مخالفان دولت احمدی نژاد در چند روز گذشته روزهای پرکاری را از سر گذرانده اند و در تمام مواضع خود در واکنش به گزارش عملکرد 8 ساله دولت به ویژه در بخش اقتصادی یا به طور کلی و از اساس سخنان احمدی نژاد را نفی کرده اند و یا آنجاییکه مجبور به تصدیق شده اند کوشیده اند نقش مدیریت دولت او را ناچیز نشان داده و بهبود شاخصهای اقتصادی را به قضا و قدر ارتباط بدهند.

طبیعی بود گزارش عملکرد 8 ساله محمود احمدی نژاد در مصاحبه با رسانه ملی بیشتر مباحث اقتصادی را در بر بگیرد. اقتصاد به عنوان چشم اسفندیار دولت احمدی نژاد همواره بیشترین حجم از حملات مخالفان او را به خود اختصاص داده است.

به گزارش نکات پرس، مخالفان رئیس دولت عدالت و مهرورزی از همان آغاز نسبت به گزارش عملکرد او حساسیت ویژه ای به خرج داده‌اند. شاید دلیل عمده حساسیت مخالفان دولت احمدی نژاد از گزارش او تسلط خیره کننده این دولت‌مرد معاصر کشور بر مباحث اقتصادی باشد.

 با اینکه چند روز از ارائه گزارش عملکرد احمدی نژاد به مردم در رسانه ملی می‌گذرد، اما رسانه های مخالف او در واکنش حجم زیادی از صفحات اصلی خود را به مقابله با آن اختصاص دادند. برای مثال روزنامه اعتماد 4 روز پس از مصاحبه احمدی نژاد صفحات 1 ، 3 ،4و 5 این روزنامه را به مصاحبه‌هایی در نقد سخنان وی اختصاص داده و در واقع برای پاسخ به سخنان احمدی نژاد سنگ تمام گذاشته است. 

عکس یک روزنامه  اعتماد در روز یکشنبه به غلامرضا تاجگردون، معاون برنامه و بودجه دوران اصلاحات سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعلق گرفت. شخصی که به طور طبیعی نباید برای انحلال سازمان پر ماجرای مدیریت دل خوشی  از احمدی نژاد داشته باشد.

تیتر مصاحبه با این نماینده اصلاح طلب مجلس "خطاهای اقتصادی احمدی نژاد" انتخاب شده است. در صفحه 3 این روزنامه نیز طهماسب طلایی در تیتری با عنوان "واقعیت با ادعا تغییر نمی‌کند" واکنش‌های مختلف  به گزارش احمدی نژاد را بازتاب داده و بخش عمده صفحه 3 مشهورترین روزنامه اصلاح طلب کشور نیز به مصاحبه با محمد رضا پور ابراهیمی، نماینده مجلس و عضو شورای عالی بورس تعلق گرفته است.

اما غلامرضا تاج گردون در آغاز مصاحبه با اعتماد درباره "سرمایه گذاری دولت احمدی نژاد در بخش تولید و مشخصاً مسکن مهر و دستاوردهای این سرمایه گذاری"  گرچه کوشیده با استفاده از الفاظ کلیت مسکن مهر را زیر سؤال نبرد اما در واقع از نتیجه نقد او چیزی جز این برداشت نمی‌شود.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه دولت خاتمی گفته: « ما الآن شاهد هستیم که 54 هزار میلیارد از منابع سیستم بانکی کشور به مسکن مهر رفته و در آنجا قفل شده است. چون اولاباید بخشی از این پول را دولت بیاورد و بخش دیگر را مردم بیاورند، بعد این مسکن تولید و تحویل مردم داده شود و بعد تازه تکه تکه مردم این پول را به نظام بانکی برگردانند. من نمی‌گویم مسکن مهر نباید انجام می‌شد اما نباید به این شکل و در این حجم انجام می‌شد تا 54 هزار میلیارد تومان پول ما به یک بانک برود و آن بانک را ورشکسته کند و 20 سال بعد این پول برگرد. در اقتصادی که شرایط رکود دارد، نباید با پول این طور رفتار کرد. من نمی‌گویم مسکن مهر باید تعطیل می‌شد، اما باید بررسی می‌کردیم که این سرمایه‌ها در کدام بخش می‌تواند اقتصاد ما را از رکود نجات دهد. یعنی در کجاها این پول می‌توانست سریع خرج شود و با بیشترین منافع و البته سریع برگردد. آقای رییس جمهور یا معاون اول محترمشان خیلی راحت می‌آیند و می‌گویند که از زمان حضرت آدم تا الآن این قدر سرمایه گذاری نشده است. مهم این است که بگویید بازدهی این خرج چه بوده است. ».

رسانه‌ها علیه دستاورد‌های دولت احمدی نژاد
اما در صفحه 5 این روزنامه مصاحبه مفصل نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تیتر "کاهش ارزش پول ملی، شاخص بورس را بالا کشید" درج و سعی شده بهبود بی سابقه شاخص بورس کشور که در زیر شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی اتفاق افتاده بی ارتباط با مدیریت اقتصادی دولت احمدی نژاد قلمداد شود.

به طور کلی مخالفان دولت احمدی نژاد در چند روز گذشته روزهای پرکاری را از سر گذرانده‌اند و در تمام مواضع خود در واکنش  به گزارش عملکرد 8 ساله دولت به ویژه در بخش اقتصادی یا به طور کلی و از اساس سخنان احمدی نژاد را نفی کرده‌اند و یا آنجایی که مجبور به تصدیق شده‌اند کوشیده‌اند نقش مدیریت دولت او را ناچیز نشان داده و بهبود شاخصه‌ای اقتصادی را به قضا و قدر ارتباط بدهند.

نکته دیگر که در نوع خود بسیار جالب توجه است اینکه در چند روز اخیر مخالفان دولت احمدی نژاد برای نقد گزارش اقتصادی وی به مردم از خبره‌ترین اقتصاددانان مخالف دولت استفاده کرده‌اند. چرا که احمدی نژاد مانند همیشه در ارائه مباحث اقتصادی به بیان کلیات بسنده نکرد و وارد جزییات مباحث اقتصادی نیز شد و این کار را برای آن‌ها که قصد پاسخ گویی به او را داشتند سخت‌تر کرد.

به هر حال گزارش دو ساعته احمدی نژاد در پایان عمر دولت او ژورنالیسم پر حجم رسانه ای مخالف دولت را بیش از پیش به زحمت انداخت. مخالفان دولت البته باید به خاطر قهر چند ساله رسانه ملی با احمدی نژاد خدا را شاکر باشند چرا که پوشش مناسب‌تر این روزهای سخنان رئیس جمهور از رسانه ملی اگر در سال‌های اخیر نیز بروز و ظهور داشت و قهر این رسانه با دولت دهم به کمک مخالفان نمی‌آمد شاید در پروسه ای طولانی و با تکیه بر تبلیغات حریف مردی که به عقیده بسیاری به تنهایی یک رسانه است و از پشتیبانی رسانه های قدرتمند نیز برخوردار نیست نمی‌شدند. هر چند در انتخابات اخیر هیچ نامزدی گفتمان او را نمایندگی نمی‌کرد.

جواد محرمی