کاخ سفید امیدوار است رؤسای جمهور دو کشور در ساختمان سازمان ملل با یکدیگر دست بدهند، اما امکان یک دیدار کامل به هیچ وجه وجود ندارد.

ایران هسته ای نوشت؛ منابع غربی می گویند دولت امریکا در پی آن است که دیداری نمادین میان حسن روحانی و باراک اوباما و دیدارهایی کاری میان محمد جواد ظریف و یکی از مقام های وزارت امور خارجه امریکا در نیویورک انجام شود.

به دنبال اوج گرفتن گمانه زنی ها درباره تماس های مستقیم ایران و امریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ارشد محمد و مت اسپتالنیک در گزارشی برای خبرگزاری رویترز از واشینگتن که درتاریخ 29 شهریور 1392 (20 سپتامبر 2013) منتشر شده، خبر دادند که کاخ سفید در حال برنامه ریزی برای دیداری نمادین میان روحانی واوباماست. این دو با اشاره به اظهارات جی کارنی سخنگوی کاخ سفید که گفته بود «امکان دیدار میان روحانی و اوباما وجود دارد» نوشتند: «این دیدار احتمالاً بیشتر در حد یک دست دادن و احوالپرسی کوتاه - به احتمال زیاد در ساختمان سازمان ملل - خواهد بود تا دیداری رسمی که امکان گفت وگوهای مفصل تر سران دو کشور در آن وجود دارد».

یک مقام آمریکایی در این باره به رویترز گفته است: «کاخ سفید امیدوار است رؤسای جمهور دو کشور در ساختمان سازمان ملل با یکدیگر دست بدهند، اما امکان یک دیدار کامل به هیچ وجه وجود ندارد. یک مقام دیگر نیز دست دادن رؤسای جمهور ایران و آمریکا را در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل محتمل دانست. وی در عین حال گفت در حال حاضر چنین برنامه ای وجود ندارد».

محمد و اسپتالنیک، در ادامه تاکید کرده اند که علت بی علاقگی اوباما به دیدار مفصل حصوری این است که ممکن است پس از کوتاه آمدن در قضیه سوریه، یکی بار دیگر از جانب منتقدان داخلی اش متهم به ضعف شود.

در عین حال، رویترز نوشته است مقام های امریکایی می دانند که «تبادیل نظر مهم تر از دست دادن است» و به همین دلیل تلاش می کنند ملاقاتی مفصل تر میان مقام های وزارت خارجه ایران و امریکا انجام شود.

رویترز گزارش داده است: «با وجود گمانه زنی ها درباره گفتگوی رؤسای جمهور ایران و آمریکا یا جان کری و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه دو کشور در طول نشست های مجمع عمومی سازمان ملل، مقامات فعلی و سابق آمریکایی می گویند امکان تماس دو کشور در سطح پایین منطقی تر است».

یک مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته است: «این راهی است که اغلب برای شروع انتخاب می شود، چرا که شما واقعاً از طرف گفتگو مطمئن نیستید. می توان از پیامدهای دیدار در سطح پایینی که بی نتیجه است، در امان بود، اما در امان ماندن از پیامدهای دیدار در سطح مقامات عالی امکان پذیر نیست».

به نوشته رویترز، آمریکا چند نامزد احتمالی برای ریاست این گفت وگوها دارد که از جمله می توان به وندی شرمن، معاون وزیر خارجه این کشور در امور سیاسی اشاره کرد که هم اکنون ریاست مذاکرات هسته ای آمریکا با ایران را بر عهده دارد. دیگر نامزد احتمالی ریاست این گفتگوها، بیل (ویلیام) برنز، قائم مقام وزیر خارجه آمریکا است که مذاکره کننده سابق هسته ای و کارشناس مسائل خاورمیانه است.

علاوه بر این، رویترز گزارش داده است که اوباما سعی خواهد کرد رد نطق خود در سازمان ملل که هم زمان با نطق روحانی انجام می شود هم به این نکته اشاره کند که امکان حل دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران وجود دارد و هم تاکید کند که برنامه هسته ای ایران باید مهار شود.

رویترز نوشته است علت اتخاذ این رویکرد این است که «اوباما باید بتواند امکان گفت وگو با ایران را حفظ کند و در عین حال از خود در برابر انتقاد محافظه کارانی که ممکن است تمایلش به گفت وگو را نشانه ضعف او بدانند- بویژه پس از تصمیم اخیر وی درباره بمباران نکردن سوریه- حفاظت کند».