رویترز: رقابت میان حامیان روحانی و توافق هسته‌ای و محافظه کارانی است که با آشتی با قدرت‌های غربی مخالفند/گاردین: ائتلاف «لیست امید» با همراهی اعتدالیون در تلاش است تا «افراطیون» را از دور خارج کند و از فرصتی که ریاست جمهوری روحانی رقم زده بهره ببرد/ اصلاح طلبان در صدد هستند یک دهه کنترل اصولگرایان بر نهادهای قدرت را پایان دهند/دیلی میل: رقابت امروز اصلاح طلبان و اصولگرا‌ها برای کسب قدرت می‌تواند بر شانس روحانی در انتخابات سال ۲۰۱۷ تاثیر بگذارد؛ این انتخابات یک ماه بعد از لغو تحریم‌ها تحت توافق هسته ای انجام می‌شود و نتایج این آراء به معنی رفراندومی بر عملکرد دولت روحانی است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ رسانه‌های غربی که از هفته‌ها پیش به ارائه تحلیل و حمایت معنادار از برخی گروه‌ها و کاندیدا‌ها پرداخته‌اند، همزمان با آغاز رای گیری به ارائه تحلیل‌های معنادار و جانبدارانه خود ادامه می‌دهند:

رویترز:

این انتخابات سرنوشت ایران پساتحریم را مشخص می‌کند/ رقابت میان حامیان روحانی و توافق هسته‌ای و محافظه کارانی است که با آشتی با قدرت‌های غربی مخالفند.

گاردین:

ائتلاف «لیست امید» با همراهی اعتدالیون در تلاش است تا «افراطیون» را از دور خارج کند و از فرصتی که ریاست جمهوری روحانی رقم زده بهره ببرد/ اصلاح طلبان در صدد هستند یک دهه کنترل اصولگرایان بر نهادهای قدرت را پایان دهند.

بی‌بی‌سی:

اصلاح طلبان و میانه روهایی که حامی حسن روحانی هستند «لیست امید» را تشکیل داده‌اند که هدف از آن کاهش تعداد افراطیون (اصولگرایان) در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است.

واشنگتن پست:

این انتخابات رفراندمی درباره سیاست‌های روحانی است/ بعید به نظر می‌رسد که نتیجه انتخابات حتی اگر روی کار آمدن اصلاح طلبان و یا اعتدال گرایان باشد، سیاست‌های کلان ایران را تغییر دهد.

اگر مشارکت مردم در این انتخابات گسترده باشد، می‌تواند به بازگشت اصلاح‌طلب‌ها و اعتدالگرایان به عرصه سیاسی بیانجامد.

سی ان ان:

 انتخابات امروز در ایران حیاتی است چرا که مشخص می‌کند آیا اصلاحاتی که حسن روحانی آن را آغاز کرده به‌‌ همان شکل ادامه خواهد یافت یا اینکه با برنده شدن محافظه کاران مخالف، برنامه‌های وی متوقف خواهد شد.

الجزیره:

انتخابات ایران تنها یک ماه بعد از لغو سال‌ها تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور، در حال برگزاری است. بررسی‌ها نشان از این است که این دوره از انتخابات نسبت به دوره قبل انتخابات مجلس در چهارسال از مشارکت بالاتری برخوردار است، اما نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ حضور، کمتر است.

این انتخابات آزمونی برای حسن روحانی در توافق هسته‌ای با غرب و لغو تحریم هاست، همه برای تجارت با ایران اماده‌اند که این به خاطر اثرات روحانی و سیاست‌های میانه وی است، سیاست‌های اصلاح طلبانه‌ای که می‌خواست علیه تمایلات محافظه کاران اعمال کند.

پایگاه آمریکایی «وایس نیوز»:

رسانه‌های غربی بر روی وجه سکولار و مرفه جوانان شمال تهران تمرکز می‌کنند که عموماً اصلاح طلب هستند اما جوانان قشر متوسط سایر مناطق بی‌شمار‌ترند و دیدگاه‌های سیاسی آن‌ها غیر قابل پیش بینی‌تر است.

دیلی میل:

رقابت امروز اصلاح طلبان و اصول گرا‌ها برای کسب قدرت می‌تواند بر شانس روحانی در انتخابات سال ۲۰۱۷ تاثیر بگذارد.این انتخابات یک ماه بعد از لغو تحریم‌ها تحت توافق هسته‌ای انجام می‌شود و نتایج این آراء به معنی رفراندومی بر عملکرد دولت روحانی است. اگر رأی دهندگان به لیست حامیان روحانی رأی دهند، او می تواند قدرت در مجلس را به دست بیاورد و اصلاحاتی را در قوانین اعمال کند.

خبرگزاری فرانسه:

صف های طولانی مردم برای مشارکت در انتخابات باعث تمدید ساعات رای گیری شده است. روحانی امیدوار است در این انتخابات از قدرت و نفوذ اصولگرایان بکاهد.
مشارکت گسترده مردم می تواند به نفع روحانی و هم پیمانان اصلاح طلب او باشد، اصلاح طلبانی که در رقابت های انتخاباتی سال 2012 حضور نیافتند.(+)