داستان استیضاح وزیر کار دولت دهم که از یک سال قبل و در مجلس هشتم آغاز شده بود، دیروز در مجلس نهم به ایستگاه آخر رسید و برخلاف پیش‌بینی‌ها، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی موفق به اخذ رأی اعتماد مجدد از نمایندگان مجلس نشد!

به گزارش ایران طرح استیضاح سیاسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که پیش از این با خواسته خود نمایندگان استیضاح‌کننده در 27 فروردین ماه سال جاری متوقف شده بود، با امضای 18 تن از نمایندگان صبح دیروز برای دومین بار در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان استیضاح و همچنین سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری، رأی‌گیری به عمل آمد و از مجموع 272 رأی ماخوذه نمایندگان با 192 رأی موافق، 56 رأی مخالف و 24 رأی ممتنع به استیضاح وزیر کار رأی مثبت دادند.
موافقان استیضاح چه گفتند؟
احمد توکلی نماینده تهران، سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، علی مطهری نماینده تهران، عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده، غلامرضا نوری نماینده بستان‌آباد، قسیم عثمانی نماینده بوکان، مسعود پزشکیان نماینده تبریز و غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران به عنوان موافقان طرح استیضاح وزیر کار سخن گفتند.

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس اظهار داشت: تعهد بدون تخصص در دانش و نیز تخصص بدون تعهد کارساز نیست؛ اصولاً در منطق اسلام، منصب‌ها و مسئولیت‌ها امانت‌هایی به شمار می‌آیند که باید به اهلش سپرده شود و باید مسوولیت‌ها به افرادی سپرده شوند که صلاحیت‌شان برای احراز آن پست مشخص شده باشد. وی در خاتمه تصریح کرد: خدایا تو شاهد باش که از حکمیت تا تفاهم و تا رأی دیوان عدالت اداری، همه راه‌ها را طی کردیم و امروز چاره‌ای جز استیضاح نداریم.
توکلی فایل صوتی پخش کرد
احمد توکلی که با پخش فایل صوتی دیدار برخی از نمایندگان و مدیران با مرتضوی آمده بود، با بیان این که مجلس با کسی دشمنی ندارد، یادآور شد: استیضاح آخرین راه ما برای دفاع از حقوق مردم بود و ما چاره‌ای جز این کار نداشتیم. علی مطهری که همیشه یکی از افراد ثابت استیضاح‌های دولت در این چند ساله بوده، این بار نیز در مقام موافق خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم با زیرپا گذاشتن، یکدیگر را یاری کنیم و آن را تعامل بنامیم؛ در این صورت مجلس فلسفه وجودی خود را از دست می‌دهد.
عثمانی از دیگر موافقان استیضاح، با اشاره به مناظره‌های احمدی‌نژاد در رقابت‌های انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری، گفت:‌ مردم هنوز مناظره‌های آتشین شما را به یاد دارند. شما قرار بود در صف نخست برخورد با امثال مرتضوی‌ها قرار بگیرید نه حمایت از آنها!
مسعود پزشکیان هم در سخنانی به عنوان موافق استیضاح وزیر، تعاون کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس گفت: مشکل من با آقای شیخ‌الاسلامی و حتی با آقای مرتضوی نیست، آقای مرتضوی با من صحبت کردند و زمانی که بنده وزیر بودم مشکلات را با من حل می‌کردند.
وی ادامه داد: مشکل اساسی همه گرفتاری‌ها با توجه به بیکاری، تورم و رانت‌خواری‌ها و... از سوء مدیریت نشأت می‌گیرد و آنچه من از قرآن و حدیث یاد گرفتم، نامه‌ امام علی(ع) به مالک‌اشتر است که ایشان برای انتخاب کارگزار شاخص تعیین می‌کنند.
همه ماموریت‌هایم را به نحو مطلوب انجام داده‌ام
عبدالرضا شیخ‌الاسلامی که برای پاسخ به استیضاح نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شده بود، گفت: امروز در محضر نمایندگان عزیز و محترم برای امر استیضاح حضور دارم و درخصوص بعضی از مواردی که عزیزان نماینده مطرح کرده‌اند، توضیحاتی را برای شما بزرگواران بیان می‌کنم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود:‌ من باید این را با قاطعیت خدمت همه سروران عزیزم عرض کنم که به لطف خدا ما در همه مسوولیت‌ها و ماموریت‌هایی که به موجب قانون به ما سپرده شده بود و همه آنچه که در روز رأی اعتماد در محضر نمایندگان محترم مطرح کردیم، موفق بودیم و ماموریت‌های خودمان را به نحو مطلوبی انجام دادیم.
از هیچ نماینده‌ای نخواستم امضایش را پس بگیرد
وزیر کار ادامه داد:‌ نزدیک به 11 ماه است که بحث استیضاح در رسانه‌ها مطرح است و در این مدت کجا من حتی یک تلفن به یک نماینده عزیز و بزرگوار راجع به این موضوع زده‌ام؟ کجا ما از کسی خواستیم که امضایش را پس بگیرد یا از پیگیری این موضوع صرفنظر کند؟ اگر حتی از بین این 290 نماینده عزیز فقط یک نفر باشد که بنده به او زنگ زده باشم و راجع به امر استیضاح از او تقاضایی کرده باشم، همه فرمایشات آقایان را قبول می‌کنم.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: کجا ما از کسی چیزی خواسته‌ایم؟ فشار اصلاً معنا ندارد، ما پاسخ‌های بسیار قانع‌کننده و روشن برای پرسش‌هایی که مطرح شد، داریم و دلیلی ندارد بخواهیم از روش‌های دیگر استفاده کنیم، لذا من این حرف را قاطعانه و صریح رد می‌کنم و فکر می‌کنم عزیزان بایستی این را اصلاح کنند.

وی تصریح کرد: ما در این وزارتخانه به دلیل ادغام، بیشترین تعداد انتصاب را داشتیم، من خواهش می‌کنم عده‌ای بیایند و نحوه انتصابات ما در وزارتخانه را بررسی کنند. من ادعا می‌کنم که پاک‌ترین، مومن‌ترین، ‌انقلابی‌ترین، ‌ولایی‌ترین، ‌کارآمدترین، پرکارترین و صادق‌ترین مجموعه مدیریتی در وزارتخانه ما گرد هم آمده‌اند، اینها یک سرمایه باارزش و بی‌بدیل برای کشور هستند و من به این تیم مدیریتی بسیار قوی و کارآمدی که در این وزارتخانه جمع هستند، افتخار می‌کنم.
همه فعالیت‌های ما در چارچوب قانون بوده
وی افزود: من می‌خواهم با صراحت و قاطعیت عرض کنم که ما تمام فعالیت‌های خودمان را در وزارتخانه در چارچوب قانون انجام داده‌ایم، ضوابط قانونی ملاک انجام کار ما در وزارتخانه بوده و ما هرگز کار غیرقانونی انجام نداده‌ایم. ما در طی همه فعالیت‌هایی که در این دوران داشتیم، بهترین و بیشترین تعامل را با نمایندگان عزیز مجلس داشته‌ایم و ما همیشه مستظهر به پشتیبانی‌های گسترده و کریمانه مجلس چه در کمیسیون‌ها و چه در مجامع و فراکسیون‌ها و چه در برخورد و روابط فردی با نمایندگان بوده‌ایم.
شیخ‌الاسلامی اظهار کرد: تکلیف را قانون تایید می‌کند و ما طبق قانون مسوولان را انتخاب کرده‌ایم اما مخالفت عده‌ای از نمایندگان مجلس نسبت به انتصاب یک فرد، بی‌قانونی ما را مشخص نمی‌کند. وی با اشاره به ایجاد شبهاتی درخصوص مسوولیت رئیس سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: شبهات مطرح شده، پاسخ‌های صادق و روشنی دارد؛ جلسه امروز تنها محاکمه غیابی فردی است که امروز در جلسه حضور ندارد و تمامی موارد مطرح شده مسائل قضایی است که در پرونده آنها در دادگاه‌های قضایی مفتوح است، اما بنده کار خود را بر مبنای اصول قانونی انجام داده‌ام.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که اتهاماتی به آقای مرتضوی وارد شده اما هنوز جرمی ثابت نشده است، گفت: حال باید پرسید با چه مجوزی اتهاماتی مطرح شده و فرد مجازات می‌شود.
وزیر اطلاعات صلاحیت آقای مرتضوی را تایید کرد
شیخ‌الاسلامی در ادامه توضیح داد: کار دیگری که برای انتصاب مدیر جدید باید انجام می‌گرفت، تایید صلاحیت ایشان از مسوولان ذی‌صلاح بود که بنده دو بار از آقای مصلحی وزیر اطلاعات استعلام کردم که ایشان فرمودند من پرونده را مطالعه کردم و هیچ دلیلی برای رد صلاحیت آقای مرتضوی وجود نداشت بنابراین وزیر اطلاعات نظر مثبتی به انتصاب ایشان داشت.

شیخ‌الاسلامی در ادامه افزود: سعید مرتضوی در گذشته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است و طبق نامه رئیس قوه قضاییه، سعید مرتضوی قاضی معلق به مدت دو سال به دولت مامور می‌شود و من سوال می‌کنم آیا رئیس قوه قضاییه از تعلیق ایشان اطلاعی نداشت و چرا در آن زمان این حرف‌ها مطرح نبود و امروز که به تامین اجتماعی آمد، این صحبت‌ها صورت می‌گیرد.
از رئیس جمهور حرف‌شنوی دارم
عبدالرضا شیخ‌الاسلامی در ادامه سخنانش گفت: رئیس جمهور، رئیس جمهور ملت است و احترام دارد و احترام به رئیس جمهور، احترام به مردم کشور است.
وی با بیان این که هماهنگی در درون دولت و نیز در بین قوا یک اصل است، ادامه داد: ما چرا نباید با هم هماهنگ باشیم؟ مگر اختلافات ما در سایر حوزه‌ها چه افتخار و لطفی برای کشور داشته که حالا بخواهیم در داخل دولت هم اختلاف ایجاد کنیم. وزیر کار تصریح کرد: بنده از رئیس جمهور حرف‌شنوی دارم، زیرا رئیس جمهور حرف درست می‌زند و ما ایشان را به صداقت و پاکی و امانتداری می‌شناسیم و به وی افتخار می‌کنیم. ما رابطه بسیار بسیار صمیمانه و منطقی برای پیشبرد کارها و امور کشور با همدیگر داریم.
حسینیان: مرتضوی یک قاضی متعهد انقلابی است
حسینیان در مخالفت با استیضاح شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس، تاکید کرد که مرتضوی یک قاضی متعهد انقلابی است. حسینیان ادامه داد: بعد از وقایع سال 88 آقای مرتضوی به موضوع مهم سه قوه تبدیل شده است و اوج این اهمیت را امروز در جریان استیضاح وزیر کار مشاهده می‌کنیم. مرتضوی کیست؟ مرتضوی یک قاضی انقلابی است که در زمانی جلوی روزنامه‌های زنجیره‌ای ایستاده است و در سال 88 مقتدرانه با اخلالگران درگیر شده و در برابر آنها ایستادگی کرده است. مرتضوی هم باید مانند سوریه چوب مقاومت و ایستادگی خود در برابر بیگانگان را بخورد.

وی تصریح کرد: در زمان دادستانی آقای مرتضوی، اتفاقاتی در کشور افتاد که یک طرف آن جوانان بسیجی عاشق رهبری و طرف دیگر امریکا، غرب، بهائیان، لیبرالیست‌ها، توده‌ای‌ها و معارضان و ضدانقلاب قرار داشتند. عده‌ای از بسیجیان پاک ما کشته شدند بدون این که هیچ کس پیگیر خون ریخته شده آنها باشد. مرتضوی در واقع مانند سوریه هزینه ایستادگی در برابر فتنه را می پذیرد.
بازداشتگاه مسئول مستقیم دارد
حسینیان ادامه داد:‌ در امریکا هر روز تعدادی از این اتفاقات می‌افتد. حتی تعدادی ایرانی هم در زندان‌های آنها کشته شده‌اند، چه وقت دادستانی آنها مورد بازخواست قرار گرفته است؟ همین چند روز هم واقعه‌ای مانند آنچه اتفاق افتاده بود، دوباره تکرار شد. چرا کسی دادستانی را متهم نکرد؟
این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: بازداشتگاه مسوول مستقیم دارد و اتفاقاتی که در بازداشتگاه می‌افتد، به دادستان ربطی ندارد. من از مجلسی که در رأس امور است، سوال می‌کنم چرا این مجلس یک نفر مسلمان را به ده‌ها اتهام متهم می‌کند؟ چرا گفته می‌شود که مرتضوی قرار منع تعقیب صادر کرده است؟ چرا نمایندگان از قاضی می‌خواهند که قانون اساسی را زیر پا بگذارد؟
وی در ادامه با اشاره به اصل 134 قانون اساسی، گفت: با توجه به این اصل، نمی‌توان بدون محاکمه یا تخلف، قاضی را از قضاوت خود منفصل کرد. چطور نماینده‌ای می‌تواند بدون اثبات جرم، قاضی را به جنایات متهم کند. حسینیان همچنین با اشاره به اصل 38 قانون اساسی، اظهار کرد: اصل بر برائت افراد است، هیچ کس مجرم نیست مگر این که در دادگاه ثابت شود. چطور در مجلس می‌توان بدون ثابت شدن جرم کسی، کسی را متهم دانست. آیا این است اجرای عدالت؟ این است در رأس امور بودن؟