دن يرگين، مدير بخش پژوهش هاي انرژي دانشگاه كمبريج: « ايراني ها در دوران احمدی نژاد با اتخاذ مواضعي درباره برنامه هسته ای خود يا سياست هاي منطقه اي شان عليه اسرائیل، موجب رشد قیمت نفت براي خودشان و بقيه كشورها مي شدند. گاه يك سخنراني احمدی نژاد، نفت را تا ٥ دلار در هر بشكه بالا ميبرد و به اين ترتيب ظرف يك هفته ٨٥ ميليون دلار اضافي عايد ايران ميشد.»

منبع: كتاب «ابرطبقه»(نخبگان قدرت جهانی و جهانی که می‌سازند)،اثر ديويد راتكاف، نشر كوير ١٣٩٣

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ ابرطبقه کتابی است درباره قدرت و تراکم آن در دستان شماری اندک در جهان. آنان چه کسانی هستند، چه شباهت‌هایی با نخبگان پیشین، و چه تفاوت‌هایی با بقیه ما دارند؟ فراتر از آن، درباره اثرات ژرف این گروه بر حیات ما و دوران ما است.
سنجش کمّی قدرت البته دشوار است. منشاء قدرت غالباً ثروت است. جاه و مقام انسان‌ها معمولاً به قدرت مبدل می‌شود. زور شاید باستانی‌ترین منبع قدرت باشد. قدرت اما زمینه‌های نرم‌تری چون فکر و توان پیوند با دیگران نیز دارد. از آن‌رو که سنجه‌ای مشخص و مقبول همگان وجود ندارد، داوری ذهنی در این حوزه تاحدی گریزناپذیر است. تمیز این‌که چه کسانی قدرتمندند، و چه کسانی نیستند، از این جهت دشوار است که برخی از بانفوذترین اشخاص در میانمان معمولاً بر قدرتشان سرپوش می‌گذارند؛ یا به‌ندرت آن را به‌کار می‌گیرند. افزون بر آن، تنها شماری معدود قدرتی جهانی دارند، که خود موضوع این کتاب است. بسیاری از کسانی که معمولاً قدرتمندشان می‌پنداریم در مقیاس جهانی تأثیری بسیار ناچیز دارند و اهمیت‌شان، با همه ابهتی که ممکن است داشته باشند، تنها محلی یا ملی است.

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/nQods