احمدی‌نژاد از ویژه‌خوارانی گفت که یک عمر دست در صندوق بیت‌المال ملت داشتند و از مدیرانی گفت که با کنار گذاشتن آن‌ها، به انواع و اقسام تهمت‌ها و افتراها متهم شد، چرا که دولت احمدی‌نژاد، دولت مصممی بود که با انگیزه قطع دست‌های فاسد از بیت‌المال پا به عرصه گذاشته بود.

«احمدی‌نژاد به پاخیز» شعار کلیدی انتخابات سال 84 بود؛ شعاری که نه در میان خواص بلکه در بدنه و در میان توده‌های مردمی شکل گرفت و تبدیل به پرچمی شد برای پیگیری مطالبات مستضعفین انقلابی. خواسته‌ای عمومی که در انتخابات سال 88 و بعد از مناظره تاریخی 13 خرداد نیز این‌بار بلندتر از قبل فریاد زده شد و شفاف‌تر از قبل با این شعار در سطح خیابان‌های شهر مطرح شد: «دزدگیر 88 رسید».

از صدور فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی چهار سالی می‌گذشت که محمود احمدی‌نژاد فردی گمنام در عرصه سیاست و سیاست‌بازان با علم کردن پرچم مبارزه با مفاسد، یکه و تنها در خط مقدم میدانی حاضر شد که رمز پیروزی‌اش عملی کردن فرمان برزمین مانده امام خامنه‌ای و خواست 70 میلیونی یک ملت بود. احمدی‌نژاد در این میان از ویژه‌خوارانی گفت که یک عمر دست در صندوق بیت‌المال ملت داشتند و از مدیرانی گفت که با کنار گذاشتن آن‌ها، به انواع و اقسام تهمت‌ها و افتراها متهم شد، چرا که دولت احمدی‌نژاد، دولت مصممی بود که با انگیزه قطع دست‌های فاسد از بیت‌المال پا به عرصه گذاشته بود.
روزنامه در بخش‌های قبلی از سلسله گزارش‌های بررسی شاخصه‌های گفتمانی دولت احمدی‌نژاد، به شاخصه‌هایی چون عدالت، ساده‌زیستی، مهدویت احیاگری ارزش‌ها، عزتمداری جهانی، مردمی بودن، تلاش و پرکاری، روحیه تحول‌گرایی و اصلاح حقیقی و مهرورزی پرداخته است. در قسمت دهم به خصوصیت دیگری از شاخصه‌های گفتمان احمدی‌نژاد که بارها با تاییدات مکرر مقام معظم رهبری روبه‌رو بوده است، پرداختیم. شاخصه‌ای که شخص رئیس جمهور بابت آن هزینه‌های سنگینی را پرداخت؛ شاخصه‌ای به نام مبارزه با فساد و تبعیض.

مبارزه با فساد، کار دشواری است
امام خامنه‌ای قبل از برگزاری انتخابات سال 88، طی بیاناتی در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) در روز اول فروردین ماه خاطرنشان می‌کنند: «یکی از مصداق‌‌های عدالت، مبارزه با فساد مالی و اقتصادی است که بایستی جدی گرفته شود. من سال‌ها پیش هم این را گفته‌ام، بارها هم تاکید کرده‌ام، تلاش‌‌های خوبی هم انجام گرفته است و دارد انجام می‌گیرد؛ اما مبارزه با فساد، کار دشواری است؛ کاری است که انسان، مخالف پیدا می‌کند. شایعه درست می‌کنند، دروغ می‌گویند و آن کسی که در این میدان جلوتر از دیگران حرکت کند، بیشتر از همه مورد تهاجم قرار می‌گیرد. این مبارزه هم لازم است و باید انجام بگیرد. خب، کسانی که بخواهند این کارهای بزرگ را چه در زمینه پیشرفت، چه در زمینه عدالت انجام دهند، باید مدیرانی باشند که به این چیزها معتقد باشند؛ حقیقتاً عقیده داشته باشند که باید عدالت برقرار شود، باید با فساد مبارزه شود. مدیران معتقد و مؤمن به این مبانی که دارای شجاعت باشند، دارای اخلاص باشند، دارای تدبیر و عزم راسخ باشند، قطعاً می‌توانند این مقاصد و این اغراض عالی الهی را تحقق ببخشند.»
امام خامنه‌ای در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری رئیس جمهور دهم در سال 88 نیز با اشاره به دلایل انتخاب مجدد آقای احمدی‌نژاد، پیش‌بینی خود را از نحوه برخورد با این دولت در آینده ارائه می‌دهند: «رأی قاطع و بی‌سابقه مردم به رئیس جمهور منتخب و محترم، رأی به ویژگی‌هایی است که کارنامه چهار ساله دولت نهم بدان‌ها زینت یافته است و سمت و سوی گرایش‌های اکثریت بی‌چون و چرای ملت را آشکار می‌سازد. این، رأی به گفتمان پربرکت و عزتمدار انقلاب اسلامی است؛ رأی به استکبارستیزی و ایستادگی شجاعانه در برابر سلطه‌طلبان بین‌المللی است؛ رأی به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و مبارزه با اشرافیگری است؛ رأی به ساده‌زیستی و نزدیکی با مردم و غمگساری از ضعیفان و مستضعفان است؛ رأی به کار و تلاش بی‌وقفه و خستگی‌‌ناپذیر است.

اینها بخش‌های مهمی است از آنچه ملت ایران از منتخبان خود مطالبه می‌کند و هرگاه کسی را با این سمت و سو بشناسند، به او دل می‌بندند و با بهره‌گیری از موهبت آزادی که هدیه انقلاب اسلامی به این ملت است، او را بر کرسی مسئولیت و مدیریت می‌نشاند.» ایشان با اشاره به علاقه‌مندان فراوان رئیس جمهور، خاطرنشان می‌کنند: «به موازات این علاقه‌مندان، دو دسته دیگر هستند که باید مورد توجه و محاسبه قرار گیرند؛ مخالفان عصبانی و زخم خورده که در چهار سال آینده به معارضه با دولت ادامه می‌دهند و منتقدانی که با نظام و رئیس جمهور دشمنی ندارند که باید دیدگاه‌ها و نظرهای این دسته را مورد توجه قرار داد و من امیدوارم این‌گونه عمل شود.»

جرأت مقابله با فساد
مقام معظم رهبری به عنوان پشتیبان همیشگی دولت در دیدار رئیس‌جمهور و هیات وزیران در شهریورماه سال 87 نیز جرأت در ایجاد تحول، شجاعت تصمیم‌گیری برای حل مشکلات بزرگ و جرأت مقابله با فساد را از جمله نمودهای مهم گفتمان انقلابی دولت می‌خوانند و می‌افزایند: «قلع و قمع اژدهای هفت سر فساد بسیار سخت است. البته اکنون نیز این هدف محقق نشده اما جرأت مقابله با آن در این دولت کاملاً مشهود و محسوس است.»
امام خامنه‌ای همچنین در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت در شهریورماه سال 88 بر پیگیری رویکردهای اساسی همچون عدالت، فسادستیزی، حمایت از طبقات ضعیف، ساده‌زیستی، توجه به مناطق محروم و تلاش خستگی‌ناپذیر برای حل مشکلات مردم به ویژه تورم و اشتغال تاکید و دولت دهم را به آمادگی برای مواجهه با انواع بدخواهی‌ها و توطئه‌ها توصیه و می‌فرمایند: «علیه این دولت و علیه نظام تلاش‌های فراوانی انجام خواهد شد اما توانایی‌ها، امیدها و فرصت‌های دولت و ملت بیشتر از همه توطئه‌ها و مشکلات پیش روست.» ایشان ادامه رویکردهای اساسی دولت نهم را ضروری خواندند و افزودند: «ادامه تلاش در این مسیر خدا را راضی و مردم را هم خشنود خواهد کرد.»

قطع دست‌های فاسد از بیت‌المال
به گزارش ایران محمود احمدی‌نژاد را باید تنها رئیس‌جمهوری دانست که خود علم مبارزه با مفاسد را بلند کرد اما در مقابل، بدخواهان و غرض‌ورزان چنان کردند که گفتنی و شنیدنی است اما وی با جرأت و جسارت لازم هیچ گاه این میدان را خالی نکرد و همچنان سفت و محکم سنگر مبارزه با فساد را حفظ کرده است.
دکتر احمدی‌نژاد در دیدار با اعضای شورای اصناف کشور در سال 84 خاطرنشان می‌کند: «حالا یک موقعی می‌گفتند ریخت و پاش هست، ما که تلاش داریم جلوی ریخت و پاش‌ها و دوباره‌کاری‌ها و سوءاستفاده‌ها را هم بگیریم و ان‌شاءالله با کمک خود ملت و به لطف الهی خواهیم گرفت.
این دولت مصمم است که دست‌های فاسد را از بیت‌المال قطع کند. این اصلاً تعهد ماست. ما آمده‌ایم این دست‌ها را قطع بکنیم. این دست‌ها قطع بشود ملت ما که سالم است و کارشان را می‌کنند، اینها مانع‌اند. قلیل هم هستند.»
مبارزه با سیاسی‌کاری و پارتی‌بازی
رئیس‌جمهور در دیدار با مردم خورموج (دشتی) در سال 84 می‌گوید: «... من می‌خواهم اینجا اعلام کنم در این دولت هر کس دنبال سیاسی‌کاری و بازی‌های سیاسی و وقت تلف کردن باشد و فرصت را از خدمت بگیرد و به جای خدمت کردن دنبال کارهای حاشیه‌ای باشد، عضو این دولت
نخواهد بود.
اما راجع به پارتی‌بازی، متاسفانه در بعضی از بخش‌های کشور و در بعضی از ادارات ما این مریضی و آفت پارتی‌بازی هست. من همین جا از آقای استاندار و از همه شما می‌خواهم اراده بکنیم، دست به دست هم بدهیم و ان‌شاءالله این آفت را از بعضی اداراتمان ریشه‌کن کنیم و خودمان را از شر پارتی‌بازی نجات بدهیم...»

می گفتند سکوت کنید، چون سیاسی می شود
رئیس‌جمهور همچنین در خصوص مقوله مبارزه با فساد به ذکر مثالی می‌پردازد و در حالی که با شعار «فقر و فساد و تبعیض، احمدی‌نژاد به پا خیز» دانشجویان مواجه شده بود، می گوید: «به ما گفتند، سکوت کنیم چون سیاسی می‌شود. چرا وقتی می‌خواهیم یک نقطه را اصلاح کنیم سیاسی می‌کنند. برای آنکه سیاسی نکنند، سکوت کردیم. ما دوستدار دانشجویان، اساتید و اصل دانشگاه هستیم، اما مدیریت و روش اداره دانشگاه را باید اصلاح کرد. اگر می‌خواستیم با دانشگاه آزاد برخورد کنیم، من اجازه می‌دادم نتیجه تحقیق و تفحص از این دانشگاه منتشر شود.»

زد و بند برای عده‌ای عادی شده است
محمود احمدی‌نژاد در یکی از سفرهای استانی خود در سخنانی در جمع جوانان و نخبگان اصفهانی می‌گوید: «زد و بند برای یک عده امروز عادی شده است.»
احمدی‌نژاد در تشریح زدوبندها خاطرنشان می‌کند: «یکی از آقایان که خیلی به دولت بد و بیراه می‌گوید و هر روز به دولت تهمت می‌زند، یک دوره فرصت گیرش آمد و همان دوره استفاده کرد و 11-10 میلیارد برد. چهار – پنج سال است که دنبالش هستیم که آن را برگرداند، اما انگار نه انگار، 26-25 میلیارد به رفیقش داده و او هم به دنبال کاسبی رفته است.»
احمدی‌نژاد همچنین می‌افزاید: «یک آقای دیگری هم که نسبت به دولت خیلی تند است یک بار پیش من آمد و بحث کرد که انقلاب باید حفاظت شود و لذا نیاز به حزب دارد. این احزاب باید رقابت کنند تا انقلاب حفظ شود. من پرسیدم که چگونه؟ او جواب داد که دو جناح داریم که برای فعالیت نیاز به پول و هزینه دارند. من پرسیدم خب چه کار کنیم و او جواب داد دو شرکت نفتی را به آن‌ها بدهید و از آنان پول نگیرید تا انقلاب را حفظ کنیم. به او گفتم همین را بنویس و به من بده. او نوشت و من الان نامه را در خانه دارم.» وقتی حاضران از احمدی‌نژاد خواستند که اسامی این افراد را فاش کند، گفت: «خودشان، خودشان را لو می‌دهند.»

اپیزود اول:
امام خامنه‌ای در فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی، به مسئولان تذکراتی را می‌دهند، در بند یک این فرمان آمده است:
«با آغاز مبارزه جدی با فساد اقتصادی و مالی یقیناً زمزمه‌ها و به تدریج فریادها و نعره‌های مخالفت با آن بلند خواهد شد. این مخالفت‌ها عمدتاً از سوی کسانی خواهد بود که از این اقدام بزرگ متضرر می‌شوند و طبیعی است بددلانی که با سعادت ملت و کشور مخالفند یا ساده‌دلانی که از القائات آنان تاثیر پذیرفته‌اند با آن همصدا شوند. این مخالفت‌ها نباید در عزم راسخ شما تردید بیفکند! به مسئولان خیرخواه در قوای سه‌گانه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد به نوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است.»

اپیزود دوم:
محمود احمدی‌نژاد با تشریح چالش‌های دولت در زمینه مبارزه با فساد، در دیدار با دانشگاهیان علم و صنعت در سال 86 خاطرنشان می‌کند: «من به آن‌ها می‌گویم، بالاخره این طور نیست. ما با مردم و با خدا عهد بسته‌ایم. این طور نیست که بنشینیم نگاه کنیم، اگر دست از فشارها برندارند یا اگر کسی در مقابل این فشارها کوتاه بیاید بداند خائن به ملت ایران است و به ملت معرفی خواهد شد.
حالا ما در قضیه هسته‌ای به خاطر حساسیت‌ها مراعات کردیم. می‌گویم ما چیزی نمی‌گوییم او رها نمی‌کند. از این موانع هست. در اقتصادش هم همین است. برادری اینجا گفت آیا مافیاها تمام شده‌اند یا شما دست از مبارزه برداشته‌اید. نه‌خیر، ما با همه وجود روز به روز درگیریم. جیغ‌های بنفشی که می‌بینید می‌کشند به خاطر همان وشگون‌هایی است که از آن زیر می‌گیریم.هر جایی راه را می‌بندیم نمی‌آیند بگویند راه ما را بسته‌اند، می‌روند یک جای دیگر داد می‌زنند. می‌بینید که چگونه است. بیشترین حجم و هجوم به این دولت و شخص من است. چرا حمله می‌کنند؟ برای این که می‌بینند احمدی‌نژاد به فضل الهی هنوز روحیه دانشجویی‌اش را مثل شما حفظ کرده است...»