حادثه گروگان گیری ۵ مرزبان کشورمان در مرزهای مشترک بین ایران و پاکستان آن هم توسط گروهی منشعب شده از گروهک ریگی که تابلودار ارتباط با سرویس موساد و سیا و مورد تغذیه برخی کشورهای عربی هستند، یکبار دیگر مباحث مربوط به حوزه رایزنی های دیپلماتیک و نقش موثر وزارت خارجه را مورد توجه قرار داده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، جهان نیوز نوشت :از دیرباز یکی از پایدارترین روشهای مطرح برای مقابله با ناامنی های جنوب شرق، رایزنی دیپلماتیک با پاکستان برای برخورد و حتی اجازه برخورد از طرف نیروهای امنیتی ایران با گروه های ترویستی وهابی در خاک پاکستان بوده است.

در این میان برخی سفرهای متعدد دیپلماتیک به پاکستان در سالهای اخیر صورت گرفته و حتی اخبار توافقنامه امنیتی ایران و پاکستان نیز مدتی در رسانه ها مطرح شد ولی همچنان گروه هایی مانند جیش العدل، پاکستان را بهترین مکان و حیاط خلوت ادامه فعالیت های تروریستی خود می دانند.

گرچه پاکستان یکی از همسایگان مثبت ایران محسوب می شود ولی لزوم برخورد جدی تر در اینگونه حوادث ضروری می نماید. عرف دیپلماتیک این است که سفیر کشور مورد انتقاد، به وزارت خارجه "احضار" می شود ولی این بار مشاهده می شود که از لفظ "دعوت" برای پیگیری موضوع از طریق سفیر پاکستان توسط وزارت خارجه استفاده می شود!

نکته مهمتر نیز اینکه گرچه ارتباط جیش العدل با سرویس اطلاعاتی عربستان شواهد غیر قابل انکاری برای آن وجود دارد ولی در اختیار گذاشتن شبکه اطلاع رسانی عربستان سعودی ـ العربیه ـ به صورت ویژه برای سخنگوی این گروه تروریستی برای چندمین بار طی ماه های اخیر، لزوم مواجهه صریح تر دیپلماتیک با عربستان را بیش از پیش نمایان تر کرده است.

همچنین عبدالرئوف ریگی که برادر بزرگتر عبدالمالک و اینک سخنگوی گروهک جیش العدل است، برخی اهداف عملیات های اخیر این گروهک را در پاسخ به نقش ایران در تحولات سوریه صراحتا بیان کرده است.

عبدالرئوف در گفتگوی با العربیه گفته است که گروگان های ایرانی را در عوض حدود ۵۰ زن سوری که مدعی است در اسارت پاسداران ایران در سوریه است، معاوضه خواهد کرد!

این مسأله خود به خوبی نشان می دهد که چنین ناامنی هایی، ادامه همان عملیات ها بر علیه ایران در لبنان و یمن و... در هفته های اخیر است که افسران اطلاعاتی عربستان در پشت قضیه قرار می دهد.

همچنین آمریکایی ها از عوامل اصلی بازدارنده پاکستان برای مقابله با گروه های تروریست وهابی که در مرزهای شرقی علیه منافع ایران اقدام می کنند، است. با این وجود مشاهده می شود که آلن آیر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در اقدامی ریاکارانه گروگانگیری ۵ مرزبان ایران را محکوم می کند و هیچکدام دیگر از مقامات آمریکایی تا کنون در این باره واکنشی نشان نداده اند.

نکته مهمی که در این میان قابل ملاحظه است، عدم صراحت در پاسخگویی به برخی مسائل پرونده هسته ای ایران و برخی مواضع دولتمردان آمریکایی است که ظاهرا تبدیل به یک رویه در وزارت خارجه شده و به پرونده های مهم منطقه ای همانند مسأله اخیر نیز سرایت کرده است.

شفافیت در اعلام برخی مواضع از طرف وزارت امور خارجه، امروز خواسته بسیاری از مردم شیعه و سنی در جنوب شرق است که در این سالها زخم خورده اقدامات کینه توزانه عربستان و حمایت های اطلاعاتی آمریکا از گروه های توریست وهابی هستند.

مهدی جهانتیغی