بیانیه پایانی اجلاس سازمان همکاری های اسلامی که در استانبول ترکیه برگزار شد شامل 5 بند ضد ایرانی بود؛ این در حالیست که بیشتر رسانه های داخلی صرفاً ضمن بسنده نمودن به بیان این خبر، در مقابل تبعات سوء بین المللی بیانیه پایانی بزرگترین نشست جهانی پس از مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سکوت کرده و از ذکر آفت و ضرر دیپلماتیک برای ایران اسلامی خودداری نموده اند.

کشورهایی که خود حامی داعش و تروریست های منطقه بودند از ابتدای اجلاس، با ایجاد جو ضد ایرانی کوشیدند تهران را از سیاست های خود بازدارند. اوج این کوشش بیانیه پایانی اجلاس بود که با وقاحت تمام، تهران را در 5 بند محکوم کرد. در این بیانیه علاوه بر مطرح شدن بندهایی ضد جمهوری اسلامی ایران، ادعاهایی نیز علیه حزب الله لبنان عنوان شده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، بیانیه پایانی اجلاس سازمان همکاری های اسلامی که در استانبول ترکیه برگزار شد شامل 5 بند ضد ایرانی بود؛ این در حالیست که بیشتر رسانه های داخلی صرفاً ضمن بسنده نمودن به بیان این خبر، در مقابل تبعات سوء بین المللی بیانیه پایانی بزرگترین نشست جهانی پس از مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سکوت کرده و از ذکر آفت و ضرر دیپلماتیک برای ایران اسلامی خودداری نموده اند.

بر همین اساس، کشورهایی که خود حامی داعش و تروریست های منطقه بودند از ابتدای اجلاس با ایجاد جو ضد ایرانی کوشیدند تهران را از سیاست های خود بازدارند. اوج این کوشش بیانیه پایانی اجلاس بود که با وقاحت تمام، تهران را در 5 بند محکوم کرد.
در این بیانیه علاوه بر مطرح شدن بندهایی ضد جمهوری اسلامی ایران، ادعاهایی نیز علیه حزب الله لبنان عنوان شده است. مهمترین ادعاهای این بیانیه از این قرار است:
1- در این بیانیه ادعا شده است ایران در حال دخالت در کشورهای منطقه و چندین کشور اسلامی دیگر جهان مانند یمن، سوریه، بحرین و سومالی است.
2- از ایران خواسته شده است حسن همجواری را رعایت کرده و از دخالت در امور دیگر کشورها خودداری کند.
3- عربستان در این بیانیه بندی را برای محکوم کردن ماجرای سفارتخانه ریاض در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد گنجانده است.
4- در این بیانیه طبق خواست مسؤولان سعودی مواضع ایران در خصوص اعدام های صورت گرفته در عربستان محکوم شده است. در این بیانیه از افراد اعدامی در عربستان به عنوان "تروریست" یاد شده است. این درحالی است که یکی از این اعدامی ها "آیت الله نمر باقر النمر" روحانی برجسته عربستانی است که تنها جرم او مخالفت با آل سعود بود. اعدام این روحانی برجسته عربستانی در آن زمان با واکنش و اعتراضهای گسترده بین المللی همراه شد.
5- یکی از بحث برانگیزترین بندها در این بیانیه علیه حزب الله لبنان است؛ که کاملا همسو با مواضع قبلی عربستان در شورای همکاری و اتحادیه عرب ضد مقاومت است. در این بند ادعا شده است حزب الله لبنان در حال "اقدامات تروریستی در سوریه، بحرین، کویت، یمن" است!
هرچند رئیس جمهور کشورمان و تیم دیپلماتیک!! همراه ایرانی در این نشست به بیان دیدگاه های شفاف تهران درباره موضوعات منطقه ای پرداختند، لیکن خروجی سراسر توطئه این نشست که اهداف بین المللی جبهه صهیونیستی سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران را برآورده نمود و عملاً چهره بین المللی ایران را حتی در میان کشورهای اسلامی به صورت کشوری مداخله جو و حامی تروریست معرفی نمود که این موضوع نشان از ضعف دیپلماتیک ایران در عرصه سیاست خارجی دارد.

شایان ذکر است، برخی رسانه های سعودی از ابتدای برگزاری این اجلاس، از بندهای ضد ایرانی بیانیه پایانی خبر داده بودند. (+)

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/z21B0