با وجود اینکه پس ازاین حوادث و فجایع نه تنها عوامل آن تنبیه نشده اند بلکه حتی عذرخواهی هم صورت نپذیرفت، دولت عربستان به بهانه حمله به سفارتش روابط سیاسی خود را با ایران قطع کرد و این درحالیست که آقای ظریف با افتخار میگوید باوجود هتک حرمت دونوجوان ایرانی و کشتار حدودپانصد زایر ایرانی ماحتی حتی سطح روابط خود با عربستان راهم کاهش ندادیم.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ فریضه عبادی سیاسی حج به عنوان بزرگترین کنگره دینی جهان هرساله نشانگر قدرت، عزت و وحدت اسلام و مسلمین است.

امام خمینی (ره) بحق احیاگر ابعاد سیاسی و اجتماعی حج و حج ابراهیمی بود و او بود که کارکردها ی فراموش شده حج را زنده نمود. مقام معظم رهبری هم یا ادامه راه درخشان امام بارها بر جنبه های سیاسی و استکبارستیزی حج تاکید نموده اند و درست به همین دلیل، استکبار جهانی و اذناب منطقه ای آن ازجمله دولت عقب مانده و قرون وسطایی عربستان همیشه با حج ابراهیمی مخالف بوده اند.

روابط ایران و عربستان پس از انقلاب اسلامی همواره شاهد کارشکنی‌های سعودیها بوده است. کشتار حجاج ایرانی در سال 66 که به تعطیلی حج به مدت سه سال منجر شد و به ویژه حوادث دو سال گذشته از جمله حادثه شرم آور جده و فاجعه منی در خوشبینانه ترین حالت نشانگر بی کفایتی آل سعود در اداره حرمین شریفین می باشد.

با وجود اینکه پس ازاین حوادث و فجایع نه تنها عوامل آن تنبیه نشده اند بلکه حتی عذرخواهی هم صورت نپذیرفت، دولت عربستان به بهانه حمله به سفارتش روابط سیاسی خود را با ایران قطع کرد و این درحالیست که آقای ظریف با افتخار میگوید باوجود هتک حرمت دو نوجوان ایرانی و کشتار حدود پانصد زایر ایرانی ما حتی حتی سطح روابط خود باعربستان را هم کاهش ندادیم و این موضوع نشان دهنده سیاست انفعالی مسوولان سیاست خارجی است .

نمونه دیگر این انفعال، برخورد منفعلانه وسرد گمی، در مورد زورگوییها و اهانتهای مکرر سعودیها در مورد مسابقات فوتبال با ایران است درموردحج تمتع سال 95 هم پس از بارها کارشکنی عربستان برای اعزام هیات ایرانی بالاخره ظاهرا با وساطت برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مقرر شده که درتاریخ 26 فروردین جلسه ای در عریستان برای تصمیم گیری حج 95 برگزار شود. درمورد اعزام این هیات به عربستان رعایت نکات ذیل ضروری به نظر می رسد:

1- احتمال میرود که مقامات عربستان با استفاده از انفعال مسوولان سیاست خارجی ایران نسبت به تعیین شروط عجیب و غریب برای اجازه حضور زائران ایرانی مطرح نمایند که انتظار میرود اعضای هیات با رعایت عزت و مصلحت نظام تصمیم گیری نمایند.

2- باتوجه به اهمیت فوق العاده این جلسه لازم است در ترکیب این هیات نمایندگانی از شورایعالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی هم شرکت داشته باشند.

3- تنها در صورت تضمین امنیت و حیثیت زائران ایرانی و نیز مجازات عاملان حادثه جده و فاجعه منی و عذرخواهی عربستان و نیز پرداخت دیه کامل شهدای منا نسبت به اعزام زایران ایرانی به حج تمتع 95 اقدام گردد.

در هر حال دولت و سازمان حج و بعثه با آزمونی سخت روبرو هستند و امید است با رعایت همه جوانب عزت و مصلحت و امنیت زایران ایرانی تصمیم مقتضی را در مورد حج 95 بگیرند و به دنبال تامین منافع زودگذر و سطحی نباشند.(+)

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/HjMlt