اما پر رنگ ترین نقش عملکرد سیاسی سازمان تبلیغات به عهده بازوی رسانه ای این سازمان گذاشته شده بود تا به تعبیر آقای خاموشی صحنه تبلیغاتی کشور مدیریت شود. *در مقابل این انتقادات مدیران سازمان همواره یک پاسخ کلیشه‌ای داشتند که از این تاکتیک می‌توان با عنوان پنهان شدن پشت نام و اعتبار رهبر معظم انقلاب نام برد.

سازمان تبلیغات اسلامی را فارغ از چارت عریض و طویلش می توان در حوزه رسانه با عنوان موسسه تبیان و خبرگزاری مهر شناخت که در کنار بیش از 120 سایت متعلق به این سازمان[1] مشغول فعالیت است. سایت‌هایی که با وجود دریافت بودجه و امکانات و... به استناد معتبرترین سایت رتبه بندی[2]،جایگاهی بهتراز 50 هزار درایران ندارند.

اما اگر از تبیان که به عنوان بزرگترین مرجع Copy وPaste ایران شناخته می شود گذر کنیم باید به خبرگزاری مهر برسیم. خبرگزاری‌ای که بازوی رسانه‌ای سازمان تبلیغات شناخته می‌شود و بیشترین بودجه‌ها را هم به خود اختصاص می‌دهد. این اهمیت به قدری است که محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری در جمع اصحاب رسانه در پاسخ به سوال انتقادی خبرنگار مهر گفت: "ما 150 میلیارد به سازمان تبلیغات داده‌ایم، سوال این است که این پول چگونه خرج شده است؟ بودجه‌های فرهنگی که به نهادها داده‌ایم و 10 برابر شده چه شده است؟ بحث ما تقابل و درگیری نیست، بلکه انتقاداتی از سر دلسوزی و برای تعالی است. انتقادات من و مقام معظم رهبری برای تعالی است و نه تکفیر، دلسوزانه و از سر محبت است. اشکالات را باید بگوییم و معنای آن حمله به افراد نیست."[3]

اجازه دهید بیش از این خود را در مقدمه ها اسیر نکنیم و از تمامی اقدامات مثبت سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه های مختلف که انصافا کم هم نیستند گذر کنیم و به اصل مطلب بپردازیم و با صراحت تیتر بزنیم "سازمانی با مدیران سیاسی و سیاست‏‌باز"؛ سازمانی که هیئت امنای آن از رهبر معظم انقلاب حکم گرفته و رئیس آن نیز توسط معظم له انتخاب می‌شود و در نتیجه انتظار می‌رود رئیس این سازمان در شان جایگاه خود دست به فعالیت سیاسی بزند. این در حالی است که حضور پرنگ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در صف‌بندی‌های سیاسی قبل از انتخابات و حمایت از یک کاندیدا به حدی بوده است که رجانیوز می‌نویسد: "خاموشی(رئیس سازمان تبلیغات اسلامی) در این سال‌ها برای نمایندگی شهردار تهران به آب و آتش زده است."

فارس نیز به نقل از طلایی که سال‌ها یاور قالیباف در عرصه‌های مختلف بوده است می‌نویسد: "آقای خاموشی به عنوان نماینده آقای قالیباف برای عضویت در کمیته 15 نفره اصول‌گرایان معرفی شده‌اند و کماکان خودشان این وظیفه را برعهده دارند."[4]

البته شاه کلید نگاه سیاسی سازمان تبلیغات به رسانی را می‌توان در جملاتی یافت که رئیس این سازمان با تبیین آن و حتی اعلام عمومی قبل از انتخابات مسیر رسانه‌های تحت مدیریت خود را روشن می کند "عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان در پاسخ به سئوالی در خصوص سیاست تبلیغی جبهه متحد اصولگرایان و نگرانی‌ها در مورد افزایش حجم تبلیغات گفت: احزاب و اضلاع در هیئت اجرایی جبهه متحد دارای رسانه‌های متعدد هستند و این رسانه‌ها باید به صورت طبیعی یک پردیس تبلیغاتی درست کنند و با مدیریت صحنه تبلیغاتی انتخابات مجلس نهم را برگزار کنند. البته معتقدم این تبلیغات باید به موقع و درست انجام شود."[5]

این البته موجب نشد که فشارهای منتقدان از خاموشی کم شود. سرانجام خاموشی تحت فشار ارتباط خود با قالیباف را تکذیب کرد: "بنده هیچ نسبت سیاسی با آقای قالیباف ندارم و هیچ گاه در هیچ حزب و گروهی نبوده‌ام و نیستم و آمدن من به جبهه متحد اصولگرایان برای تقویت وحدت بیشتر میان اصولگرایان بود."[6]

اما پر رنگ ترین نقش و عملکرد سیاسی سازمان تبلیغات به عهده بازوی رسانه‌ای این سازمان گذاشته شده بود تا به تعبیر آقای خاموشی صحنه تبلیغاتی کشور مدیریت شود. از همین رو خبرگزاری مهر وظیفه اصلی خود را انتقاد و بلکه تخریب رقبای احتمالی قرار داده بود؛ به نحوی که بعد از مدتی نهاد ریاست جمهور دعوت از خبرگزاری مهر را برای پوشش برنامه‌های رئیس را متوقف کرد.

همچنین بررسی فعالیت این خبرگزاری برای دامن زدن به توهم اختلاف بین دولت و رهبری نیز پرونده‌ای مجزا می‌طلبد به نحوی که اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه‌ای به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از اتخاذ برخی سیاست‌ها در این سازمان انتقاد کرد: "خبرگزاری مهر که بر اساس چارت منتشر شده سازمان تبلیغات، بی‌واسطه زیر نظر حضرتعالی است، عهده‌دار کدام بخش از رسالت فرهنگ ناب شیعی و اسلامی است؟ آیا وارد شدن در منازعات سیاسی له و علیه گروه یا جریان‌های خاص، جز معرفی آن سازمان به عنوان ارگانی سیاسی عواید دیگری دارد؟ آیا با برچسب سیاسی یک جریان خاص دیگر می‌توان در عرصه فرهنگ تاثیر‌گذار بود؟"[7]

در مقابل این انتقادات مدیران سازمان همواره یک پاسخ کلیشه‌ای داشتند که از این تاکتیک می‌توان با عنوان پنهان شدن پشت نام و اعتبار رهبر معظم انقلاب نام برد ؛ درهمین راستا خبرگزاری مهر نوشت: "معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد موضع سیاسی این سازمان در انتخابات گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه انتخابات منویات رهبری را تبلیغ و دنبال می کند."[8]

البته طی این مدت تنها دولت هدف بازوی رسانه ای سازمان تبلیغات نبوده است بلکه جبهه پایداری نیز که رقیب کاندیدای مورد حمایت رئیس ارشد این سازمان بود نیز بی‌بهره از مهر ورزی‌های خبرگزاری مهر نماند. آنچنان که رجانیوز در واکنش به اقدامات این خبرگزاری در تحریف سخنان حجت‌الاسلام آقاتهرانی نوشت: "خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی که مدتی است به جای استفاده از منابع قابل توجهی که در اختبار دارد، برای «ترویج و تبلیغات اسلامی» این منابع بیت المال را به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات شهردار تهران و پیگیری پروژه‌های سیاسی برخی احزاب و گروه‌ها اختصاص داده است"[9]

با همه این اوصاف فارغ از بی پایه بودن یا نبودن حجم بالای انتقادها و اتهامات و درست یا نادرست بودن پاسخ‌ها و تکذیب‌هایی که در این خصوص صورت گرفته و می‌گیرد این سوال جدی را باید از رئیس سازمان تبلیغات مطرح کرد که چرا عملکرد وی و سازمان تحت مدیریتش به گونه ای بوده که چنین وضعی را برای ایشان در رسانه ها و افکار عمومی ایجاد کرده است. مگر نه اینکه بنا بر دستورات دینی باید از واقع شدن در مواضع اتهام دوری جست؟ پس چرا قهرمانان قصه سازمان تبلیغات در عمل اصرار دارند بیش از پیش خود را در این موضع قرار دهند؟

 

 منبع: محمد رحمانی - نکات پرس

--------------------------------------------------------------------------------

[1] http://www.ido.ir/myhtml/rl.aspx

[2] http://www.alexa.com


[3] http://rajanews.com/detail.asp?id=158646


[4] http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13900907001008

[5] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910525001080

[6] http://fararu.com/fa/news/96990


[7]http://isna.ir/fa/news


[8] http://www.rajanews.com/detail.asp?id=152993

[9] http://www.rajanews.com/detail.asp?id=152993