حضور پرشور و گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال به خوبی نشان داد که نظام اسلامی ایران مقبولیت و محبوبیت خود را به‌طور مستقیم از حضور همیشگی مردم در صحنه‌های مختلف کسب می‌کند.کم‌اثر کردن این حضور به بهانه‌های واهی و حاکم کردن باندهای قدرت و ثروت در قالب احزاب نیرومند و قوی که افرادی همچون هاشمی آن را وعده می‌دهند، آرمانی نیست که مورد پذیرش ملت ایران قرار گیرد.

هر چند تلاش‌های صورت گرفته برای استقرار نظام پارلمانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به سرانجام نرسیده، اما بخش‌هایی از روح این نظام در قالب طرح‌هایی چون اصلاح قانون انتخابات، ایده دولت وحدت ملی و برخی ائتلاف‌های خودساخته و غیرمردمی درصدد است منویات طراحانش را تا حدودی جامه عمل بپوشاند!
شهریورماه سال 90 بود که برای نخستین بار حمیدرضا کاتوزیان، نماینده مجلس هشتم از جایگزینی نخست وزیری به جای ریاست جمهوری سخن به میان آورد. 24 مهرماه سال 90 امام خامنه‌ای در جمع مردم کرمانشاه با اشاره به دستور امام برای حذف پست نخست وزیری از ساختار قوه مجریه که آن را از موارد تغییر ساز و کار و مهندسی کلی نظام برای تحقق آرمان‌ها برشمردند، خاطرنشان کردند: «در شرایط فعلی نظام سیاسی کشور، ریاستی است و رئیس جمهور با انتخاب مستقیم مردم برگزیده می‌شود که شیوه خوب و موثری است اما اگر روزی در آینده احتمالاً دور، احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است، هیچ اشکالی در تغییر ساز و کار فعلی وجود ندارد.» ایشان همچنین درباره ظرفیت منعطف نظام برای نوسازی ساز و کارهای پیش‌بینی شده تاکید کردند: البته هرگونه تغییر و نوسازی و بازسازی در سیاست‌ها، خطوط و مهندسی نظام باید متکی بر اصول اسلامی و برگرفته از آنها باشد.
تلاش برای تحقق نظام حزبی در آینده نزدیک
هر چند رهبر معظم انقلاب از اما و اگر و احتمال و آینده دور برای استقرار نظام پارلمانی سخن گفتند، اما برخی افراد وابسته به گروه‌ها و احزاب سیاسی، تلاش‌شان را برای تحقق مدلی با شباهت ظاهری به این مدل و البته نه در آینده دور که در آینده نزدیک و با قالبی جدید مصروف کردند. به همین دلیل، طرح اصلاح قانون انتخابات را با فوریت و سرعت بالا به صحن علنی مجلس آوردند. طرحی که به گفته خود نمایندگان، مقدمه‌چینی برای استقرار نظام پارلمانی در سایه بود که البته با واکنش افکار عمومی به مانع شورای نگهبان برخورد کرد.

اما القای وجود تنش‌های خاص سیاسی در کشور و بحران ویژه، از دیگر طرح‌هایی بود که در قالب ایده دولت وحدت ملی و ائتلاف‌هایی غیرمردمی در ادامه استقرار نظام پارلمانی مدنظر مطرح شد.
هاشمی رفسنجانی در تشریح ایده دولت وحدت ملی خود، این طرح را همانی می‌داند که در دولت سازندگی انجام داد و خاطرنشان می‌کند: در آن دوره در عرصه داخل هم اختلافات تشدید شده بود. راهکار من این بود که دولتی تشکیل دهیم که ترکیبی از جناح‌های موثر انقلاب (محافظه‌کاران، مستقل‌ها و رادیکال‌ها) باشد. وی در ادامه تصریح می‌کند: الان هم دولت اگر ترکیبی از این مجموعه باشد، البته با قید این که رئیس دولت روی آنها نفوذ داشته باشد! می‌توان امیدوار بود!
علی اکبر ولایتی، عضو ائتلاف 1+2 نیز می‌گوید: ساز و کار برنامه‌ریزی شده باید به گونه‌ای باشد که کسی از اصولگرایان احساس عزلت نکند. ممکن است که بخشی از مذاکرات ما با دیگر اصولگرایان انجام شده باشد و بخشی انجام نشده باشد و حتی با تاخیر انجام شود اما حتماً بنای ما بر جذب و جلب نظر همه اصولگرایان و حتی افراد موثر در این قشر است.
هاشمی و قدم در راه نظام حزبی
هاشمی رفسنجانی که خود را از صاحبان اصلی نظام و انقلاب اسلامی می‌داند، در راستای عملیاتی کردن نظام حزبی، در دیداری که اخیراً با برخی از مسئولان دفاتر استانی حزب اسلامی ایران زمین داشته است، با تاکید بر این که مجریان، مسئولان و قانونگذاران کشور باید از درون احزاب مسئولیت‌پذیر بیرون بیایند، می‌گوید: این که اکنون شخص و جریانی مسئولیت معضلات پیش آمده را برعهده نمی‌گیرند، ناشی از فقدان احزاب شناسنامه‌دار و مسئول در کشور است!

وی در ادامه با بیان این که بجاست پس از گذشت 34 سال از عمر پربرکت نظام جمهوری اسلامی ایران ارزیابی مجددی از دستاوردها، ناکامی‌ها و نقاط مثبت و منفی خود داشته باشیم، ‌خاطرنشان می‌کند: ارزیابی و سنجش دستاوردها و ناکامی‌ها را کسانی می‌توانند به خوبی انجام دهند که در مراحل گوناگون مبارزه، پیروزی و حیات نظام جمهوری اسلامی در متن و بطن حوادث و تحولات بوده و دلسوز انقلاب و نظام باشند و آن را از خود بدانند!
هاشمی در همین راستا و با هدف ایجاد جوی هراس‌آلود با این تعبیر که جنگ رضاخانی علیه روحانیت احیا شده است و عده‌ای قصد تضعیف جایگاه روحانیت را دارند، می‌گوید: امروز همان وضع بعد از مشروطه و جنگ نیابتی رضاخان برای تخریب و گوشه‌نشین کردن حوزه و روحانیت تحت عناوین دیگری احیا شده است!
ابراز خرسندی هاشمی از توجه به خطرات مورد نظرش
وی که خود مبدع طرح شکست خورده دولت وحدت ملی است، این روزها اما مصمم‌تر از قبل! در راه تحقق طرح و ایده‌اش قدم برمی‌دارد، چرا که دیگر پژواک صدای خود را از قم نیز می‌شنود. هاشمی در دیدار با جمعی که پایگاه اطلاع‌رسانی وی آنان را فضلا، محققان و مدرسان حوزه علمیه قم خوانده است، با ابراز خرسندی از تحرک و فعالیت‌های اخیر حوزه‌های علمیه، به برگزاری اجلاس بررسی آرا و افکار حضرت امام(ره) و تحریرالوسیله ایشان و حضور اعاظم حوزه و مراجع در این اجلاس در قم اشاره کرده و تصریح می‌کند: «به نظر می‌رسد که حوزه علمیه و مراجع معظم به خوبی متوجه خطرات پنهان و پیدا علیه دین، حوزه و آرمان‌های امام راحل عظیم‌الشأن شده و این امر جای بسی خوشحالی دارد.»
آیت‌الله جعفر سبحانی دی‌ماه گذشته با نگارش نامه‌ای خطاب به رسانه‌ها طی پیشنهادی خواستار برگزینی رئیس‌جمهور کشور از طریق نظام پارلمانی شد و تاکید کرد صاحبنظران بهتر است در این خصوص بررسی و اظهارنظر کنند تا اگر هم به دلیل ضیق وقت به این دوره از انتخابات نرسید، در انتخابات بعدی مبنای نظر قرار گیرد. آیت‌الله سبحانی جلوگیری از آسیب رسیدن به وحدت کلمه،‌ جلوگیری از اسراف تبلیغاتی، جلوگیری از تخریب شخصیت‌های برجسته نظام و دست آخر جلوگیری از کم‌رنگ شدن مسائل لازم و حیاتی را از جمله دلایل ضروری برای تغییر نظام ریاستی حال حاضر کشور، به نظام پارلمانی مدنظر می‌داند.
وی در بخشی از نامه خود خطاب به رسانه‌ها تاکید می‌کند: «انتخاب رئیس‌جمهور از طریق رأی مستقیم مردم، هر چند با قانون اساسی همسوست و خود نگارنده در تصویب این قانون در خبرگان نخست، به آن رأی مثبت داده است ولی پیامدهای ناگوار این گزینش در شرایط کنونی ملت را بر آن می‌دارد که در آن تجدیدنظر کنند، زیرا به روشنی می‌بینند که اجرای این اصل به این شیوه مایه گسترش خصومت به جای رقابت شده است!
دولت یا شرکت سهامی قدرت!
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز اوایل بهمن‌ماه با بیان اینکه عقل و شرع اجازه اختلاف را به انسان نمی‌دهند، تصریح می‌کند: «در این زمینه احساس خطر می‌کنم به همین دلیل باز هم تذکراتی خواهم داد. امیدوارم صدای من به گوش کسانی که باید این سخنان را درک کنند برسد، یک نفر می‌تواند رئیس‌جمهور باشد و دیگران با اجماع دور او در قدرت سهیم شوند! و این کاری است که در کشورهای مختلف صورت گرفته است.»
آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با بیان اینکه خوب است کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند، به ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان اضافه گردند، خاطرنشان می‌کند: نکته اصلی این است که در ائتلاف اصولگرایان باید محور این باشد که یک نفر نامزد نهایی شود و بقیه به عنوان وزیر یا همکار در کنار دولت باشند.

وی با بیان اینکه اگر این ائتلاف (1+2) تا حدودی بیشتر شود خوب است، تاکید می‌کند: بنده با یکی، دو عضو این ائتلاف حضوری صحبت کردم. مبنا این است که افرادی که به نفع نامزد نهایی کنار می‌کشند، در کابینه رئیس‌جمهور حضور داشته باشند و ان‌شاءالله کار هم این طور خواهد بود!
مردمی‌نژاد هراسی!
اما طرح‌ها و ایده‌های هاشمی رفسنجانی گویا تنها به یک منظور دنبال می‌شود. منظوری که حجت‌الاسلام شفیعی‌کیا از طلاب حوزه علمیه قم آن را «مردمی‌نژاد هراسی» می‌نامد!
حجت‌الاسلام مسعود شفیعی‌کیا در گفت‌وگو با با بیان اینکه یکی از هدف‌هایی که فتنه 88 دنبال می‌کرد این بود که هزینه مردمسالاری را بالا ببرد که خیلی هم به آن دقت نکردیم، می‌گوید: یعنی با این شرایط و ساز و کارهای مردمسالاری که در قانون اساسی وجود دارد اگر بخواهیم کار کنیم، هرج و مرج و اغتشاش و بحران به وجود می‌آید.
وی با اشاره به فتنه‌گران، نقشه‌گردانان و کارگردان فتنه 88 خاطرنشان می‌کند: یکی از هدف‌های مهمی که این افراد داشتند این بود که می‌خواستند هزینه مردمسالاری را بالا ببرند.
وقتی هم که این هزینه بالا برود کودتای 28 مرداد پیش می‌آید. در آن زمان یک فضایی پیش آمد که آقای کاشانی یک طرف و آقای مصدق در طرف دیگر قرار گرفتند. ایادی دشمن این وسط به اختلاف‌افکنی روی آوردند.
لاریجانی نماینده قم است!
شفیعی‌کیا با بیان اینکه برخی از بزرگان از سر دلسوزی صحبتی را می‌کنند اما برخی مواقع هم یکسری نظرسازی صورت می‌گیرد، تصریح می‌کند: شما اگر نگاه کنید می‌بینید که بحث نظام پارلمانی را رئیس مجلس پیگیر بود. نکته دیگری هم که وجود دارد این است که آقای لاریجانی نماینده قم است و بالطبع ارتباط بهتر و بیشتری با قم دارد.
وی در ادامه می‌افزاید: البته باید بگوییم که نظام پارلمانی هم پیش‌بینی شده است. وقتی که می‌گوییم ولایت مطلقه امر با یک نفر است، در نتیجه این رهبر انقلاب است که می‌تواند تشخیص بدهد که چه نظامی حاکم باشد. آقایان نظراتشان را می‌دهند و من فکر نمی‌کنم موضوع خیلی نگران‌کننده باشد. این طرح زمانی نگران‌کننده است که بخواهد در حوزه اجرا عملی شود.‌ وی در پاسخ به این سوال که تلاش برای عملی شدن این ایده را در قالب طرح‌هایی چون اصلاح قانون انتخابات تجربه کردیم، تاکید می‌کند: ما باید فقط نقش رهبری نظام را برجسته ببینیم. آقایان می‌توانند نظر مخالف ایشان را هم بدهند چرا که فضا آزاد است. این طلبه حوزه علمیه قم معتقد است: کسانی که می‌خواهند نظام پارلمانی را جا بیندازند از یک جهت شروع نمی‌کنند. این‌ها در موج‌سازی ماهرند.
ماجرای منتفی شدن نظارت بر نمایندگان!
حجت‌الاسلام شفیعی‌کیا با اشاره به خواست رهبری مبنی بر لزوم نظارت بر نمایندگان خاطرنشان می‌کند: یک عده‌ای در مجلس هشتم نیز طرحی را برداشتند تا فرمان ولایت را اجرایی کنند. در همین اثنا آقای لاریجانی با یکی از مراجع ملاقاتی داشتند که آن مرجع بعد از ملاقات گفته بودند هر کسی بخواهد نظارت بر نمایندگان را اجرایی کند، استقلال قوا را از بین برده است!
ریشه نظام حزبی، اروپایی است!
وی ریشه نظام حزبی را انگلیسی می‌داند و می‌گوید: باید همچون نظام‌های غربی، احزابی را شکل بدهند که نماینده قدرت و ثروت هستند. بر همین اساس حلقه بسته‌ای شکل می‌گیرد که هیچ‌کس خارج از این حلقه نمی‌تواند نفس بکشد! بعد هم اسمش را دموکراسی و مردم‌سالاری می‌گذارند. در حالی که انحصار قدرت و ثروت را نهادینه می‌کنند!
حجت‌الاسلام شفیعی‌کیا با اشاره به نظام ریاستی حال حاضر کشور تصریح می‌کند: نظام ریاستی سبب ایجاد مانع در برابر احزاب قدرت و ثروت می‌شود! این مانع هم انتخاب مستقیم مردم است، چرا که آن موقع مردم می‌آیند یک احمدی‌نژاد دیگر را انتخاب می‌کنند.
رئیس جمهور نباید خارج از دایره قدرت باشد!
وی با بیان این‌که تمام دعواها سر این است که یک «مردمی‌نژاد» دیگر بر سر کار نیاید، تاکید می‌کند: می‌خواهند دایره قدرت را بسته‌تر کنند تا دیگر خارج از دایره قدرت کسی نتواند حضور پیدا کند! هر کسی می‌خواهد بیاید، باید در دایره مدنظر باشد.
حجت‌الاسلام شفیعی‌کیا با اشاره به ساختار هندسی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: مردم‌سالاری دینی این‌گونه نیست! ما انقلاب نکردیم که الگوی نظام‌مان مثل غربی‌ها شود! نظام ما خودش یک تعریف خاص دارد و به قول امام‌(ره) جمهوری اسلامی است، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.
قم صداهای مختلفی دارد!
این طلبه حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که چرا امروز صدای هاشمی از قم شنیده می‌شود، با بیان این‌که البته قم صداهای مختلفی دارد، تصریح می‌کند: برخی از صداها رسانه‌ای می‌شود و برخی دیگر نه! مطمئناً آقایان هم از سر دلسوزی این سخنان را می‌گویند. منتهی دشمن می‌آید و در این بین موج‌سازی می‌کند.
حجت‌الاسلام شفیعی‌کیا در ادامه می‌افزاید: ما با افرادی سر‌و‌کار داریم که به قول مقام معظم رهبری برای فتنه 88 از 10 سال قبل برنامه‌ریزی کرده بودند و مطمئناً برای آینده هم برنامه‌ریزی کرده‌اند که یکی از این برنامه‌ها تاثیر بر بزرگان است.
نقش موثر واسطه‌ها!
وی با بیان این‌که یکی از بزرگان با آن عظمتش در کودتای 28 مرداد برای شاه پیام تبریک فرستاد، تاکید می‌کند: ما باید واسطه‌هایی که در این میان می‌آیند و موج‌سازی می‌کنند را ببینیم. قصد دشمن این است که ما با این بزرگان خدای ناکرده مشکل پیدا کنیم. چرا آقای هاشمی می‌آید و می‌گوید اینها می‌خواهند مثل رضاشاه با روحانیت برخورد کنند، چون دنبال این است که موضع‌گیری شود.
حجت‌الاسلام شفیعی‌کیا می‌افزاید: ما با یک جریانی سر‌و‌کار داریم که همه چیزش روی برنامه است. آمدند و دو سالی ما را درگیر جریان موهوم انحرافی کردند، خب حالا هم می‌خواهند میوه‌اش را بچینند! بحث ما این است که باید این واسطه‌ها را در این میان جدی بگیریم. به عنوان دلسوزی حرف‌هایی می‌زنند که روحش دولت‌هراسی است، احمدی‌نژادهراسی است! این جریان، جریانی است که می‌خواهد مدام مردم را بترساند!
وی با اشاره به سخنان امام خامنه‌ای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، خاطرنشان می‌کند: آقا در این دیدار فرمودند «مراقب باشید تحت تاثیر القائات، تحلیل اشتباه نکنید!» بعضی می‌خواهند بزرگان ما تحلیل اشتباه کنند!
حجت‌الاسلام شفیعی‌کیا در پایان تاکید کرد: باید حواسمان را جمع کنیم، چرا که هر طرف که می‌خواهیم برویم، راهزنانی وجود دارند.
٭ ٭ ٭
اما حضور پرشور و گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال به خوبی نشان داد که نظام اسلامی ایران مقبولیت و محبوبیت خود را به‌طور مستقیم از حضور همیشگی مردم در صحنه‌های مختلف کسب می‌کند.
کم‌اثر کردن این حضور به بهانه‌های واهی و حاکم کردن باندهای قدرت و ثروت در قالب احزاب نیرومند و قوی که افرادی همچون هاشمی آن را وعده می‌دهند، آرمانی نیست که مورد پذیرش ملت ایران قرار گیرد.
معمار کبیر انقلاب اسلامی در تشریح رابطه امام و امت می‌فرمایند: «بدون پشتیبانی مردم نمی‌شود کار کرد و پشتیبانی هم به این نیست که مردم الله اکبر بگویند! این پشتیبانی نیست، پشتیبانی به این است که همکاری کنند. اگر ملت پشتیبان یک دولتی شد، دولت سقوط نمی‌کند!»