اصولگرایان در ایام انتخابات با حمله به دشمن فرضی و خلق شایعه استعفای احمدی نژاد به دنبال برگ برنده ای برای پیروزی بودند، لیکن روسیاهی به ذغال ماند.

انتخابات به عنوان یکی از مظاهر دموکراسی و از مهم ترین نمادهای حکومت های مردمسالار محسوب می شود. انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری با آرامش تمام و بدون کوچکترین خدشه ای برگزار شد. انتخاباتی که در آن با تحقق «حماسه»، مردم قاطعانه به میدان آمدند و با رأی خود طیف‌های موجود در انتخابات را کنار گذاشتند و «نه قاطع» به افراط و تفریطِ موجود در میان کاندیداها دادند. پیروز اصلی این میدان در مرحله اول، خود "مردم" بودند و در مرحله بعد شعار "اعتدال" که پیام واضحی بود به اقتدارگرایی و تندروی آنهایی که حتی شعار عدالت و مهرورزی احمدی نژاد را نیز بر نتافتند. مردم اثبات کردند که از تندروی ها بیزارند و به دنبال اعتدال حتی در شعار می باشند. اما با گذشت از دوران انتخابات، سؤالات و ابهاماتی به جای ماند که باز هم نوک پیکان آنها به عملکرد اقتدارگرایان است.
در ماه های قبل با اینکه دکتر احمدی نژاد تنها سلیقه ای بود که راه به میدان انتخابات باز نکرد ولی شاهد بودیم بالاترین اتهامات و توهین ها در این مدت نصیب غائب اصلی انتخابات شد. در ماه ها و هفته های اخیر شاهد حملات و توهمات اصولگرانماها به پیکان مسیر عدالت، دکتر احمدی نژاد بودیم. اصولگراها در این مدت با حمله به دولت و خلق شایعاتی از قبیل "برگزار نشدن انتخابات از سوی احمدی نژاد"، "استعفای احمدی نژاد در صورت رد صلاحیت مشایی"، "کارشکنی احمدی نژاد در انتخابات" و طرح پروژه "فتنه قبل از انتخابات" و... سعی در ایجاد یک دشمن فرضی برای پیروزی بر آن بودند و در یک اشتباه استراتژیک دشمن فرضی را جایگزین رقیب اصلی خود نمودند. اصولگرایان در این مدت باز هم در شناخت خود از مردم دچار توهم و اشتباه شدند، چرا که نفهمیدند مردم از تندروی خسته اند و رو به اعتدال دارند.
در این راستا به بررسی گزیده ای از اظهار نظرات نماینده های مختلف شاخه های اصولگرایی می پردازیم:
قاسم روانبخش به نمایندگی از جبهه پایداری و طیف منتسب به آیت الله مصباح جزء اولین افرادی بود که حمله به دشمن فرضی را آغاز نمود و در حسینیه اعظم زنجان گفت: احتمال دارد احمدی‌نژاد در اعتراض به این تصمیم شورای نگهبان در رد صلاحیت مشایی٬ انتخابات آینده را برگزار نکند. وی در ادامه گفت: عدم اقدام برای برگزاری انتخابات از سوی دولت و برکناری وزیرکشور و استعفای شخص محمود احمدی نژاد از اقداماتی است که احتمال دارد احمدی نژاد در صورت رد صلاحیت مشایی صورت بدهد که در این خصوص تمام پیش بینی ها شده است.
وی با اشاره به شعار "زنده باد بهارِ" جریان انحرافی، حمایت قاطع و تاکید محمود احمدی نژاد را از اسفندیار رحیم مشایی یادآور شد و افزود: رنگ انتخاباتی جریان انحرافی “سبز بهاری” است.

وی تکرار شعر "زنده باد بهار" توسط اسفندیار رحیم مشایی در مناسبت های مختلف را یادآور شد و ادامه داد: این جریان همه ی برنامه ریزی ها را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری انجام داده و بنا نیست از "مشایی" کوتاه بیاید و اعتراض خواهد کرد. (1)
در ادامه مجتبی ذوالنور، جانشین سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران نفر بعدی بود که بر موج شایعات افزود و با اذعان بر احتمال بروز بداخلاقی‌هایی از سوی احمدی‌نژاد در صورت عدم تأیید صلاحیت مشایی عنوان کرد: ممکن است وی با عزل تعدادی وزیر بخواهد دولت را از نصاب قانونی انداخته و یا حتی به استعفا روی آورد.

وی همچنین مدعی شد محمود احمدی نژاد با خاتمی و هاشمی برای به عقب افتادن انتخابات تماس داشته است! (2)
باهنر نایب رئیس مجلس نیز شائبه "ایستادن احمدی نژاد مقابل نظام" را کلید زد و با بیان اینکه احمدی نژاد برای به کرسی نشاندن حرف خود از همه امکانات استفاده می‌کند، گفت: امیدوارم این ابزارها بی‌قانونی و هنجارشکنی نباشد وگرنه خود ضرر می‌کند چون بزرگ‌تر از احمدی‌نژاد هم نتوانست یک روز انتخابات را به تأخیر بیاندازد. اگر احمدی نژاد بخواهد در مقابل نظام بایستد و بگوید کاندیدای مورد نظر من تائید صلاحیت نشد و بخواهد در امر برگزاری انتخابات دخالت بکند هم‌خودش ضرر می کند و هم به نظام ضربه‌هایی را وارد می‌کند. (3)

وی همچنین در جایی دیگر گفته بود: مشایی تایید‌صلاحیت نشود احمدی‌نژاد ممکن است تب بکند! (4)

حجت‎الاسلام مهدی طائب فرمانده قرارگاه عمار نیز که سالیان است زندگی خود را صرف "انحراف" شناسی کرده، این بار اینگونه  پیش بینی های محقق نشده خود را ادامه داد: مشایی‌ می‎خواهد در انتخابات اثرگذاری کند. مشایی نیز ‌آمده یا انتخابات برگزار نشود یا شل برگزار شود و یا اینکه دعوا شود. جریان انحرافی قصد برگرداندن جریان فتنه را داشت اما باور نمی‌کردند شورای نگهبان هر دو نفرشان را رد کند. (5)
در این میان حسین شریعتمداری مثل همیشه گوی سبقت را از هم پالگی های خود دزدید و با متهم کردن احمدی نژاد به فتنه انگیزی گفت: حلقه انحرافی به پایان عمر خود رسیده است و با خاتمه دولت احمدی‌نژاد، باید از قطاری که بی بلیت سوار آن شده بود پیاده شود. بنابراین حلقه انحرافی برای ادامه حیات خود چاره‌ای جز پیوند با فتنه نداشت. حلقه انحرافی اگرچه هویت ندارد ولی دست گشاده‌ای بر رانت قدرت و ثروت دارد و این همان امتیازی است که به اصحاب فتنه داده است و از سوی دیگر اصحاب فتنه در مقابل برخورداری از رانت قدرت و ثروت حلقه انحرافی، این حلقه را در بازی بعدی می‌پذیرد. حضور غیرقانونی آقای احمدی‌نژاد در جریان ثبت نام مشایی و اعلام حمایت از وی که علی‌رغم اعتراض‌های فراوان صورت گرفت در همین بستر قابل ارزیابی است. آقای احمدی‌نژاد با این اقدام انتحاری خود به اصحاب‌فتنه پیام می‌دهد که برای تنش‌آفرینی و فتنه‌انگیزی آماده است و می‌توانند روی قانون‌گریزی و ساختارشکنی حلقه انحرافی حساب باز کنند. (6)

سردار نقدی جزء اولین افرادی بود که "فتنه قبل از انتخابات" را به طور رسمی مطرح نمود. وی در بهمن 91 در جمع بسیجیان و سپاهیان کرج گفت: تصور می کنم که فتنه قبل از انتخابات باشد و اگر فتنه ای این سری ایجاد شود سراغ دانه درشت ها خواهیم رفت! (7)

محسنی اژه‌ ای، دادستان کل کشور نیز در ادامه بارها از فتنه قبل از انتخابات سخن گفت و دست اندازی برای موج سواری مخالفان دولت ایجاد کرد. وی در آستانه انتخابات در همایش دادستان‌های مراکز استان‌ها که در شیراز برگزار شد گفت: پیش بینی می‌شود که یک فتنه جدید در راه داشته باشیم، این فتنه با فتنه‌های گذشته مانند سال 88 یا فتنه‌هایی که در این 34 سال رخ داد، تفاوت دارد و فتنه آینده با شعار عدالت، مقابله با فساد و با چهره نفاق و حمایت از پابرهنه گان به میدان می‌آید. (8)
در پی این سخنان، عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به هر حال وقتی آقای محسنی اژه ای به عنوان دادستان کل کشور صحبت می کنند اطلاعاتی در اختیار دارند، برداشت ما این است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری احتمالا حلقه انحرافی فعالانه به دنبال آن است که قدرت را واگذار نکند. شعار حلقه انحرافی در این فتنه دفاع از پابرهنگان و تامین عدالت برای همه اقشار مردم می باشد. (9)
آیت‌الله ایمانی امام جمعه شیراز نیز تصریح کرد: اگر در بعد از انتخابات۸۸ دچار فتنه شدیم، الان می بینیم که قبل از انتخابات مقدمات فتنه فراهم شده است. (10)

فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز گفت: جریان انحرافی داخل دولت توهم این را دارند که به خیابان ها بریزند و فتنه 88 را به خاطر رد صلاحیت ها، این بار قبل از انتخابات راه بیندازند اما نمی توانند کاری بکنند. این ها به نام امام، رهبری، دین و ملت روی کار آمده اند اما حال جلوی آن ایستاده اند و در صورت رد صلاحیت به فکر فتنه قبل از انتخابات اند. حتی اگر سران فتنه و انحراف با هم مذاکره کنند، بدنه جریان فتنه با انحراف همراهی نخواهد کرد. در عین حال دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی هوشیارانه در صحنه هستند و در راس آن ملت ایران هوشیار است. (11)

حسین مظفر معاون نظارت رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ضمن نگرانی از فتنه قبل از انتخابات هشدار داد: دولت با تعلل و کوتاهی در اجرای قانون انتخابات بازی خطرناکی را انجام می دهد و این رفتار زمینه ساز ایجاد فتنه قبل از برگزاری انتخابات است. (12)

حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ هم جزء افرادی بود که طی ماه های گذشته، خطر آشوب جریان انحرافی در ایام انتخابات را گوشزد می کرد. وی در این رابطه در جلسات بصیرت افزایی اینگونه پیش بینی های خود را اظهار کرده بود: از 15 فروردین شاهد یکسری مسائل در درون کشور بخاطر این جریان خواهیم بود. جریان انحرافی با تبلیغات و هزینه فراوان در صدد است با ورود به انتخابات پیش رو ، نظام را دچار مشکل کند که وظیفه مردم ولایتمدار اطلاع رسانی در مورد این جریان است و ما که خود را به عنوان سربازان ولایت معرفی میکنیم وظیفه داریم در این عصر ارتباطات که کوچترین مسئله در کمترین زمان در سرتاسر جهان پخش می‌شود،مردم را بیش از بیش از این جریان بسیار خطرناک آگاه سازیم تا کشور و نظام به سمت آرامش و آسایش پیش رود. (13)

حال که انتخابات با آرامش خاص خود به پایان رسیده است، باید از عمارپندارهای سابق که خطر احمدی نژاد را هشدار می دادند، پرسید، پس چه شد؟

مگر غیر از این است که کشور شاهد برگزاری انتخاباتی سالم، آرام و به تعبیر دوست و دشمن بدون کوچکترین ابهام بود که حتی دشمنان نظام و همان هایی که سال 88 نظام را به تقلب متهم می کردند نیز دموکرات بودن آن را اذعان نمودند؟ پس چرا امروز کوچکترین شاهدی از فتنه و تخلف گزارش نشده و هیچکدام از شایعات و پیش بینی های اصولگرایان محقق نشده است و برخلاف سخنان متوهمانه آنها، محمود احمدی نژاد با پایداری بر قانون و بدون کوچکترین اعتراض و خدشه ای در امر برگزاری انتخابات، توانست ولایتمداری خود را اثبات نماید تا مثل همیشه روسیاهی به ذغال بماند.
این برای چندمین بار است که شبکه ایران سیر متوهمانه اتهامات و دروغ پردازی های واهی مدعیان بصیرت را آشکار می سازد؛ و سوال این جاست که آیا اکنون که به روزهای پایانی دولت احمدی نژاد نزدیک می شویم و نتیجه انتخابات نه بزرگ به جریان اقتدارگرایی که از هیچ تهمت و دروغی علیه احمدی نژاد فروگدار نکردند، بود وقت آن نرسیده که افرادی که خود را مدعی ولایتمداری می نامند از پیشگاه ملت بزرگ و حماسه ساز ایران عذرخواهی نموده و از درگاه باری تعالی طلب توبه نمایند؟ الحق که اگر وجدانی بیدار باشد و تقوایی موجود؛ بایستی عذر به درگاه خداوند و ملت خداجوی ایران آورند.

آیا روزی شاهد خواهیم بود که احمدی نژاد پشت پرده خائنانه برخی جریانات اقتدارگرا را برای مردمی که ذائقه شان در این دو سال اخیر تلخ گردید؛ بیان کند؟ بی شک احمدی نژاد تجربه ای برای آگاهان تاریخ خواهد بود.

سعید علی بیگی

پی نوشت:

1- http://www.tabnak.ir/fa/news/307594

2- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920224000040

3- http://www.jamnews.ir/detail/News/166646

4- http://www.entekhab.ir/fa/news/110408/باهنر-مشایی-تایید‌صلاحیت-نشود-احمدی‌نژاد-ممکن-است-تب-بکند

5- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920221001343

6- http://www.kayhan.ir/920223/2.htm

7- http://www.mehrnews.com/detail/News/1810836

8- http://www.jahannews.com/vdcc0pqis2bqme8.ala2.html

9- http://fararu.com/fa/news/143768/%D8%AD%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%BE%D9%88%D8%B1-%D8%AD%D9%84%D9%82%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%D9%88%D8%A7%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B8%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DA%98%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A8%D8%AA%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%AE%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DB%8C-%D9%81%D8%AA%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B5%D8%AD%D8%A8%D8%AA-%D8%A7%DA%98%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%81%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

10- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920208000712

11- http://www.afkarnews.ir/vdcb9sb5wrhb89p.uiur.html

12- http://www.mehrnews.com/detail/News/2039587

13- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911102000831