ادبیات این روزهای جریان مدعی اصولگرایی (بخوانید مخالفان دولت) که حیات و تنفس کنونی خود را مدیون ایستادگی احمدی‌نژاد در برابر باندهای ثروت و قدرت هستند، جالب توجه است. ادبیاتی که هم با بیانات رهبر معظم انقلاب نسبت به دولت‌های نهم و دهم در تناقض آشکار است.

هجمه‌های انتخاباتی مخالفان دولت به قوه مجریه و عملکرد آن، این روزها به بهانه انتخابات نمایان‌تر از همیشه شده و کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هر چند از یک سو از گفتمان احمدی‌نژاد از جمله استکبار ستیزی، مبارزه با فساد اقتصادی، خودباوری، عدالت‌طلبی، تحول اقتصادی، محرومیت زدایی، مردم‌داری و... بهره می‌گیرند اما از سوی دیگر تمام تلاش و توان خود را برای تخریب دولت مردمی نهم و دهم معطوف کرده‌اند.
ادبیات این روزهای جریان مدعی اصولگرایی (بخوانید مخالفان دولت) که حیات و تنفس کنونی خود را مدیون ایستادگی احمدی‌نژاد در برابر باندهای ثروت و قدرت هستند، جالب توجه است.
ادبیاتی که هم با بیانات رهبر معظم انقلاب نسبت به دولت‌های نهم و دهم در تناقض آشکار است (چرا که ایشان بارها گفتمان دولت را تایید کرده‌اند) هم با بسیاری از سخنان گذشته خود آنها در تعارض است که از دولت حمایت می‌کردند و حتی وزیر دولت بوده‌اند. ماجرای امروز آن‌ها داستان افرادی است که نمک خورده‌اند و نمکدان شکسته‌اند.

مشکلات و نقایص دولت نهم و دهم در برخی عرصه‌ها هیچگاه و از سوی هیچ مقام دولتی، از رئیس‌جمهور گرفته تا دیگران نفی نشده و نمی‌شود اما این‌که برخی به طمع رسیدن به قدرت و ثروت مشکلات موجود را با تحلیل‌های غلط آغشته کنند و تلاش نمایند بدون ارائه حتی یک خط برنامه ایجابی و عملیاتی خود را منجی مردم نشان دهند امری نیست که از دیدگان تیزبین مردم پنهان بماند.

صف طولانی کاندیدای مدعی اصولگرایی برای ورود به پاستور که هر روز طولانی‌تر هم می‌شود، این روزها توپخانه به اصطلاح انتقادات را به سمت دولت نشانه رفته و تلاش می‌کند به هر نحو ممکن با سوءاستفاده از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها از یک طرف و همراهی برخی عناصر داخلی با دشمنان از طرف دیگر، فضایی غبارآلود برای انتخابات به وجود آورد تا در زمان لازم مردم را به سمت انتخاب مورد نظر جناح خود هدایت کند.
اینکه برخی بدون ارائه هیچ برنامه و طرحی برای حل مشکلات و تنها با ارائه شعارهای رنگارنگ وارد میدان شوند و با ابزار سوار شدن بر موج تخریب دولت تا رسیدن به ساحل قدرت بتازند اگرچه از سوی آنها استراتژی خوبی به نظر می‌رسد اما مردم ایران اسلامی در عمل نشان داده‌اند که تسلیم چنین فشارهایی نشده و نخواهند شد. در همین خصوص و در ادامه این گزارش تنها به بخشی از هجمه‌های یک هفته گذشته 10 نامزد مدعی اصولگرایی علیه دولت اشاره می‌شود.
علی‌اکبر ولایتی:
* وضعیت عفاف عمومی امروز وضعیت خوبی نیست. فضای عمومی خیابان‌ها فضای بدی است و هر چقدر تلاش شده که از فرهنگ فساد و فحشا جلوگیری شود، برخی مانع شده‌اند.
* باید جلوی انحراف ایستاد و کسانی که حرف نامربوط می‌زنند و برای جذب آرای مردم به فحشا و منکر تن می‌دهند مورد قبول نیستند. چه ضرورتی دارد آدم برای این‌که مواضع حق خود را بیان کند کار را به درگیری بکشا ند.
* قضیه هسته‌ای را می‌توان به گونه‌ای حل کرد که جمهوری اسلامی حقوق خود را داشته و فعالیتش را نیز ادامه دهد و ضرورتی ندارد روابط خود را با کشورهای دیگر به هم بزند و این مسأله تدبیر می‌خواهد. اگر سالی 10 درصد بودجه کشور و هزینه‌های اجرایی از درآمد نفت کاهش می‌یافت، امروز با تحریم نفت نمی‌توانستند ما را این گونه تحت فشار قرار دهند.
غلامعلی حداد عادل:
* اداره کشور نیازی به شر و شور ندارد و در برابر دشمن خارجی باید شر و شور داشته باشیم نه در برابر خودمان.
* کشور باید دارای یک تیم اقتصادی باتجربه، مومن، انقلابی و بی‌غرض باشد.
* موافق این نبودم که احمدی‌نژاد اصل هولوکاست را انکار کند چرا که این مسأله بهانه‌ای به دست صهیونیست‌ها داد تا یک جنجال جهانی علیه ما ساماندهی کنند. ما از انکار هولوکاست سودی نبرده‌ایم.
* وقتی که تنها 4 ماه به پایان دولت مانده، وزیر جدید می‌خواهد چه کاری را انجام بدهد؟
* برای حل مسائل اقتصادی امروز ایران باید به 3 بخش اعتماد به مشورت متخصصان، محترم شمردن احکام علم اقتصاد و تدبیر برای خنثی کردن توطئه‌های دشمن توجه ویژه داشت. نباید در سپردن کارها به جوانان بی‌تجربه افراط کنیم، نباید اداره بزرگ‌ترین مجموعه اقتصادی کشور را به دست یک جوان 30 ساله سپرد.
* کشور اگر با قانون اداره نشود با بی‌قانونی اداره خواهد شد، قانون بد را اجرا کردن بهتر از رایج کردن بی‌قانونی است.
محمدباقر قالیباف:
* متاسفانه وضعیت به حدی آشفته است که از یک روستایی نجیب تا یک باغدار، یک راننده تاکسی تا یک راننده کامیون و حتی کسی که میلیاردها تومان سرمایه دارد همه بلاتکلیف هستند.
* مردم این گونه می‌گویند که شما قیمت‌ها را به شش سال قبل برگردانید و اصلاً این یارانه را از ما بگیرید.
* عملکرد دولت نهم و دهم به گونه‌ای بود که نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادسازی آحاد ملت و بازی با باورها و اعتقاد مردم نداشته است.
* در سال‌های اخیر متاسفانه روندی را شاهد هستیم که در آن کسی شجاع شناخته می‌شود که دروغ بزرگتر گفته و بیشتر و جدی‌تر دیگران را تخریب کند.
* آیا کاهش دادن ارزش پول ملی دزدی نیست؟ آبروی مبارزه با مفاسد اقتصادی را بردند، اقتصاد سیاست‌زده، بهشت جزایری‌ها و مه‌آفریدها است.
علیرضا زاکانی:
* برای صحنه انقلاب بی‌باکی به تنهایی کفایت نمی‌کند زیرا انسان باید هم پاک باشد و هم فسادستیز.
* بزرگترین نقطه ضعف دولت فعلی شعارزدگی و شعار بدون عمل است. امروز تورم بیداد کرده است ولی احمدی‌نژاد به جای این‌که به درد مردم برسد التهابات انتخابات را در مردم تشدید می‌کند، وی باید پاسخگو باشد نه طلبکار.
* دولت برای آوردن 150 نماینده به مجلس 900 میلیارد تومان هزینه کرده است!‌
* احمدی‌نژاد برای استمرار قدرت، سرمایه مملکت را به بازی گرفته است.
* احمدی‌نژاد باید به جای تبلیغ در ماه‌های آخر دوره ریاست جمهوری خود به رفع مشکلات معیشتی مردم و سامان دادن به اقتصاد کشور بپردازد.
محسن رضایی:
* 70 درصد مشکل بیکاری و گرانی کشور مربوط به سوء‌ مدیریت است.
* اقتصاد نیاز به نسخه‌نویسی دارد نه شعار دادن، عده‌ای از مسئولان برای رفع معضلات بیکاری جوانان شعار می‌دهند که این موضوع برای یک مسئول و یا مقام مملکتی پذیرفتنی نیست.
محمدرضا باهنر:
* اگر دولتی به دنبال اجرای قانون برنامه و هدف چشم‌انداز باشد، حتماً موفق خواهد بود. دولت‌های نهم و دهم برنامه‌ای کار نکرده و به دنبال یک سیاست راهبردی و پایدار مستمر نبوده و بیشتر حرکت‌های دولت زیگزاگی بوده است.
* ما یک جریان به نام اصولگرایی در کشور داریم که احمدی‌نژاد در حزب و جریان و جبهه ما نیست.
* دولت توجهی به تولید نداشت، میزان نقدینگی به جای این‌که به سمت تولید هدایت شود، به سمت دلال‌بازی و سفته‌بازی رفت.
* اگر روند دولت نهم و دهم ادامه یابد قیمت دلار افزایش می‌یابد و اگر انتخاب مردم به گونه‌ای باشد که موجب تجدید‌نظر در روند فعلی شود، قیمت دلار 10 درصد کاهش می‌یابد.
* از مجموع 200 کشور دنیا در نهایت با 5 کشور مخالفت داریم، چرا باید با 195 کشور دیگر ارتباط نداشته باشیم!
مصطفی پورمحمدی:
* پول مملکت باید در زمینه رفاه مردم هزینه شود و منابع و امکانات کشور باید به صورت عادلانه توزیع و با فساد و بی‌عدالتی نیز مبارزه شود.
* بودجه ورزشی کشور باید به صورت عادلانه توزیع شود، نه این‌که تنها چند تیم فوتبال لیگ برتری از این بودجه‌ها بهره‌مند شوند.
* اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی فوق‌العاده است و انسان باید فهم دقیق و صحیحی از قانون، جایگاه خود و مجموعه‌ای که می‌خواهد در آن قرار بگیرد، داشته باشد. دولت از هفت دولت آزاد است و دولت الکترونیک را قبول ندارد! و انجام نداده است، امروزه هم عمر دولت رو به پایان است و چند ماه دیگر فضای جدیدی باید ایجاد شود.
منوچهر متکی:
* انحراف از دولت اصلاحات آغاز و در دولت احمدی‌نژاد نهادینه شد. دولت از جایگاه خودش در قانون اساسی منحرف و عدول کرده است و به جای این‌که در اداره امور و رفع مشکلات مردم وارد شود، به قرائت‌های مختلف از اعتقاد، معرفی علوم و مذهب و سوژه مکتب‌سازی در کشور روی آورده است.
* عدم توجه مسئولان دولتی به تولید موجب بروز مشکلات شدید اقتصادی از جمله بیکاری، گرانی و تورم در کشور شده است.
* رأی کنونی دولت‌های نهم و دهم توسط رأی‌دهندگان در کشور صورت گرفت اما دولت بعد از انتخابات تلاش کرد خودش را از هرگونه جریان حزبی و گروهی خارج بداند.
حسن ابوترابی‌فرد:
* گفتمان دولت باید به گفتمان نظام و رهبری تبدیل شود و دولت آینده کمترین زاویه را با گفتمان نظام و رهبری داشته باشد.
* بدون اعتماد به خرد جمعی کاری انجام نمی‌شود، رئیس جمهور آینده باید از نخبگان و صاحب‌نظران بهره‌مند شود.
* کاغذپاره خواندن تحریم‌ها خطای استراتژیک بود، ما می‌توانیم طوری رفتار کنیم که تحریم‌ها را با این وضع نداشته باشیم.
یحیی آل‌اسحاق:
* گفتمان رئیس جمهوری باید همراه و منطبق با رهبری باشد.
* رهبری به صراحت فرمودند که دولت‌های نهم و دهم در کلان اقتصادی بی‌توجهی کرده است و به رشد اقتصادی بی‌اعتنا بوده است.
* ما سرمایه‌های عظیم اجتماعی داریم که به عنوان‌های مختلف کنار زده شده‌اند، با نیرویی محدود می‌توانیم مسائل مهم را حل کنیم.

احمد جان نثاری