همچنانکه انتظار می رفت پس از چندسال کش و قوس و اعلام و انکار ، بالاخره خبر مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان که بحثها بر سر مصداق "عبدالله روایات" بودنش از سالها قبل مطرح بود ، بطور رسمی اعلام گردید ، با اعلام این خبر دو موج موافق و مخالف با این بحث که بطور ملایمی تا کنون وجود داشت ، بالا گرفت.

یکی از مهمترین نقدها و مخالفتها پیرامون عبدالله روایات بودن عبدالله عربستان را حجت الاسلام کلباسی و آیت الله طبسی بعد از مرگ وی در شبکه ولایت مطرح کردند که در این مقاله همراه با انتشار فیلم این بیانات ، بطور اختصار به نقدهای مطرح شده پاسخ داده خواهد شد.
در ابتدا روایتی از امام صادق(ع) در الغیبه شیخ طوسی (که از منابع معتبر شیعه محسوب می گردد) را مرور می کنیم :
عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ: مَنْ یَضْمَنْ لِی مَوْتَ عَبْدِ اللَّهِ أَضْمَنْ لَهُ الْقَائِمَ. ثُمَّ قَالَ: إِذَا مَاتَ عَبْدُ اللَّهِ لَمْ یَجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ وَ لَمْ یَتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِکُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ یَذْهَبُ مُلْکُ سِنِینَ وَ یَصِیرُ مُلْکَ الشُّهُورِ وَ الْأَیَّامِ.
فَقُلْتُ: یَطُولُ ذَلِکَ؟
قَالَ: کَلَّا.
ابی‌بصیر می‌گوید از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود: هر کس مرگ عبدالله را برای من تضمین کند(خبر قطعی دهد)، قیام قائم را تضمین می‌کنم، سپس فرمود: هنگامی‌که عبدالله بمیرد، مردم بعد از او بر احدی جمع نمی‌شوند و این امر (حکومت) ختم نمی‌شود مگر به صاحبتان إن‌شاءالله و فرمانروایی ماه‌ها و ایام جایگزین فرمانروایی سال‌ها می‌شود،
پس گفتم: تحقق این امر طولانی است،
فرمود: هرگز.
منبع
الغیبة(شیخ طوسی)، ص447
بحار الانوار، ج52، ص210
اثبات الهداة (شیخ حر عاملی)، ج5، ص357
بررسی سند روایت
- بنا بر نظر متخصصین حدیث؛ سند روایت صحیح و بدون اشکال است.
- گرچه در منابعی که در اختیار داریم این روایت اولین بار در کتاب غیبت شیخ طوسی آمده و اصطلاحاً از منفردات شیخ است، اما با توجه به آتش سوزی کتابخانه شیخ و کتابخانۀ شاپور و دیگر وقایع عصر شیخ طوسی خیلی جای تعجب نیست که در باقی کتب هم عصر شیخ و قبل از او این روایت نیامده است، علاوه بر اینکه سند شیخ تا امام معصوم متصل است و خود شیخ عالم به رجال و تراجم بوده و این خود سبب قوت روایت است. همچنین این روایت معارض خاصی در میان سایر روایات ندارد و با توجه به متن و محتوای روایت، داعی خاصی نیز برای جعل آن به نظر نمی‌رسد.
و اما پیرامون بیانات حجت الاسلام کلباسی و آیت الله طبسی و نقدهای مطرح در آن :
حجت الاسلام و المسلمین کلباسی در ابتدا و میانه های صحبت هنگام قرائت روایت معروف امام صادق(ع) پیرامون عبدالله ، حکومتهای بعد از عبدالله را چندسال ذکر نمودند که همچنانکه از متن روایت برمی آید چنین نیست ، بلکه روایت می فرماید حکومتهای چندساله به حکومتهای چندماهه و چند روزه تبدیل می شود:
وَ یَذْهَبُ مُلْکُ سِنِینَ وَ یَصِیرُ مُلْکَ الشُّهُورِ وَ الْأَیَّامِ.
در اوائل مصاحبه در فراز دیگری حجت الاسلام کلباسی در مورد سند این روایت بطور ضمنی اما و اگر کرد ، که همچنانکه آیت الله طبسی در ادامه بحث بیان نمودند سند روایت هیچ مشکلی نداشته و در منابع معتبر شیعی ذکر گردیده است.

حجت الاسلام کلباسی نقدهای خود بر حدیث و تطبیق احتمالی آن بر شرایط کنونی را اینگونه بیان می دارند :
1- نام " مهدی " و " قائم" را نمی توان دقیقاً گفت که بر امام عصر(عج) دلالت دارد زیرا بنا بر برخی روایات این اسامی بر ائمه دیگر حتی بر قیام کنندگان غیر ائمه(ع) نیز اطلاق می شده است.
پاسخ به این اشکال :
- همچنانکه در ادامه این حدیث می بینیم نهایت حکومتهای چندماهه و چندروزه به حکومت " صَاحِبِکُمْ " ختم می شود که بنا بر قرائن روائی دیگر مراد حضرت حجت(عج) است و با وجود چنین دلیل آشکاری طرح احتمال انطباق آن بر ائمه دیگر آن هم با استدلال حجت الاسلام کلباسی کاملا نادرست است و جای تعجب است که چرا حجت الاسلام کلباسی به چنین حقیقت آشکاری توجه نکرده اند.
وَ لَمْ یَتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِکُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ
- از سوی دیگر وجود این روایت در میان روایات نشانه های ظهور در منابع معتبر شیعی به تنهایی برای رد اشکال حجت الاسلام کلباسی کفایت می کند ، همچنانکه در طول قرنهای گذشته و افرادی که با این حدیث مواجهه شده اند چنین اشکالی مطرح نشده است که نشان از رد اشکال ایشان و روشن بودن حدیث در اشاره به امام عصر(عج) دارد.
2- اشکال دیگری که حجت الاسلام کلباسی بیان نموده اند این که ممکن است مصداق این روایت عبدالله مستعصم عباسی آخرین خلیفه عباسیان باشد (که نام وی عبدالله بود) که محقق دیگری در 700 سال قبل نیز آن را مطرح کرده است.
چند اشکال واضح به این نظریه وارد است ، اولا قتل مستعصم بطور صریح و واضح بدست مغولان اتفاق افتاد در حالی که روایت برای قتل عبدالله ضمانت می خواهد که نشان از پیچیدگی مرگ عبدالله دارد : مَنْ یَضْمَنْ لِی مَوْتَ عَبْدِ اللَّهِ
از سوی دیگر پس از کشته شدن مستعصم خاندان عباسیان بکلی منقرض شد و نوبت به حکومتهای چندماهه و چندروزه که در متن روایت پیش بینی شده است نرسید و این با روایت مذکور متعارض است.
(برخی وقوع مصداق شناسی های اشتباه گذشته را دلیلی بر حرمت مصداق شناسی می دانند ، در حالی که فلسفه صدور برخی روایات علائم ظهور ، مصداق شناسی(احتمالی و عالمانه) است وانگهی این سئوال مطرح است که تاکنون صدها مدعی دورغین مهدویت ظهور کرده و برخی نیز دهها و صدها هزار نفر را گمراه کرده اند ، آیا عقلانی است که به علت ظهور مدعیان دروغین ما از بررسی نشانه ها امام مهدی(عج) و بررسی انطباق آن بر وجود مقدس آن حضرت در هنگام ظهور ناامید شده و آن را نادرست بدانیم؟!)
3- اشکال دیگری که حجت الاسلام کلباسی مطرح نموده اند این است که مدت حکومت عبدالله روایات طولانی است در حالی که ملک عبدالله چندسال بیشتر حکومت نکرد.
باید گفت اولا از هیچ کجای روایت بدست نمی آید که حکومت عبدالله روایات طولانی می باشد تنها چیزی که می توان از متن حدیث بدست آورد این است که : حکومتهای چندساله (مُلْکُ سِنِینَ) تبدیل به حکومتهای چندماهه و چند روزه(مُلْکَ الشُّهُورِ وَ الْأَیَّامِ) می گردد.
با نگاهی به مدت 10 ساله پادشاهی ملک عبدالله و قبل از آن که در زمان بیماری ملک فهد که ولیعهد بود و عملا همه کاره ی حکومت بود نشان می دهد که این مدت طولانی عملا بیشتر از "چندسال" مذکور در روایات است و اشکال وارده از سوی حجت الاسلام کلباسی نادرست است.
4- اشکال دیگر حجت الاسلام کلباسی این است که حکومت عبدالله روایات بزرگ و مقتدر است همچنانکه روایت از مرگ عبدالله و انقراض حکومتش بعنوان مسئله ای مهم نام برده است در حالی که حکومت ملک عبدالله محدود به بخش کوچکی بنام کشور عربستان است.
در پاسخ به این اشکال باید گفت همه می دانند در عصر کنونی حکومت عربستان علی الظاهر در مرزهای جغرافیایی محدود است در حالی که در ذره ذره سرزمین های اسلامی از پاکستان و افغانستان گرفته تا ایران و عراق و سوریه و لبنان و یمن و بحرین و مصر و شمال آفریقا و ... ردپای فتنه گریهای حکومت خبیث وهابیت کاملا آشکار است و دوستان و دشمنان به خوبی می دانند با مرگ ملک عبدالله و اختلاف شاهزادگان عملاً سیستم اختاپوسی وهابیت که بر سراسر جهان اسلام سایه افکنده از هم خواهد پاشید و حتی همین هم نوعی فرج برای امت اسلامی و مقدمه فرج نهایی می باشد.
5- اشکال دیگر حجت الاسلام کلباسی این است که در متن روایت اشاره شده بعد از مرگ عبدالله دیگر مردم بر روی کسی اجتماع و اتفاق نخواهند داشت تا ظهور ، و ایشان انتخاب سلمان و اینکه پادشاهی ایشان بدون رای و نظر و اتفاق مردم است را دلیلی می دانند بر اینکه انطباق روایت بر اوضاع کنونی عربستان صحیح نیست.
اشکال ایشان دقیقا ناقض هدف بیان شده ی ایشان است ، روایت بیان می کند که بعد از مرگ عبدالله دیگر مردم بر پادشاهی هیچ کس اجتماع(موافقت) نمی کنند(لَمْ یَجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ) و هر کسی بیاید مهمان چندماهه و چندروزه است. باید گفت که این اوضاع در حال حاضر دقیقاً بر عربستان حاکم است ، ملک سلمان با قانون آل سعود انتخاب شد در حالی که اگر اکنون از مردم این کشور نظرخواهی کنند ، بطور قطع و یقین نه تنها ملک سلمان که دیگر هیچ فردی از آل سعود نمی تواند نظر مردم را برای پادشاهی جلب کند ، مطمئنا مردم عربستان در حال حاضر از اساس با چنین حکومتی مخالف بوده و با آن موافقت نخواهند کرد ، حقیقتی که به خوبی در متن روایت مذکور از امام صادق(ع) ذکر گردیده است: لَمْ یَجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ ...
اما در ادامه ی این بحث آیت الله طبسی نیز (که بصورت تلفنی مهمان برنامه بودند) در تشریح این روایت و اشکال به آن بیان کردند :
6- ممکن است عبدالله اسم جنس باشد یعنی ممکن است بر هر شخصی منطبق باشد و اگر آن را اسم فرد بگیریم در حال حاضر بر دو نفر یعنی پادشاه اردن و پادشاه عربستان منطبق است.

در پاسخ باید گفت اگر ما فلسفه و حکمتی بر صدور روایت مذکور قائل باشیم که قطعاً اینگونه است در این صورت اسم جنس دانستن نام عبد الله در روایت مذکور که ممکن است بر هریک از انسانها در هر عصری صدق کند ، در تضاد با حکمت صدور بوده و انطباق آن با شخص خاصی قابل تشخیص نیست و صادرکننده روایت که امام معصوم(ع) است به گونه ای آدرس نمی دهد که منطبق بر میلیونها بلکه میلیاردها انسان باشد که این خود نقض غرض است.
7- اما در مورد اینکه نام عبدالله در حال حاضر بر دو حاکم منطبق است باید گفت : اندک تاملی بر نحوه موت و اعلام خبر مرگ عبدالله از یک سو و احتمال ایجاد درگیری و اختلاف بین وارثان از سوی دیگر و میزان نفوذ حکومت در سراسر دنیای اسلام نشان می دهد که احتمال مصداق بودن عبدالله اردن منتفی است. زیرا میزان احتمال اختلاف وارثان و" قدرت و نفوذ " در سراسر کشورهای اسلامی میان عربستان و اردن قابل مقایسه نیست
آیا صحیح است در حالی که پیش بینی روایت در مورد فردی (ملک عبدالله) با شرایطی که روایت پیش بینی کرده محقق شده است را نادیده گرفته و احتمال وقوع آن را در مورد فرد دیگری که شرایط کمتری داشته و هنوز زنده است ، محتمل بدانیم؟!
تبریک علامه کورانی به شیعیان بحرین بابت مرگ عبدالله

 

دانلود لینک مستقیم فیلم با حجم


بخشی از بیانات علامه کورانی در این فیلم :
به اعتقاد بنده‌، بعد از مرگ عبدالله،‌ تحولات گسترده اي در منطقه خليج فارس رخ خواهد داد که اين تحولات زمينه آمدن يماني و حوادث آخرالزمان خواهد بود.
به گزارش شيعه آنلاين، حجة الإسلام و المسلمين شيخ «علي کوراني» از روحانيون سرشناس لبناني مقيم شهر مقدس قم که در زمينه انديشه ظهور و مباحث آخرالزمان تخصص و تبحر خاصي دارد، چندي پيش طي اظهاراتي مرگ «ملک عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود» پادشاه عربستان سعودي را آغاز پيروزي انقلاب بحرين دانسته بود.
وي در آن اظهارات گفته بود: ملت مظلوم و انقلابي بحرين بعد از مرگ پادشاه سعودي نبايد ساکت بنشينند. بايد فورا دست به کار شده و نيروهاي اشغالگر سعودي را از خاک کشورشان بيرون کنند و بعد از آن به سمت کاخ ديکتاتور بحرين سرازير شوند و ديکتاتور و نخست وزير و ديگر مقامات درباري را بيرون کرده و يک حکومت آزاد تشکيل دهند.
شيخ «علي کوراني» همچنين گفت: به اعتقاد بنده‌، بعد از مرگ عبدالله،‌ تحولات گسترده اي در منطقه خليج فارس رخ خواهد داد که اين تحولات زمينه آمدن يماني و حوادث آخرالزمان خواهد بود.
لازم به ذکر است، کليپ اظهارات اين روحاني سرشناس لبناني طي سه روز اخير به طور گسترده در فضاي مجازي منتشر شده و با حرف و حديث هاي فراواني همراه بوده است.
ان شاالله متن کامل و دقیق بیانات علامه کورانی فردا منتشر می شود.
.....................
دانلود بیانات حجت الاسلام کلباسی و آیت الله طبسی

منبع

در همین زمینه بخوانید

  آیا مرگ عبدالله با ظهور امام زمان(عج) رابطه دارد؟ ـ