اختلاف ترکیه و ایران درباره بعد سیاسی بحران سوریه است. ترکیه طرفدار ملت سوریه است در حالی که ایران از نظام این کشور حمایت می‌کند. موضع ایران در این خصوص کاملا مشخص است و ایران از هیچ کس نمی‌ترسد.

رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای با اعلام اینکه سوریه کشوری است که به دست خودش نابود می‌شود هشدار داد، ادامه بحران سوریه تهدیدی برای انفجار مذهبی بزرگ در منطقه است.

عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نسبت به ادامه اوضاع موجود در سوریه هشدار داد و گفت: به عقیده من وضعیت سوریه و ادامه آن تهدیدی برای انفجار مذهبی بزرگ در منطقه است.

وی افزود: در برابر کشوری (سوریه) قرار داریم که به دست خودش در حال نابود شدن است.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین اعلام کرد: من از همه کسانی که خودشان را دوستان سوریه می‌دانند و در حال حاضر در ترکیه برای گفت‌وگو درباره سوریه جمع شده‌اند می‌خواهم که نسبت به مساله سوریه جدی باشند چرا که خون‌های بسیاری در حال حاضر در سوریه ریخته می‌شود لذا باید برای رسیدن به راهکاری در خصوص سوریه از سوی جامعه جهانی فشار جدی به این کشور اعمال شود.

گل در ادامه مدعی شد: پافشاری بشار اسد بر ادامه روند کنونی‌اش به معنای ادامه ویرانی‌ها در سوریه است.

وی همچنین از اسد خواست به اوضاع سوریه نگاهی‌ واقع‌بینانه‌تر داشته باشد.

رئیس‌جمهوری ترکیه درباره دخالت نظامی کشورهای خارجی در سوریه نیز تاکید کرد: من با این مساله مخالفم چرا که ما نمی‌دانیم نتیجه این مساله چه خواهد شد.

عبدالله گل همچنین اعلام کرد: به نظر من شعارهای دینی هیچ ارتباطی به دین و اصول آن ندارد بلکه تنها دلیل انگیزه‌های سیاسی است و باید بگویم که این مساله امری بسیار خطرناک است و تهدید برای انفجاری بزرگ وجود دارد این امتحانی بسیار بزرگ برای کشورهای منطقه است که نباید در گودال تفرقه‌های مذهبی بیفتند.

وی درباره میزبانی ترکیه از کنفرانس دوستان سوریه و نیز مسئولیت‌های جامعه جهانی در این خصوص گفت: پیش از هر چیز باید بگویم ما نسبت به وضعیت سوریه بسیار ناراحتیم کشوری که در برابر دیدگان ما و به دست خودش نابود می‌شود و به عنوان دوستان سوریه از همان ابتدا این مساله را احساس کردیم و هشدار دادیم که ممکن است اوضاع از بد به بدتر برود. ما بارها این مساله را با دولت سوریه مطرح کردیم اما گوش‌های آنها این سخنان را نمی‌شنوند و فقط از خشونت و اسلحه استفاده می‌کنند لذا ما حمایت از ملت سوریه و مخالفان سوری را انتخاب کردیم اما طبیعتا همه کسانی که خودشان را دوستان سوریه می‌نامند و در حال حاضر در ترکیه برای حضور در کنفرانس دوستان سوریه حاضرند باید برای پایان دادن به خون‌هایی که در سوریه بر زمین می‌ریزد، وارد عمل شوند.

گل در پاسخ به اینکه راهکار حل و فصل سوریه امکان دارد تضمین‌ کننده حضور بشار اسد یا حزب حاکم باشد یا خیر گفت: تمایل اصلی ما این است که اسد واقع‌بینانه عمل کند و از واقعیت فاصله نگیرد اما پافشاری او برای ادامه شیوه کنونی‌اش چیزی جز ادامه خرابی بیشتر سوریه را به دنبال ندارد اما همزمان اعلام می‌کنم که من با دخالت‌های خارجی نظامی موافق نیستم چرا که نمی‌دانیم چه اتفاقی امکان دارد در ادامه آن بیفتد.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین به مصاحبه اخیر نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق با الشرق الاوسط درباره روابط عراق و ترکیه و اظهارات وی مبنی بر دخالت ترکیه در امور داخلی عراق اشاره کرد و گفت: تمامیت ارضی عراق، حاکمیت و استقلال این کشور چیزی است که ترکیه خواهان آن است من از همان ابتدای بحران سوریه نیز این مساله را اعلام کرده بودم و باید بگویم که از همان آغاز بحران سوریه، ترکیه در امور داخلی عراق دخالتی نداشت اما برخی از گروه‌ها وجود دارند که از نوشتن متن قانون اساسی تا ساماندهی اوضاع عراق در مسائل داخلی این کشور دخالت دارند اما ترکیه هرگز چنین اقدامی را مرتکب نشده بلکه باید بگویم ما خواهان ثبات و وحدت عراق هستیم. ما از دخالت خارجی در هیچ کشوری حمایت نمی‌کنیم و می‌خواهیم هر کشوری سرنوشتش را خودش انتخاب کند.

وی درباره اختلاف موضع ترکیه و ایران درباره مساله سوریه نیز عنوان داشت: اختلاف ترکیه و ایران درباره بعد سیاسی بحران سوریه است. ترکیه طرفدار ملت سوریه است در حالی که ایران از نظام این کشور حمایت می‌کند. موضع ایران در این خصوص کاملا مشخص است و ایران از هیچ کس نمی‌ترسد. ایران کشوری همسایه و مهم برای ترکیه است و باید بگویم که روابط ایران و ترکیه روابطی بسیار خوب است. درباره اتهامات وارده علیه ترکیه از سوی برخی از رهبران ایران نیز باید بگویم ما این مساله را تایید نمی‌کنیم چرا که ما خواهان برقراری ثبات در سراسر جهان اسلام هستیم و اینکه ایران می‌گوید ترکیه وارد جنگ میان اهل سنت و شیعه شده واقعیت ندارد ما می‌خواهیم همه مسلمانان در شرایطی آزاد و دموکرات زندگی کنند و زمانی که اهل سنت یا شیعه در کشوری اکثریت را به خود اختصاص دهند باید میان آنها فضای همکاری وجود داشته باشد. ما اگر می‌خواستیم از مذهب سنی یا رهبران اهل سنت دفاع کنیم باید از صدام حمایت می‌کردیم. ما می‌خواهیم رهبران جهان در منطقه را نسبت به اختلافات مذهبی و ایجاد تفرقه میان مذاهب به شکل علنی آگاه کنیم این مساله دردآور است و باید به طور جدی از آن دوری کرد. من معتقدم که دعوت‌های دینی هیچ ارتباطی به دین یا اصول آن ندارد بلکه انگیزه آنها صرفا سیاسی است و این واقعا خطرناک است چرا که در نهایت به انفجار بزرگ مذهبی می‌انجامد این امتحانی بزرگ برای کشورهای منطقه است تا برای نیفتادن در گودال تفرقه‌های مذهبی تلاش کنند. ما پیشتر شاهد درگیری میان تمدن‌ها بودیم و نسبت به آن هشدار می‌دادیم اما در حال حاضر شاهد درگیری در داخل اسلام هستیم.

عبدالله گل درباره موضعش نسبت به مساله پرونده سلاح هسته‌ای ایران نیز گفت: ما نمی‌خواهیم هیچ یک از همسایگان ما سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشند. اصلی که ما به آن ایمان داریم این است که خاورمیانه‌ای کاملا عاری از سلاح هسته‌ای داشته باشیم و برای ایجاد راهکارهای دیپلماتیک در پایان دادن به چنین بحران‌هایی تلاش می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه درباره روابط کشورش با عربستان نیز عنوان داشت: روابط عربستان و ترکیه روابطی خوب و رو به رشد است و باید بگویم ما در روابط دو جانبه با عربستان در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و غیره شاهد پیشرفت هستیم. سفرهای زیادی میان دو کشور و در راستای تقویت روابط حتی در زمینه‌های امنیتی و نظامی صورت می‌گیرد و باید بگویم که همه عرصه‌های همکاری میان عربستان و ترکیه گشوده است و آنطور که دو کشور می‌خواهند این روابط رو به رشد است.