این کتاب در 722 صفحه تدوین شده است و شامل مجموعه تمام گفتارها و مطالب مقام معظم رهبری از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۰ درباره‌ وجود مقدّس امام حسین‌(علیه‌السلام)، و تحلیل وقایع قبل و بعد از عاشورای سال ۶۱ هجری قمری می‏باشد. امام‎حسين، عاشورا، ياران عاشورا، دشمنان عاشورا، زيارات و ادعيه از جمله بخش‏‌های این کتاب است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ با نزدیک شدن به ماه محرم پایگاه انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظّم رهبری نسخه الکترونیکی کتاب «آفتاب در مصاف» را جهت دانلود در دسترس علاقه‏‌مندان قرار داد.
کتاب «آفتاب در مصاف» علل و ابعاد حادثه‌ی عاشورا بر گرفته از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی است که تا کنون سه بار تجدید چاپ شده است. این کتاب در 722 صفحه تدوین شده است و شامل مجموعه تمام گفتارها و مطالب مقام معظّم رهبری از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۰ درباره‌ وجود مقدّس امام حسین‌(علیه‌السلام)، و تحلیل وقایع قبل و بعد از عاشورای سال ۶۱ هجری قمری می‏باشد. امام‎حسين، عاشورا، ياران عاشورا، دشمنان عاشورا، زيارات و ادعيه از جمله بخش‏‌های این کتاب است.
اين اثر در قالب کتاب مرجع، به گونه‌ه اي سامان يافته كه بتواند مبناي پژوهش محقّقان اين حوزه قرار گيرد، تا با مراجعه به آن، بتوانند با توجّه به ديدگاههاي رهبري در اين موضوع، تحقيقات خود را گسترش دهند. با بررسي‎هاي صورت گرفته، به نظر رسيد بهترين روش براي تدوين اين مجموعه، «تدوين تمام مطالب بر اساس سيرِ زماني بيانات» است. فهرست تفصيلي اين اثر مشتمل بر شش بخش کلّي با عناوين «کليّات، امام‎حسين، عاشورا، ياران عاشورا، دشمنان عاشورا، زيارات و ادعيه» است.
نشاني هايي كه در پاورقي آمده، مستندات قرآني، روايي و تاريخي است. به بخشي از مستندات تاريخي كه جنبه‏ي تحليلي دارد، پرداخته نشده است. شيوه‏‌ی انتخاب منابع در پاورقيی‌ها نيز بدين صورت بوده كه در موضوعات تاريخي، يك منبع شيعي، يك منبع سني و نيز «بحارالانوار» به عنوان كتاب مرجعِ در دسترس، به ترتيب تقدم قرني و زماني اين منابع ذكر گرديده و در موضوعات روايي، به كتابهاي معتبر روايي استناد داده شده است.
در ابتداي کتاب، فهرست عناوين به همراه فهرست اجمالي که ارجاع به فهرست تفصيلي است، به منظور توجه دادن مخاطب به ساختار موضوعي اثر درج گرديده و فهرست تفصيلي و ساير فهرستها، در انتهاي کتاب آورده شده‎اند. اين مجموعه، تمام مطالب مرتبط را از سال 1357 تا سال 1390 هجري شمسي در خود جاي داده است.

برای دریافت نسخه الکترونیکی «کتاب آفتاب در مصاف» با حجم 3.5 مگابایت اینجا را کلیک کنید.