«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا با حضور در ضیافت سالانه لابی صهیونیستی «جی استریت» از حمایت این گروه از توافق هسته ای ایران تقدیر کرد و مدعی شد که برجام کماکان بهترین روش برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛  وی در ادامه به موضوع مورد مناقشه در بین دولتمردان آمریکایی مبنی بر میزان دارایی های آزاد شده ایران پس از توافق هسته ای اشاره کرد و گفت که از زمان حصول برجام تا به این لحظه، تهران تنها به حدود ۳ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده خود دسترسی یافته است.

 وی در این باره گفت: بعضی وقتها از زبان برخی کاندیداهای جمهوریخواه پست ریاست جمهوری آمریکا رقم نادرست ۱۵۰ میلیارد دلار را می شنویم که به نظر من هرگز واقعیت نداشته است. بعضی ها هم از رقم ۱۰۰ میلیارد دلار صحبت می کنند حال آنکه برآورد ما از این رقم حدود ۵۵ میلیارد دلار است.
 جالب آنکه ادعاهای کری در حالی مطرح شد که مقامات ایرانی به دفعات از بد عهدی طرف آمریکایی شکایت کرده و می گویند که عملا چیزی از برجام عایدشان نشده است. به گفته آنها، علیرغم رفع تحریم ها، بانک ها و شرکت های خارجی از بیم قوانین سخت آمریکا همچنان برای برقراری ارتباط با ایران مردد هستند.
 ناگفته نماند که کری در لابه لای تمجیدهایی که از دستاوردهای آمریکا در زمینه حصول توافق هسته ای می کرد، مدعی شد: محدودیت‌های غنی سازی شامل غنی‌سازی ۳.۶ درصدی برای ایران برای ۱۵ سال، رصد تمامی مسیرهای اورانیوم تولید شده برای ۲۵ سال، دسترسی قانونی به همه تأسیسات مشکوک برای کل دوران توافق، معیارهایی قابل اندازه‌گیری هستند که توافق هسته‌ای با ایران را قابل دفاع می‌کنند.
 وی در تکمیل ادعاهای خود گفت: اینها واقعیت‌هایی است که روشن می‌سازد کشوری که دو ماه با ساخت بمب فاصله داشت اکنون حداقل یک سال فاصله دارد و ما توانایی رصد اینکه آنها چه می‌کنند را داریم.(+)