ویژه نامه ی "بحر بر بحران" به بررسی روایت گونه ی اقدامات و گزیده ی بیانات رهبر معظم انقلاب در جریان فتنه سال ۸۸ پرداخته است که به ترتیبِ بازه ی زمانی، از آبان ۸۷ تا دی ۸۸ در ۶ گام تعریف شده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در نگارش متن تلاش بر این بوده است، که مطالب کلی بوده و برای کلیه ی دوره های انتخابات ریاست جمهوری، برای عوام و خواص مفید وعبرت آموز واقع باشد

گام اول(پیش از انتخابات)

بسم الله الرحمن الرحیم

هشتم آبان ۱۳۸۷

مقام معظم رهبری چندین ماه مانده به نام نویسی نامزدها، هشدار می دهند: "بعضى از افراد از حالا مسائل انتخابات را شروع کردند – با اینکه هنوز خیلى هم مانده، عجله کردند – این مسائل انتخاباتى خیلى مهم است و اهمیتش در نزدیک انتخابات، از جهت حضور در عرصه‌ى انتخابات است؛ اما اهمیت امروزش از جهت مشغول کردن افراد به یکدیگر، گلاویز شدن با هم، بدگوئى کردن از همدیگر و منصرف کردن ذهن‌ها از مسائل اصلى است. مراقب باشید."

 

اول فرودین ۱۳۸۸

رهبر انقلاب با توجه به شایعاتی که سعی دارد حمایت ایشان از دولت را به میل خود تفسیر کند ، متذکر می شوند که این حمایت ها "ربطی به انتخابات ندارد و اعلام موضع انتخاباتی نیست".

ایشان همچنین افزودند: "کسانى که براى انتخابات خود را نامزد می کنند، بدانند که انتخابات یک وسیله‌اى است براى بالا بردن توان کشور، براى آبرومند کردن ملت؛ انتخابات فقط ابزارى براى قدرت‌ طلبى نیست…

انتخابات به فضل الهى و به حول و قوه‌ى الهى انتخابات سالمى است. من مى‌بینم بعضى‌ها در انتخاباتى که دو سه ماه دیگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع کرده‌اند به خدشه کردن. این چه منطقى است؟ این چه فکرى است؟ این چه انصافى است؟"

 

22 اردیبهشت ماه

امروز، یعنی ۷ روز پس از اتمام نام نویسی نامزدها، رهبر انقلاب در سفر به استان کردستان فرمودند: "عزیزان من! انتخابات نزدیک است؛ امروز یک ماه به روز انتخابات باقى است … از حدود یک سال پیش، دستگاه هاى تبلیغاتى دشمنان ملت ایران، با یک شیب ملایمى شروع کردند علیه این انتخابات حرف زدن و اقدام کردن و مطلب ساختن؛ دستگاههاى امنیتى‌شان هم مشغول شدند به خبرگیرى و گمانه‌زنى و پیشنهاد دادن. روى این انتخابات حساسند."

ایشان نسبت به سیاه نمایی های نامزدهای انتخاباتی گلایه کردند و آن را نادرست خواندند و افزودند: "چیز هایی که انسان می شنود، باور نمی کند که از زبان نامزدها از روی صدق و صفا خارج شده باشد."

25 اردیبهشت ماه

مقام معظم رهبری در جمع مردم کردستان، با یادآوری اینکه بنده نسبت به اشخاص هیچگونه نظری ابراز نمی کنم، خطاب به ملت فرمودند:

"کسی را برگزینید که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند و از درد مردم احساس درد کند با مردم یگانه و صمیمی باشد، ساده زیست باشد و خود و خانواده و نزدیکانش از فساد و اشرافی گری و اسراف دور باشند."

26 اردیبهشت ماه

حضرت آیت الله خامنه ای در مریوان فرمودند: "جوانهاى ما، اهل فکر ما، اهل فرهنگ ما تأمل کنند؛ مسئولین کشور به سمت سیاستهاى اسلامى حرکت کنند. اینى که یا مسئولان ما، یا در دوره‌هاى انتخابات مثل وضع کنونى، نامزدهاى انتخاباتى ما براى جلب توجه دیگران حرف هاى غربى‌ها را تکرار کنند، این هیچ امتیازى محسوب نمیشود.

امتیاز این نیست که ما آن چیزى را بگوئیم که غرب مى‌پسندد. اینها کسانى‌اند که با فکر ایرانى، فکر اسلامى، هویت اسلامى و ایرانى مخالفند."

 

28 اردیبهشت

رهبر انقلاب ضمن تبیین ویژگی های نامزد اصلح از مردم خواستند که در انتخابات ریاست جمهوری "مانع از سرکار آمدن کسانی شوند که بخواهند در مقابل دشمن تسلیم شوند و آبروی ملت را ببرند."

پنجشنبه ۱۴ خرداد

چند روز پس از برگزاری برخی از مناظرات تلویزیونی نامزدها از جمله مناظره احمدی نژاد و موسوی، امام خامنه ای در سخنرانی خود در حرم امام خمینی(ره) تاکید کردند: "بنده با مناظره و گفتگو و انتقاد مخالفتی ندارم ولی همه سعی کنند که در چهارچوب های درست شرعی و دینی انجام شود."

ایشان بیان داشتند: "دشمنان ملت، گاه انتخابات ایران را انتصاب می خوانند و گاه می گویند رقابت نامزدها بازی کنترل شده درون حکومت است و یا اینکه انتخابات حتما ًبا تقلب همراه خواهد بود که البته هدف همه این تلاش ها،جلوگیری از مشارکت قوی مردم در انتخابات است."

 

ایشان همچنین افزودند: "همه، از جمله طرفدار سر سخت و متعصب نامزدها،مراقب باشند که این علاقه مندی آنها، به اصطکاک و اغتشاش منجر نشودو دشمن از ایمان و آرمان آنها سوء استفاده نکند."

ایشان بار دیگر خاطر نشان کردند:" بنده یک رأی بیشتر ندارم که کسی آن را نمی داند ضمن اینکه به هیچکس نمی گویم که به چه نامزدی رأی بدهد یا ندهد."

گام دوم(در اغتشاشات) : صبح روز انتخابات

حضرت امام خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران در نخستین دقایق آغاز رأی گیری، رأی خود را به صندوق انداختند و در آخرین لحظات نیز بار دیگر تاکید کردند: " پیامک های فراوانی که دست مردم است شایعاتی را از قول من نقل می کنند که دروغ محض بود."

 

ایشان افزودند: "امروز هم ممکن است باز شایعاتی ـ نسبت به بخشهای مختلف انتخابات ـ بین مردم وجود داشته باشد؛ ما اعتمادمان در درجه‌ی اول ـ در اول و آخر ـ به لطف خدا و به کمک الهی است و از خدای متعال استعانت می کنیم و کمک می خواهیم، و در درجه‌ی بعد به آگاهی و رشد و هوشیاری مردم است."

شنبه۲۳ خرداد

پس از آنکه عصر روز شنبه وزیر کشور نتایج نهایی آراء را اعلام می کند و خبر از پیروزی احمدی نژاد و مشارکت ۸۵ درصدی مردم می دهد، رهبر معظم انقلاب به مناسبت حضور پرشور مردم در انتخابات پیامی صادر می کنند و به رئیس جمهوری تبریک می گویند.

ایشان در پیام خود فرمودند: "رئیس جمهور منتخب و محترم، رئیس جمهور همه ملت ایران است و همه و از جمله رقیبان دیروز باید یکپارچه از او حمایت و به او کمک کنند."

 

یکشنبه ۲۴ خرداد

پس از غیب گویی های نادرست تحریک کننده موسوی، ادعای بدون دلیل و مدرک تقلب، بی قانونی های متعدد، و همچنین ارسال دومین بیانیه خود در این روز، خطاب به شورای نگهبان که خواستار ابطال انتخابات است، رهبر مکرم انقلاب در دیدار با وی، بر پیگیری مسائل از طریق مراجع قانونی تأکید می کنند.

سه شنبه ۲۶ خرداد:

پس از تظاهرات غیر قانونی خیابانی موسوی و کروبی در روز قبل، نمایندگان ستادهای چهار نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و همچنین مسئولان ذیربط، عصر امروز در نشستی دوستانه در حضور امام خامنه ای، دیدگاه های خود درباره انتخابات را صریح و روشن بیان می کنند.

امام خامنه ای فرمودند:" بله، ممکن است کسانى همانطور که حالا آقایان هم ذکر کردید، اشکالات و اعتراضاتى را بر مجارى گوناگون امور در انتخابات ثبت کرده باشند و اعتراض داشته باشند، که البته، راه‌هاى قانونى وجود دارد. رسیدگى به اینها حتماً باید انجام بگیرد. مواردى را آقایان ذکر کردید .من درخواست میکنم از آقایان مسئول در وزارت کشور و همچنین در شوراى نگهبان که به این موارد دقیقاً رسیدگى کنند."

 

ایشان در ادامه افزودند: "اگر چنانچه بعضى از اشکالات مقتضىِ این هست که پاره‌ اى از صندوقها بازشمارى بشود، اشکالى ندارد. حالا مثلاً یک مورد را آقایان ذکر کردند که آن شخص گفته که رأى فلان نامزد این تعداد است، بعد در شمارش تعداد دیگرى معرفى شده؛ خیلى خوب، کارى ندارد؛ صندوقهاى مورد اشکال را، یا به طور تصادفى تعدادى از صندوقها را بازشمارى کنند؛ خودِ نمایندگان ستادها هم حضور داشته باشند و ببینند، تا اطمینان کامل براى همه حاصل بشود. "
ایشان خاطر نشان کردند: " شماها همه‌تان مسئولین هستید، بوده‌اید، ممشاى بنده را می دانید – به مسئولین کشور اعتماد کردم؛ به وزارت کشور، به شوراى نگهبان؛ در حالى که می دانید در موارد متعدد، مسئولین از سلائق مختلف بودند، اما من به مقام مسئولى که می شناسم و قاعده‌ى کار او را می دانم، اعتماد می کنم.

در این نوبت هم همین جور است؛ من اعتماد می کنم، اما این اعتماد من موجب نمی شود که اگر چنانچه شبهه‌اى در ذهن کسانى هست، این شبهه دنبال نشود و تعقیب نشود و بررسى نشود و حقیقت قضیه آشکار نشود؛ نه، شبهات را برطرف کنید، منتها آن چیزى که از همه مهمتر است، این است: همه سعى کنید وحدت ملى و وحدت کشور را حفظ کنید "

 

ایشان همچنین خواستار اعلام موضع صریح نامزدها نسبت به تخریب های خیابانی شدند. تخریب هایی که تنها در ظرف یک هفته و فقط در یک منطقه از تهران ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال خسارت به بار آورده ، خسارتی که به گفته شهردار تهران با پول مستقیم شهروندان تهیه می شود.

جمعه ۲۹خرداد

پس از راهپیمایی عده ای از مردم تهران در روز سه شنبه ۲۶ خرداد که با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون چرا ۴۰ میلیون رأی ملت ایران باید زیر سوال رود؟

و همچنین ادامه سرکشی ها و لشکر کشی های خیابانی موسوی و کروبی در روزهای پنجشنبه و چهارشنبه و بیانیه های ۳ و ۴ موسوی و تاکید بر ادامه اعتراضات،

 

امام خامنه ای در خطبه ی به یاد ماندنی نماز جمعه تهران در سه بخش جداگانه نکاتی را خطاب به تمامی مردم ایران، هواداران نامزد های ریاست جمهوری، سیاسیون و نیز سران کشورهای استکباری بیان کردند.

همچنین ایشان حل و فصل همه ی اختلافات را در سر صندوق رأی، فلسفه انتخابات خواندند و خاطر نشان کردند: "انتخابات برای این است که در صندوق های رأی معلوم شود که مردم چه می خواهند نه در کف خیابانها. "

گام سوم(در عبور از دیکتاتوری)

سه شنبه ۲ تیر:

در روزهای گذشته همچنان با ادامه بی قانونی ها، لشکر کشی های بدون مجوز خیابانی، توطئه مرموز قتل ندا آقا سلطان، کشته شدن هشت نفر از نیروهای بسیج و زخمی شدن ۳۰۰ نفر دیگر، انفجار بمب در حرم مطهر امام خمینی(ره) و به آتش کشیده شدن دو مسجد امیرالموئمنین علیه السلام و لولاگر، موسوی بیانیه شماره ۶ خود را یکشنبه منتشر می کند.

رهبر معظم انقلاب اما کریمانه با درخواست شورای نگهبان قانون اساسی مبنی بر تمدید رسیدگی به شکایات انتخابات ریاست جمهوری موافقت می فرمایند. هاشمی رفسنجانی بعد ها در ۷ تیر از این اقدام تقدیر میکند.2

چهارشنبه ۳ تیر:

روز گذشته وزارت کشور نامه اعتراضی موسوی را حاوی تناقضات آشکار، موارد کلی و فاقد مستندات عینی و حقوقی بر می شمارد. موسوی اما همچنان بدون هیچ مدرکی به اقدامات غیر قانونی خود ادامه می دهد و کروبی بدون هیچ استدلالی با رد مجدد نتایج انتخابات، دولت دهم را مشروع نمی داند.

ستاد انتخابات امروز اعلام کرد: نتایج صندوق هایی که با حضور نمایندگان محسن رضایی باز شماری شده، هیچگونه مغایرتی با نتایج شمارش آرا ندارد.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرمودند: " در همین قضایاى جارى هم بنده مُصر بودم و هستم و خواهم بود بر اجراى قانون؛ یعنى یک قدم از قانون فراتر نخواهیم رفت؛ قانون کشورمان، قانون جمهورى اسلامى. مطمئناً نه نظام، نه این مردم به هیچ قیمتى زیر بار زور نخواهند رفت.

نقطه‌ى مقابل قانون‌گرائى و انقیاد در مقابل قانون، دیکتاتورى است. این هم دوستان حتماً می دانند و بدانند – اگر نمی دانند – که در زمینه‌ى روحىِ همه‌ى ما یک میل به دیکتاتورى وجود دارد؛ این را باید سرکوب کنید… این فیلِ مستِ درون را با چکش قانون و دین و تعبد دائماً سر به راه نگه داریم."

دوشنبه ۱۵ تیر:

همزمان با افزایش اقدامات و خط و نشان کشیدن کشور های غربی و اروپایی در روز های اخیر خصوصا با رهبری آمریکا و انگلستان، رهبر عالی کشور جمهوری اسلامی ایران در یک دیدار عمومی هشدار می دهند:

" ما اخطار می کنیم؛ ملت ایران به سران بعضى از کشورها که سعى می کنند از یک مسئله‌ى داخلىِ کشورمان علیه ملت ایران استفاده کنند،اخطار می کند."

"حواستان جمع باشد، ملت ایران عکس‌العمل نشان می دهد. "

ایشان افزودند:"همه سران کشور های استکباری بدانند، هنگامی که پای دشمنان به میان بیاید، ملت ایران با وجود برخی اختلاف سلیقه ها، در مقابل دشمن متحد می شود"

همچنین ایشان فرمودند:

"من توصیه‌ام به همه‌ى ملت ایران این است:

امروز بیشتر از همه چیز براى ما هوشیارى لازم است، شناخت دوست و دشمن لازم است. مبادا دوست را با دشمن اشتباه کنید؛ مبادا دوست و دشمن را مخلوط کنید؛ مبادا رفتارى که با دشمن باید داشت، با دوست انجام بدهید. این، خطاب به همه‌ى جناح هاست."

ایشان خاطر نشان کردند: " هر فتنه‌اى در مقابل حق، در مقابل ملت هوشیار از بین خواهد رفت؛ گرد و غبار فرو خواهد نشست. همیشه همین طور است."

همچنین دوشنبه هفته گذشته، ده درصد آرا توسط شورای نگهبان، مقابل دوربین های تلویزیونی بازشماری شد و نتایج انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر تایید شد.

گام چهارم(چگونگی عملکرد خواص)

دوشنبه ۲۹ تیر:

پنجشنبه گذشته گزارش تفصیلی شورای نگهبان، صحت انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را طبق ماده ۷۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری مورد تأیید قرار داد. روز بعد هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه نکاتی را مطرح می کند.

موسوی و کروبی نیز به دعوت هاشمی در این نماز جمعه شرکت کرده اند، که در روزهای بعد همچنان بی قانونی های آنها ادامه پیدا می کند. محمد خاتمی راه برون رفت از بحران را"برگزاری رفراندوم" مطرح می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار مسئولان نظام و در سخنان مهمی تأکید می کنند:

"نخبگان بدانند هر حرفى، هر اقدامى، هر تحلیلى که به آنها(بر هم زنندگان امنیت) کمک بکند، این حرکت در مسیر خلاف ملت است. همه‏‌ى ما خیلى باید مراقب باشیم؛ خیلى باید مراقب باشیم؛ مراقب حرف زدن، مراقب موضع‏گیرى کردن، مراقب گفتن‏ ها، مراقب نگفتن‏ ها.

یک چیزهائى را باید گفت؛ اگر نگفتیم، به آن وظیفه عمل نکرده‏ ایم. یک چیزهائى را باید بر زبان نیاورد، باید نگفت؛ اگر گفتیم، برخلاف وظیفه عمل کرده‏ ایم. "

ایشان افزودند: "نخبگان سر جلسه‏ ى امتحانند؛ امتحان عظیمى است…اشتباه می کنند آن کسانى که خیال می کنند با سیاسی ‏کارى، عقلائى عمل می کنند؛ نه، عقل آن چیزى است که راه عبادت خدا را هموار میکند. شاخصش هم براى ما، بین خودمان و خدا، این است که نگاه کنیم ببینیم در بیان این حرف اخلاص داریم یا نه؟

به فکر خدائیم یا نه؟ من دارم براى خاطر خدا، رضاى خدا حرف می زنم یا براى خاطر جلب توجه شما دارم حرف می زنم؟ براى خاطر خداست یا براى خاطر دل مستمع و غیر مستمع است؟ معیارش این است.

به خودمان مراجعه کنیم؛ اقضى القضات نسبت به انسان، خودِ انسان است. خودمان را فریب ندهیم؛ بفهمیم چه کار می کنیم؛ بفهمیم چه می گوئیم؛ چه حرکتى می کنیم."

4 مرداد آقای هاشمی رفسنجانی هر گونه اختلاف خود با امام خامنه ای را رد می کنند.

جمعه ۲ مرداد:

نامه مقام معظم رهبری برای لغو حکم معاون اولی مهندس اسفندیار رحیم مشایی به طور عمومی منتشر شد.

دوشنبه ۵ مرداد:

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، اعلام کرد که مقام معظم رهبری دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را به دلیل نداشتن استاندارد های لازم صادر کرده اند.

دوشنبه ۱۲ مرداد:

حضرت آیت الله خامنه ای حکم دومین دوره ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد را در حضور اقشار مختلفی از جامعه تنفیذ کردند.

ایشان فرمودند: "این انتخابات به نظر من یک انتخابات بسیار مبارک بود. اولاً پیامهاى این انتخابات، پیامهاى بسیار مهمى بود.اولین پیام این انتخابات این بود که جمهورى اسلامى با گذشت سى سال، قدرت به صحنه آوردن و بسیج ملى را در حدى دارد که نصابهاى متعارف جهانى را رد کرده است و از همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى اینها عبور کرده است."

ایشان همچنین افزودند: "کدام اعتماد از این بالاتر که مردم مى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند در عرصه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى انتخابات وارد می شوند، به نظامشان، به دولتشان اعتماد می کنند، رأى خود را به آنها می سپارند و منتظر می مانند که نتیجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى این رأى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گیرى را از آنها بشنوند؟ این اعتماد بالاى مردم است… این سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى اصلى نظام اسلامى است."

"تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هائى هم این انتخابات داشت… و آن تجربه این است که باور کنیم که همیشه امکان ضربه زدن از سوى دشمنان انقلاب و دشمنان ایران اسلامى هست؛ حتّى در بهترین شرائط. همیشه کمین دشمن را در نظر داشته باشیم. …این تجربه بایستى براى ما – همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى ما، همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى آحاد مردم - تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى هشداردهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اى باشد"

ایشان همچنین به دشمنان ملت ایران خطاب فرمودند:

"دشمنان ما هم از این انتخابات به نظر من یک تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اى اندوخته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، و اگر نیندوختند، باید بیندوزند. و آن این است که: دشمن بداند با چه حقیقتى روبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رو است؛ در فهم نظام اسلامى و انقلاب اسلامى دچار اشتباه نشوند؛خیال نکنند انقلاب اسلامى و نظام اسلامى را با این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جور کارهاى پیش پا افتاده میتوان به زانو درآورد.

نظام اسلامى زنده است. خیال نکنند با یک تقلید مغلوط از حضور عظیم مردمى در انقلاب سال ۱۳۵۷، یک کاریکاتور از آن انقلاب، میتوانند به عظمت انقلاب و نظام اسلامى ضربه بزنند"

فردا،سه شنبه، ۱۳ مرداد، سخنگوی کاخ سفید در عقب نشینی سریع و مشهودی اعلام می کند، مشروعیت دولت دهم مسأله ای داخلی برای ایرانیان است و از نظر آمریکا، آقای احمدی نژاد، رئیس جمهور مردم ایران است. چندی بعد بان کی‌مون نیز نامه ای به مناسبت تحلیف احمدی نژاد به وی ارسال می کند.

گام پنجم

جمعه ۲۳ مرداد:

امام خامنه ای آیت الله صادق آملی لاریجانی را به ریاست قوه قضاییه منصوب کردند.

چهارشنبه ۴ شهریور:

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان فرمودند:

" در کوى دانشگاه، در آن شب معین، قطعاً تخلفات بزرگى انجام گرفته، کارهاى بدى انجام گرفته. ما گفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اى براى این کار تهیه شود و به طور دقیق دنبال بگردند و مجرمان را پیدا کنند و وقتى پیدا کردند، به وابستگى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى سازمانى آنها هم هیچ نگاه نکنند و باید مجازات شوند؛ این را من به طور قاطع گفتم."

ایشان همچنین افزودند: "یک عده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اى آنچه را که بعد از انتخابات اتفاق افتاد، آن ظلمى که به مردم شد، آن ظلمى که به نظام اسلامى شد، آن هتکى که از آبروى نظام در مقابل ملتها به وسیله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى بعضى انجام گرفت، اینها همه را ندیده میگیرند،

فرضاً مسئله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى فلان حادثه را، زندان کهریزک را، یا قضیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى کوى را قضیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى اصلى دوران بعد از انتخابات تا امروز قلمداد میکنند؛ این خودش یک ظلم دیگر است."

جمعه ۲۰ شهریور:

رهبر معظم انقلاب در روز شهادت امیرالموئمنین علیه السلام، در خطبه های نماز جمعه تهران،طی سخنان بسیار مهمی درباره ی جریان های سیاسی مختلف، جذب حداکثری و دفع حداقلی را سیاست نظام در قبال جریان های مختلف کشور اعلام کردند و افزودند:

" نظام تا جایی که مجبور نباشد با، جریانی برخورد نمی کند بنابراین اگر کسی و جریانی دنبال خشونت نرود، برای بر هم زدن امنیت و آسایش جامعه تلاش نکند، با مبانی نظام معارضه نکند و دنبال دروغ و شایعه سازی نباشد، در فعالیت ها و ابراز عقاید خود آزاد است."

" همه مراقب باشیم که نظام جمهورى اسلامى – که نظام اسلامى است، نظام دینى است، مفتخر به این است که در قالب احکام دین و اسلام و قرآن میخواهد حرکت کند – تبدیل نشود به یک نظام بى‌‌‌‌‌اعتقاد به دین؛ به قول آقایان، یک نظام سکولار… نظام اسلامى باید به معناى واقعى کلمه، اسلامى باشد و روزبه ‌‌‌‌‌روز به مبانى اسلام نزدیکتر شود؛

این است که گره‌‌‌‌‌هاى فروبسته را باز می کند، این است که مشکلات را حل می کند، این است که به جامعه عزت و اقتدار میدهد، این است که طرفداران نظام جمهورى اسلامى را در همه جاى دنیا بیشتر خواهد کرد."

"در بلواهاى بعد از انتخابات، مسلمانان کشورهاى مختلف اسلامى نگران بودند؛ پیغام می دادند به آشنایان خودشان در اینجا، که در ایران چه خبر است؟ اینها می گفتند ناراحت نباشید، نترسید، جمهورى اسلامى قوى‌‌‌‌‌تر از این حرفهاست. یک حکومتِ اینجورى است؛ دشمنانش آنهایند، دوستانش اینهایند. همه‌‌‌‌‌ى بدها و شمرهاى عالم با او دشمنند، همه‌‌‌‌‌ى مظلومان با او موافقند."

ایشان یک هفته مانده به روز قدس فرمودند: "روز قدس، روز متعلق به مسئله‌‌‌‌‌ى قدس است و ضمناً مظهر وحدت ملت ایران است. مراقب باشید در روز قدس کسانى نخواهند از این اجتماعات براى ایجاد تفرقه استفاده کنند. از تفرقه باید ترسید. با تفرقه باید مقابله و معارضه کرد. تفرقه نباید به وجود بیاید.

آن وقتى ملت ایران میتواند پرچم قدس را با افتخار بلند کند که یکپارچه باشد. در طول این سالها سعى کردند این را هم به هم بزنند، اما بحمداللَّه نتوانستند؛ ان‌‌‌‌‌شاءاللَّه بعداً هم نخواهند توانست."

یکشنبه ۲۹ شهریور:

حضرت امام خامنه ای در خطبه های نماز عید فطر به پخش تلویزیونی برخی دادگاه ها اشاره و خاطر نشان کردند اعتراف و اقرار هر متهم در دادگاه و در مقابل دوربین ها و بینندگان میلیونی،"شرعاً،عرفاً و عقلاً" حجت،مسموع و نافذ است اما سخنان متهمان درباره اشخاص دیگر، حجیت شرعی ندارد و مسموع نیست و از این طریق نیز نباید فضا را به تهمت و سؤ ظن آلوده کرد.
گام ششم(حضور)

پانزدهم آذر ۸۸:

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: " ما امروز براى دانش هسته‌اى که براى ما مهم است، کار می کنیم که بیست سال دیگر، سى سال دیگر، فرزندان ما، جوانان ما، نسل آینده، ملت بزرگ ایران، آن روز دستش به طرف غربیها دراز نباشد…

- امروز این نفتى که از چاه‌هاى این منطقه بیرون مى‌آید، سودش براى دولتهاى غربى از سودش براى کشورهاى نفت‌خیز بیشتر است! – امروزى که نفت مال ماست، در اختیار ماست، دست ماست، زورگوئى می کنند، فردا که ما بخواهیم انرژى هسته‌اى را از خود آنها بگیریم، شما ببینید چه بر سر ملتها مى‌آید. نظام جمهورى اسلامى فکرِ آن روز را می کند."

ایشان همچنین در خصوص بی قانونی های برخی افراد افزودند: "عده ای باید پیش خدا جواب بدهند از اینکه کاری کنند که دشمن از آن، وجود اختلاف در کشور را برداشت کند و گستاخ شود."

یکشنبه ۲۲ آذر:

پس از هتاکی به تصویر حضرت امام روح الله در ۱۶ آذر و سر دادن شعر هایی همچون جمهوری ایرانی، نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران ، امام خامنه ای امروز فرمودند: بعد از انتخابات،متأسفانه عده ای قانون شکنی و ایجاد اغتشاش کردند و زمینه ای را به وجود آوردند که دشمن مأیوس و نامید، جان بگیرد و آنقدر جسارت پیدا بکند که به امام(ره) اهانت کند.

ایشان خاطر نشان کردند:" خب، اینها ایجاد فتنه می کند؛ یعنى فضا را فضاى غبارآلود می کند. شعار طرفدارى از قانون میدهند، عمل صریحاً بر خلاف قانون انجام می دهند."

"وقتی از اصلی ترین شعار جمهوری اسلامی، یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، اسلام آن حذف می شود، آقایان باید به خود بیایند و بفهمند که راه غلطی را می روند، وقتی در روز قدس که اساس آن برای دفاع از فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی است، به نفع رژیم غاصب و بر ضد فلسطین شعار داده می شود، باید متنبه شد و تبری خود را از این جریان اعلام کنند."url

" من تعجب می کنم! کسانى که اسم و رسم خودشان را از انقلاب دارند – بعضى از این آقایان یک سیلى براى انقلاب نخوردند در دوران اختناق و طاغوت – و به برکت انقلاب اسم و رسمى پیدا کردند و همه چیزشان از انقلاب است، مى‌بینید که دشمنان انقلاب چطور بُراق شدند، آماده شدند، صف کشیدند، خوشحالند، میخندند؛ اینها را که مى‌بینید؟ به خود بیائید، متوجه بشوید."

" شما برادران سابق ما هستید. اینها کسانى هستند که بعضى از اینها، یک وقتى به خاطر طرفدارى از امام مورد اهانت هم قرار میگرفتند.

حالا ببینند که کسانى که به نام اینها شعار می دهند، عکس اینها را روى دستشان میگیرند، اسم اینها را با تجلیل مى‌آورند، درست نقطه‌ى مقابل، علیه امام و علیه انقلاب و علیه اسلام شعار می دهند و روزه ‌خورى علنى در روز قدس، در ماه رمضان، میکنند؛ اینها را مى‌بینید، خب، بکشید کنار. انتخابات تمام شد.

انتخاباتى بود، عمومى هم بود، درست هم بود، اشکالى هم نتوانستند بر انتخابات بگیرند و ثابت کنند؛ حالا هى ادعا کردند، فرصت هم داده شد؛ گفتیم بیائید، نشان بدهید، ثابت کنید؛ نتوانستند، نیامدند؛ تمام شد."

"به فضل الهى خواهید دید که «و امّا ما ینفع النّاس فیمکث فى الارض»، این بناى استوار که هندسه‌ى آن الهى است، بناى آن هم با دست یک مرد الهى است، بقاء آن هم با اراده‌ى این ملت عظیم و با ایمان این ملت عظیم است، استوار خواهد ماند

و ان‌شاءاللَّه این درخت روزبه‌روز ریشه‌ دارتر خواهد شد و خواهید دید که این مخالفان،این کسانى که با این بنا، با این حق و حقیقت مخالفت میکنند، «فیذهب جفاء»؛ اینها در مقابل چشم شما ان‌شاءاللَّه نابود خواهند بود."

9 دی

موسوی با حیرت، در ۱۱ دی و پس از آنکه در روز قبل، آخرین حربه و تقلا برای فراخوانی و قشون کشی خیابانی نیروهای ضد انقلاب در تهران هیچ نتیجه نداشت، با ارائه راه حل های پنگانه برای خروج از بحران از خواسته ی ابطال انتخابات دست برداشت، اما چندین ماه آتش بحران، با یک روز بحر خروشان نه دی ملت و مردم بصیر ایران خاموش شد و در راهپیمایی بی سابقه و پرشکوه ۲۲ بهمن نیز حتی خاکسترش نیز بر باد رفته بود آنچه باقی ماند شاید کارنامه بود که از افراد در تاریخ ثبت شد.

آخرین اقدام امام خامنه ای قبل از ۹ دی ابراز پیام تسلیتی برای درگذشت آیت الله حسینعلی منتظری بود که در آن ذکر گردیده بود: "در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، برای ایشان پیش آمد که از خداوند متعال می خواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند و ابتلائات دنیوی را کفاره آن قرار دهد."

شاید این فتنه امتحانی دیگر بود و یا شاید امتحانی تعیین کننده ؟ ما چگونه ایم؟ آیا سربلند خواهیم بود؟

دشمن ناکام ماند، فاز بعدی آغاز شد:

ترور دانشمندان هسته ای و تحریم

و ... که تا رسیدنمان به هدف ادامه خواهد داشت.