دو ادعای ˈآخرین انتخابات مستقیم بودن انتخابات ریاست جمهوری آیندهˈ و ˈ تلاش برای اجرای ˈمدل انتخاباتی پوتین- مدویدفˈ از محورهای مهمی بود که رسانه های فارسی زبان بیگانه درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری در هفته گذشته پیگیری کردند.

تلاش اصلاح طلبان برای دعوت از هاشمی رفسنجانی یا محمد خاتمی برای نامزدی در این انتخابات، سفر رئیس جمهوری به سه کشور آفریقایی و زلزله سیستان و بلوچستان از دیگر اخباری بود که رادیوها، تلویزیون ها و تارنمای فارسی زبان و عمدتا دولتی بیگانه در هفته بین24 تا 30 فروردین ماه، محورهایی را درباره آنها پی گرفتند.

محورهای مهم این رسانه درباره ایران در این هفته بدین شرح است:

* یکی از خارج رفتگان در تفسیری برای یک رادیو - تلویزیون های فارسی زبان بیگانه سعی در القای این محور داشت که برخی به دنبال محقق کردن مدل انتخاباتی پوتین- مدویدف در انتخابات آتی ریاست جمهوری هستند.

* دیگر محوری که یکی از رادیوهای بیگانه به نقل از فردی به عنوان کارشناس سیاسی سعی در القای آن داشت این بود که انتخابات آینده ریاست جمهوری احتمالا آخرین باری خواهد بود که مردم مستقیما رئیس جمهوری را بر می گزینند و از دوره بعد مجلس این کار را انجام خواهد داد.

* شماری از این رسانه ها به این محور پرداختند که ˈاکبر هاشمی رفسنجانیˈ رئیس مجمع تشخیص نظام، در پاسخ به دعوت برخی استانداران سابق برای نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری گفته ˈانحصارطلبان نمی خواهند خواست مردم محقق شودˈ و نتیجه گرفته ˈحضور من هم به صلاح نیستˈ.

* نامه ای با امضای گروهی از زندانیان سیاسی شناخته شده از برخی زندان ها منتشر شده که در آن از محمد خاتمی خواسته اند در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شود و همچنین از دعوت گروهی از زنان فعال مدنی و سیاسی از خاتمی از دیگر محورهای شماری از این رسانه ها درباره انتخابات پیش روی ریاست جمهوری بود.

* فردی به عنوان تحلیلگر سیاسی در تفسیری برای یکی از رادیوهای بیگانه نوشت: دیدگاه های کسانی که تاکنون برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی کرده اند، مطالبی تکراری، غیر قابل سنجش و بطور عمده کلی گویی هستند و از این جهت معیارهای خوبی برای سنجش نامزدهایی به شمار نمی روند که همه مقامات نظام و باورمند به نظامند.

* یکی از رادیوهای بیگانه به بهانه اظهار نظر ˈیحیی آل اسحاقˈ رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران که نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی را به نفع او ندانست و سخنان ˈکامران باقری لنکرانیˈ که اصلاح طلبان بسیار فشار می آورند تا آقای رفسنجانی نامزد شود، سعی در مشوش نشان دادن فضای کشور پیش از انتخابات داشت.

* سخنان ˈمحمد علی موحدی کرمانیˈ خطیب نماز جمعه تهران که ˈرای دهندگان در جرم و تقصیر رئیس جمهور نامناسب شریکندˈ، در شماری از رسانه های بیگانه بازتاب داشت.

* یکی از خارج نشینان به عنوان مفسر یکی از رادیوهای بیگانه درباره سفر رئیس جمهوری به سه کشور آفریقایی در القای این محور کوشید که ˈانتظار نمی رود این سفر بتواند طی ماه های پایانی دولت کنونی اثری وضعی و مثبت بر رکود محسوس در مناسبات ایران با کشورهای قاره سیاه باقی بگذاردˈ.

* رادیوی دیگری درباره این سفر مدعی شد ˈایران با توجه به تحریم های سازمان ملل در نیجر و بنین، در پی دستیابی به اورانیوم و در غنا به دنبال خرید طلا برای پرداخت هزینه مبادلاتش استˈ.

* زلزله شدید سیستان و بلوچستان نیز در تمامی رسانه های فارسی زبان بیگانه بازتاب داشت و یکی از آنها در گفت و گو با چند نفر به عنوان کارشناس سعی در القای این محور داشت که ˈجو این استان امنیتی است و تلفات این زلزله (برغم قرار داشتن مرکز آن در عمق زیاد زمین) بسیار کمتر از واقعیت اعلام شده است.

* یک رسانه بیگانه به نقل از دو دیپلماتی که به بهانه امنیتی نامشان فاش نشد، گزارش داد: سانتریفوژهای سایت ˈفردوˈ طی سه ماه گذشته به 600 دستگاه افزایش یافته که همه آن ها نصب و راه اندازی نشده اند.

* شماری از رسانه های فارسی زبان در هفته گذشته به این خبر توجه کردند که ˈ دولت ترکیه به بانک های این کشور دستور داده از مشتریان ایرانی خود بخواهند تا حساب های خود را ببندند در غیر این صورت وجوه این حساب ها بلوکه می شودˈ.

* یکی از رسانه های بیگانه در گزارشی از فردی به عنوان فعال حقوق بشری مدعی شد: 2179 فعال در حوزه های مختلف در سال 1391 بازداشت شده اند.

* تارنمای یکی از رادیوهای دولتی بیگانه در گزارشی به بررسی آنچه که ˈزندگی دوگانه ایرانیان و سبک زندگی حکومتی علیه سبک شهروندیˈ نامید، پرداخت و مدعی برخی تضادها در جامعه ایران شد.

* سخنان ˈمحمدرضا رحیمیˈ معاون اول رییس جمهوری که در یک همایش های وزارت بهداشت گفت ˈفردی از هندوستان لاشه های خراب گوشت را به کشور وارد کرده و با آن سوسیس و کالباس درست کندˈ در یکی از رادیوهای بیگانه بازتاب داشت.