خبر ترور و دستگیری شیخ نمر باقر آل نمر امام جمعه شهر العوامیه عربستان موجی جدید از اعتراضات مردمی را در منطقه نفت‌خیز شرق این کشور به دنبال داشته است. این در حالی است که منابع محلی، علت دستگیری وی را سخنرانی اخیر این عالم شجاع به مناسبت مرگ نایف بن عبدالعزیز می‌دانند. شیخ نمر در این سخنرانی شجاعانه به آل سعود حمله کرده و مشروعیت این رژیم را زیر سوال برد.

وی در سخنان خود که در جمع شیعیان العوامیه بیان شد، با اشاره به مرگ نایف بن عبدالعزیز ولیعهد ذی نفوذ سعودی، به صراحت گفت: این ها[ال سعود] هیچ نیستند، اما فعلا چند صباحی قدرت و فرمانروایی را در اختیار دارند. اکنون سربازان تحت امر نایف کجا هستند؟ آیا می‌توانند ملک الموت را از وی منصرف کنند؟ دستگاه اطلاعاتی‌اش کجاست؟ سرهنگ‌های تحت امرش کجا هستند؟ آیا می‌توانند جلوی ملک‌الموت را بگیرند؟ حشرات بدن او را خوردند و عذاب جهنم در قبر بر او نازل گشت.

امام جمعه العوامیه در ادامه خطاب به ملک عبدالله شاه سعودی نیز اظهار داشت: تو تا چه زمانی پادشاهی؟ پادشاهی که نخواهد بازنشسته شود، باید ملک الموت بیاید جان او را بگیرد. نایف نمی‌خواست بازنشسته شود، باید ملک الموت بیاید جان او را بگیرد. و ما را از او خلاص کند.

وی با ذکر روایتی از امام حسین (ع) تأکید کرد: امام حسین (ع) می‌فرمایند: خونریز وارد بهشت نمی‌شود. یعنی آیا نایف به بهشت می‌رود؟ هرگز. می‌گویند راجع به مردگان صحبت نکنید. چه می‌گویید شما؟ مگر ابله هستید؟ آیا قرآن نخوانده اید که می‌گوید خدا را شکر که [کفار] به جهنم رفتند و مومنان شادمان شدند.

شیخ نمر با ابراز خوشحالی از مرگ نایف بن عبدالعزیز ادامه داد: چرا از مرگ نایف خوشحال نباشیم؟ از مرگ کسی که فرزندانمان را کشت خوشحال نباشیم؟ از مرگ کسی که فرزندانمان را به زندان انداخت خوشحال نباشیم؟ از مرگ کسی که رعب و وحشت را در زندگی ما انداخته خوشحال نباشیم؟ خدا را شکر می‌کنیم، و انشالله عمر باقی شان هم به سر رسد، علی الخصوص ال سعود و ال خلیفه. نایف می‌گفت : "فرزندان عبدالعزیز وارثان زمین خدا هستند." بگذار زیر زمین خدا هم حکمرانی کند. در قبر هم حکمرانی کند.


وی با اشاره به خاندان آل سعود افزود: آل سعود کیست؟ یک رژیم به درد نخور، یک رژیم طاغوت. خانواده های ما را در بحرین می‌کشند. اگر واقعا عرضه دارند، بروند فلسطین را از دست اسرائیل آزاد کنند. نه اینکه بایستند روبروی نیم میلیون بحرینی؛ این مردمان پاک که غیر از دست‌های خالی چیزی ندارند.

امام جمعه العوامیه همچنین راجع به تلاش عربستان برای تقابل با ایران گفت: ال سعود می‌گویند: "ما شیرهای اهل سنت هستیم که روبروی ایران می ایستیم." خنده دار است. شما روبروی ایران می‌خواهید بایستید؟ روزی که صدام کویت را اشغال کرد همه شما فرار کردید و رفتید آمریکا را آوردید که از شما دفاع کند. صدام در آن زمان نتوانست روبروی ایران بایستد، ایرانی که الان خیلی فرق کرده است.

این در حالی است که منابع محلی، ایراد این سخنان آتشین شیخ نمر را عامل اصلی ترور وی توسط نیروهای امنیتی رژیم ال سعود عنوان کرده‌اند. در همین حال یک روز بعد از دستگیری شیخ نمر، مبارز شیعی عربستان، فیلم های منتشر شده از وی، شیخ نمر را در حالی نمایش می‌دهد که بیهوش بر روی صندلی اتومبیلی افتاده و از بدنش خون جاریست.

سخنگوی وزارت کشور ال سعود خبر بازداشت شیخ نمر را اعلام کرده و اضافه کرد که گلوله ای که توسط نیروهای امنیتی به خودروی شیخ نمر شلیک شده، به پایش اصابت کرده است. این درحالی است که انتشار این خبر در عربستان، مردم شرق عربستان را به خیابانها کشاند. در پی تظاهرات های صورت گرفته تا کنون بیش از ده نفر کشته و زخمی شدند. دو تن از شهدا "اکبر حسن شحوری" و "محمد رضا فلفل" نام دارند. نیروهای نظامی ال سعود قصد دارند با قدرت هرچه تمام اعتراضات شرق عربستان را سرکوب کنند، اما مردم همچنان در خیابان ها به سر می‌برند و تا کنون در برابر تشدیدات نظامی – امنیتی مقاومت کرده‌اند. شیخ نمر طی سال‌های 2004 و2006 نیز توسط رژیم سعودی بازداشت شده بود.

پایگاه خبری "نهرین‌نت" نیز به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک در بروکسل نوشت: «دستگیری شیخ النمر، هزینه‌های زیادی برای سعودی‌ها و غربی‌ها خواهد داشت بویژه اگر سعودی‌ها تصمیم بگیرند که وی را تحت شکنجه پاکسازی کنند و از او بدلیل خطبه داغش علیه رژیم حاکم انتقام بگیرند. ولی‌عهد عربستان پس از موافقت واشنگتن، روحانی برجسته و معارض شیعی شرق عربستان را به اسارت گرفته است.»

حزب الله لبنان هم با صدور اطلاعیه‌ای دستگیری شیخ نمر النمر توسط دولت ریاض را به شدت محکوم کرده و خواستار آزادی فوری وی شد. حزب الله همچنین سرکوب انقلابیون توسط نیروهای امنیتی عربستان در شهرهای عوامیه و قطیف را که منجر به کشته و زخمی شده عده‌ای شد را محکوم کرد.

حزب "الوفاق" بحرین نیز طی بیانیه‌ای خواستار آزادی "شیخ نمر النمر" روحانی برجسته شیعی عربستان سعودی شد. این حزب همچنین با خانواده دو شهیدی که روز دوشنبه در پی تظاهرات اعتراضی به رژیم آل سعود به شهادت رسیدند، ابراز همدردی کرد. حزب الوفاق تاکید کرد که فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو تنها راه‌حل اوضاع می‌باشد.

تا کنون خبر موثفی راجع به سلامت شیخ نمر انتشار نیافته است. اما برخی منابع از انتقال شیخ نمر به شهر ریاض خبر داده‌اند. این در حالی است که پس از اعلام خبر دستگیری شیخ نمر، شرق عربستان که مهم‌ترین منابع نفتی عربستان را در اختیار دارد صحنه اعتراضات گسترده مردمی بوده است که نحوی که رئیس گارد امنیتی سعودی شخصا برای کنترل اوضاع در این منطقه حاضر شده است.