تمام گفتار و رفتار ایران در مذاکرات هسته‌ای حاکی از این است که این کشور محاسبه راهبردی خود را تغییر نداده است/ایران قصد برچیدن برنامه هسته‌ای خود را ندارد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ این تحلیل را اندیشکده آمریکن اینترپرایز در آستانه دور دیگری از مذاکرات ایران و 5+1‍ منتشر کرد و نوشت: ایران قصد برچیدن برنامه هسته‌ای خود را ندارد. ماشه ظریف تحلیلگر آمریکایی در این یادداشت خاطرنشان کرد کنگره باید نقش نظارتی خود را احیا کند چرا که مذاکره‌کنندگان ایرانی بر حفظ برنامه غنی‌سازی تاکید دارند. بنابراین کنگره باید مراقب توافق بد باشد و با قاطعیت دخالت کند.

دور جدید مذاکرات از 21 تیر به مدت دو هفته برگزار خواهد شد و موضوعاتی مانند زمان لغو تحریم‌ها، ظرفیت غنی‌سازی ایران و تعداد کیفیت سانتریفیوژها از جمله موارد اختلافی دو طرف است.به گزارش روزنامه هاآرتص «ایران و 5+1 در دور قبلی مذاکرات اختلافات عمیقی داشتند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران مدعی شده که بسیاری از کشورهای بزرگ از جمله آمریکا موضع تندی در قبال مسئله غنی‌سازی اورانیوم اتخاذ کرده‌اند و این کشورها اگر واقعا درصدد دست‌یابی به توافق با ایران هستند، باید مواضع نرم‌تر و منعطف‌تری در رابطه با تمامی خواسته‌های ایران اتخاذ کنند».

یک مقام صهیونیست به هاآرتص گفت: گروه 5+1 با حفظ 300 تا 500 سانتریفیوژ از سوی ایران موافقت کرده بود اما نگرانی و دغدغه اصلی ما این است که این کشورها اخیرا به ایران ابلاغ کرده‌اند که آماده هستند تا بر سر افزایش تعداد سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند حفظ کند، با این کشور رایزنی کنند. به این ترتیب ممکن است با حفظ 2000 تا 4000 سانتریفیوژ برای ایران موافقت کنند.یادآور می‌شود ایران تاکید کرده که صرفا برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر نیاز به 54 هزار سانتریفیوژ دارد. جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید دارد که باید بیش از یکصد هزار سانتریفیوژ برای تامین نیازهای خود داشته باشد. تاخیر روس‌ها در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، عهدشکنی فرانسوی‌ها‌ و آمریکایی‌ها، در مقاطع مختلف و بالاخره گروکشی درباره سوخت 20 درصد رآکتور تهران، درستی محاسبه ایران را نشان می‌دهد.به گزارش هاآرتص، یک هیئت اسرائیلی به ریاست «یوال اشتاینتس» وزیر امور راهبردی این رژیم، «یوسی کوهن» مشاور امنیت داخلی و «جرمی یساخروف» رئیس بخش امور راهبردی وزارت خارجه روز دوشنبه راهی واشنگتن خواهد شد. در این هیئت مسئولانی از سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی «امان» و سازمان اطلاعات خارجی «موساد» نیز حضور خواهند داشت و قرار است با بیل برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا و وندی شرمن - که رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا با ایران نیز هست - دیدار و گفت‌وگو کنند و پس از آن قرار است اشتاینتس سفرهای مشابهی را نیز به انگلیس و فرانسه داشته باشد.