاي انقلاب و چيزهايي كه امام به آن توصيه مي‌كردند و ما آنها را از انقلاب آموختيم، خوشبختانه كاملاً برجسته شده؛ مسئله ساده زيستي مسئولان، استكبارستيزي، افتخار به انقلابيگري. يك دوره‌اي بر ما گذشت كه اسم انقلاب و انقلابيگري و اينها به انزوا رفته بود. سعي مي‌كردند به عنوان يك ارزش منفي يا ضد ارزش از اين چيزها ياد كنند مقاله مي‌نوشتند، حرف مي‌زدند، گفته مي‌شد. امروز خوشبختانه اينجور نيست. درست بالعكس است. گرايش عمومي مردم و مسئولان به حركت انقلابي، جهت‌گيري انقلابي، ارزش‌هاي انقلابي و مباني انقلاب است، اين را توجه داشته باشيد كه يكي از عوامل گرايش مردم به دولت همين‌ها است.»

در این میان حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه پرخاشگر کیهان که خود از سردمداران جریان تخریب و تکفیر دولت بود و اتهامات بی شرمانه ای را نثار خدمتگزاران مردم کرده بود در سرمقاله ای، برای آنکه پس از بیانات رهبری، عریضه خالی نماند، هم از سخنان گذشته خود عقب نشینی کرده است و هم در عین حال برای آنکه خیلی آبروی خود را نبرده باشد، دوباره همان اتهامات را در پاراگراف دیگر یادداشت خود تکرار کرده؛ انگار نه انگار که سخنان رهبری درباره چه بود و او اصلا به بهانه چه چیزی این یادداشت را نوشته است!

این سرمقاله بیش از هر چیز انسان را به یاد آن جمله معروف می اندازد که بالاخره یا رومیِ روم، یا زنگیِ زنگ! نمی شود هم توبه کرد و باز هم همان آش و همان کاسه!

آقای شریعتمداری لااقل بگذار جوهر پاراگراف قبلی ات خشک شود!

وی در ابتدا با اذعان به اینکه رهبر معظم انقلاب به عملكرد دولت نمره اي فراتر از «نمره قبولي» می دهند و تقديري جانانه از سال ها تلاش بي وقفه و متراكم دولتمردان کرده اند، در فرافکنی آشکار، از كساني که با اشاره به برخي از نقاط ضعف، زبان و قلم به نقد غيرمنصفانه دولت گشوده و به افراط رسيده بودند! انتقاد می کند بدون آنکه عملکرد خود را به یاد بیاورد و در ادامه اعتراف می کند که نقاط ضعف فقط مي تواند نمره دولت خدمتگزار را از 100 به 90 تنزل دهد و اين در حالي است كه رقباي احمدي نژاد و دولت هاي اصلاحات و كارگزاران به زحمت نمره قبولي مي گيرند.

البته شریعتمداری اشاره نمی کند که اگر نقاط ضعفِ به قول خود كم شمار، تنها، نمره دولت را از 100 به 90 کاهش می دهد و رهبری نیز نمره ای فراتر از قبولی به دولت می دهند، پس چرا از سردمداران فتنه سال 90 برای تخریب ناجوانمردانه دولت شد!

از نکات جالب توجه یادداشت شریعتمداری، واکنش دیرهنگام و البته منطقی وی به نامه تعدادی از وزرای اخراجی دولت به رهبری است که نامه مذکور را نفي آشكار صلاحيت دولت تلقي کرده و محتوای آن را بيرون از جايگاه نويسندگان نامه می داند و تأکید می نماید که بدون كمترين ترديدي، نامه ياد شده، بازي ناخودآگاه نويسندگان در ميدان دشمن است كه با نقد دلسوزانه فاصله فراواني دارد که این موضع شفاف از جانب مدیر مسئول کیهان قابل تقدیر است.

اما شریعتمداری این رویکرد مثبت را در ادامه یادداشت خود از بین می برد و باز به همان اتهام پراکنی سابق توسل می جوید و با انتقاد از اعتماد رئیس جمهور به كساني كه به زعم وی شايسته اين اعتماد نيستند، مدعی آسيب دیدن موقعيت و جايگاه دولت احمدي نژاد شده و باز در همین پاراگراف با مغالطه های همیشگی، شماری از اتهامات خود علیه دولتمردان را تکرار می کند.

وی البته در پایان دوباره، بیانات رهبری را تقديري جانانه از سال ها تلاش بي وقفه و متراكم دولتمردان ارزیابی می کند.

بخشهایی از سرمقاله روز یکشنبه "کیهان" را با هم مرور می کنیم:

تمثيلي كه حضرت آقا در تشريح و توضيح فرمول ياد شده به كار گرفته اند با توجه به «واقع نمايي» و «دقت نظر» مثال زدني ايشان، حاكي از آن است كه رهبر معظم انقلاب به عملكرد دولت محترم نمره اي فراتر از «نمره قبولي» مي دهند. ضمن آن كه ايشان در بيانات خويش براي اين ارزيابي به نمونه هاي مستند فراواني نيز اشاره كردند. «كارهاي وسيع عمراني در مناطق مختلف كشور، پيشرفت چشمگير در زمينه علم و فنآوري، ارتقاي جايگاه ايران در عرصه سياست خارجي و مسائل بين المللي، برجسته شدن ارزش هاي انقلاب در گفتار و رفتار دولت از جمله ساده زيستي و دوري از تجمل، استكبارستيزي و افتخار به انقلابي گري و تلاش براي ارتباط گسترده با مردم و...»

رهبر معظم انقلاب در ارزيابي عملكرد دولت دقيقاً همان فرمولي را به كار گرفتند كه خود براي نقادي منصفانه و دلسوزانه پيشنهاد كرده بودند، ايشان در كنار نقاط قوت فراوان و مثال زدني دولت به نقاط ضعف نيز اشاره داشتند و برخي از «نبايد»هايي كه هست و «بايد»هايي را كه مورد غفلت قرار گرفته برشمردند كه «رعايت قانون»، نظارت بر زيرمجموعه ها، پي گيري مصوبات و وعده هايي كه مخصوصاً در سفرهاي استاني داده مي شود، بررسي آمار و ارقامي كه زيرمجموعه ها ارائه مي دهند، مبارزه با فساد اقتصادي، مقابله با تورم و گراني ناشي از آن، تعامل با مجلس و قوه قضائيه، مشاوره با نخبگان و توجه به مقوله فرهنگ از جمله آنهاست و نهايتاً تقدير از پركاري دولت و تأكيد بر حفظ اين روحيه تا پايان آخرين سالي كه از دوران خدمت دولت خدمتگزار باقي مانده است.

اكنون با توجه به حمايت گسترده و مستند حضرت آقا از دولت محترم و برشمردن ويژگي هاي بعضاً منحصر به فرد آن مي توان نتيجه گرفت كه؛

1- دولت اگرچه خالي از نقاط ضعف نيست ولي اين نقاط ضعف كم شمار با نقاط قوت فراوان و پرشمار آن قابل مقايسه نيست. پيش از اين در حالي كه كساني با اشاره به برخي از همين نقاط ضعف، زبان و قلم به نقد غيرمنصفانه دولت گشوده و به افراط رسيده بودند، طي يادداشتي مستند اشاره داشتيم كه مجموعه اين نقاط ضعف فقط مي تواند نمره دولت خدمتگزار را از 100 به 90 تنزل دهد و اين در حالي است كه رقباي احمدي نژاد و دولت هاي اصلاحات و كارگزاران در همآوردي با دولت ايشان به زحمت نمره قبولي مي گيرند كه البته بسياري از اعضاي دو دولت ياد شده در جريان فتنه 88 رفوزه هم شدند.

2- ساز و كارهاي پيشنهادي دلسوزان نظام و مردم اگر واقعاً دلسوزانه باشد، الزاماً بايستي در بستر دولت دنبال شود. نكته اي كه متأسفانه چند هفته قبل از سوي برخي مسئولان قبلي دولت، به غفلت ناديده گرفته شده و با ارسال نامه اي خواستار تشكيل گروهي از نخبگان و صاحبنظران براي پي گيري اموري شده بودند كه مطابق قانون در حوزه ماموريت و مسئوليت دولت است. نويسندگان نامه كه متاسفانه ارسال آن را رسانه اي كردند! به اين نكته بديهي توجه نداشته اند كه نامه مورد اشاره، نفي آشكار صلاحيت دولت تلقي مي شود كه از يكسو بيرون از جايگاه نويسندگان نامه بوده است و ديگر آن كه دولت پيشاني نظام است و از اين روي بدون كمترين ترديدي، نامه ياد شده را مي توان و بايد، بازي ناخودآگاه نويسندگان در ميدان دشمن ارزيابي كرد كه با نقد دلسوزانه- كه ضروري و سازنده است- فاصله فراواني دارد.

3- «نظارت بر زيرمجموعه» نكته اي است كه در توصيه هاي رهبر معظم انقلاب به دولت جايگاه ويژه اي داشت. گفتني است رئيس جمهور محترم اگرچه در اين باره، حساسيت ويژه اي از خود نشان مي دهند كه درخور تقدير است ولي در پاره اي از موارد، اعتماد مطلق- و يا نزديك به مطلق- ايشان نسبت به كساني كه نشان داده اند شايسته اين اعتماد نيستند، موقعيت و جايگاه دولت آقاي احمدي نژاد را با آسيب روبرو كرده است. نگاهي به مواضع و عملكرد اين طيف حاكي از آن است كه در بسياري از موارد با مواضع و عملكرد رئيس جمهور فاصله زيادي دارند. مثلا در حالي كه نظر با شجاعت اعلام شده و مستدل آقاي دكتر احمدي نژاد درباره هولوكاست تعادل رژيم صهيونيستي را برهم زده است، يكي از افراد همين حلقه از صهيونيست هاي اشغالگر با عنوان «مردم اسرائيل»! ياد مي كند و يا در گرماگرم تلاش بي وقفه و مثال زدني رئيس جمهور براي جهت دهي بودجه به سوي اقشار مستضعف جامعه، كه اميد فراواني در دل ها آفريده است، حلقه ياد شده، با صرف هزينه هاي كلان به برپايي همايش هاي بي حاصل با دعوت از كساني كه بعضا كمترين همخواني با نظام و مردم ندارند و حاتم بخشي از بيت المال به فلان هنرپيشه و حمايت از برخي كلان سرمايه داران و خريد و راه اندازي نشريات آنچناني و... مشغول است.

4- حمايت گسترده رهبر معظم انقلاب از دولت و توصيه هاي دلسوزانه و كارشناسانه ايشان به رياست محترم جمهوري و اعضاي كابينه، ضمن آن كه سرمايه بزرگي براي دولت و تقديري جانانه از سال ها تلاش بي وقفه و متراكم دولتمردان است، براي تماميت نظام، اعم از قواي سه گانه و ساير مراكز و سازمان ها و اركان جمهوري اسلامي ايران نيز، ظرفيت پرحجم و دامنه داري فراهم آورده است، كه در بياني ديگر مي توان و بايد آن را شيرازه كتاب نظام تلقي كرد و سلامت و درستي حركت اجزاء خرد و كلان جمهوري اسلامي ايران را در پيوند با اين شيرازه به ارزيابي نشست. تاكيد بر شعارهاي انقلاب اسلامي، ساده زيستي، مردم دوستي، پاكدستي، استكبارستيزي، حمايت از محرومان، شجاعت در برخورد با مفاسد اقتصادي و... آموزه هايي هستند كه همه قوا موظف به ظرفيت سازي براي تحقق آنند.