شبکه المنار لبنان متن کامل مصاحبه بشار اسد را در آستانه اجلاس ژنو و همزمان با پیروزی ارتش سوریه در جنگ القصیر منتشر کرد. رئیس جمهوری سوریه در این مصاحبه به سوالات مهمی در باره نقش حزب الله در مقابله با شبکه شورشیان،طرح دمشق برای حملات اسرائیل و نیز آینده سیاسی خود پاسخ داد.

بشار اسد در این مصاحبه برای اولین بار از مشارکت نیروهای حزب الله لبنان برای دفاع از تمامیت سوریه در قبال مخالفان سخن گفت و تاکید کرد نظام سوریه و جنبش حزب‌الله "سرنوشت مشترک و درهم‌تنیده‌ دارند.

به گزارش گروه بین الملل شبکه ایران،رئیس جمهوری سوریه در ادامه به کمکهای داوطلبانه دوستداران دمشق اشاره کرد و گفت: اگر گروه‌هایی مسلح برای آزادسازی بلندی‌های جولان از اشغال اسرائیل وارد میدان شوند، حکومت سوریه جلوی آنها را نخواهد گرفت.

بلندی‌های جولان که بخشی از خاک سوریه است، در جریان جنگ شش‌ روزه میان اعراب و اسرائیل در سال ١٩٦٧ به اشغال اسرائیل درآمد.

رهبر سوریه در گفت‌وگوی مزبور همچنین به کنفرانس بین‌المللی ژنو اشاره کرد و گفت که کشورش در این کنفرانس شرکت خواهد کرد، اما امیدی به نتیجه‌بخش بودن آن ندارد.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز روز چهارشنبه تصریح کرده بود که یک هیات سوری در کنفرانس شرکت خواهد کرد. وی در عین حال هشدار داده بود: «این آمریکا نیست که تصمیم می‌گیرد چه کسی در سوریه حکومت را در دست داشته باشد.»
بشار اسد با تاکید بر اطمینان وی برای پیروزی سوریه علیه جنگ جهانی بر پا شده علیه کشورش عنوان داشت، پاسخ دولت سوریه به حملات رژیم صهیونیستی استراتژیک خواهد بود.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه خبری المنار گفت: اگر ما این اطمینان را برای رقم زدن پیروزی خود نداشته باشیم، اما توانایی لازم را برای پایداری و ایستادگی داریم. ما می‌توانیم این حمله را تا دو سال بعد از جنگ جهانی و بین‌المللی برپا شده علیه سوریه ادامه دهیم؛ جنگی که علیه سوریه بر پا شده است، یک تجاوز سه جانبه همانند حمله سال 1956 نیست، بلکه این جنگ یک جنگ جهانی علیه سوریه است و ما راه مقاومت را در پیش گرفته‌ایم و به همین دلیل به پیروزی قطعی ایمان داریم.

وی خاطرنشان کرد: من به آن‌ها می‌گویم که نه تنها سوریه همان گونه که بود، باقی خواهد ماند، بلکه بیش از پیش نیز حامی مقاومت و مقاومان در تمام جهان عرب خواهد بود.

بشار اسد تصریح کرد: آنچه که اکنون رخ می‌دهد، انتقال از مرحله دفاع به مرحله حمله و هجوم نیست، بلکه سرنگونی معادلات تمام گروه‌ها به نفع گروه‌های صلح سوریه است. اگر ببینم که مردم می‌خواهند که من در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 مشارکت کنم، هیچ تردیدی برای نامزد شدن در این انتخابات به خود راه نخواهم داد.

وی در ادامه این مصاحبه که بخش‌هایی از آن در روز پنج‌شنبه منتشر شد، گفت: بی‌شک تحولات صورت گرفته به سوری‌ها کمک کرد تا از واقعیت امر آگاه شوند، این شرایط همچنین به نیروهای مسلح کمک کرد تا بیشتر به وظایف خود پایبند باشند.

بشار اسد تاکید کرد: اولین علت تغییر در معادلات این بود که کانون‌های پذیرنده گروه‌های مسلح تغییر کرد، مکان‌های برای پذیرش گروه‌های مسلح وجود داشت که این مساله ناشی از کم بودن شناخت افرادی بود که به آنها پناه می‌دادند. بسیاری از افراد فریب خوردند و معتقد بودند که این انقلاب علیه شرایط منفی موجود است اما بعد نظرشان برگشت.

وی با بیان اینکه درگیری‌های القصیر با هدف شکست مقاومت بوده و رابطه‌ای با دفاع از کشور سوریه ندارد، گفت: ما از جنگی صحبت می‌کنیم که صدها هزار تن از اعضای ارتش سوریه و ده‌ها هزار یا صد هزار تروریست در آن حضور دارند، چرا که تعداد تروریست‌ها رو به افزایش است و کشورهای همسایه و کشورهای خارجی حامی آن‌ها به حمایت از تروریست‌ها ادامه می‌دهند.

اسد گفت: هر آنچه که در القصیر و هر رخدادی که اتفاق می‌افتد، مربوط به مساله اسرائیل است. زمان جنگ القصیر مربوط به حمله‌ی اسرائیل است. این جنگ هر لحظه جلوه جدیدی پیدا می‌کند. اکنون القصیر به عنوان یک شهر مهم نیست، بلکه مساله مهم مسئله مرزها است. آن‌ها می‌خواهند که مقاومت را از زمین و دریا نابود کنند.

بشار اسد خاطرنشان کرد: حضور حزب‌الله لبنان در مرزهای داخل لبنان یا سوریه به این دلیل است که این درگیری‌ها جنگی با اسرائیل یا نمایندگانش در سوریه یا لبنان است.

بشار اسد در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: ما به تمام طرف‌های عرب و خارجی که با ما تماس گرفتند، اعلام کردیم که اگر اسرائیل بار دیگر حمله کند، ما به حملات آن پاسخ خواهیم داد. طبیعتا در گذشته نیز به حملات اسرائیل پاسخ داده شد، اما پاسخ موقت و پاسخی با رویکرد سیاسی ارزشی ندارد، ما اگر بخواهیم که به اسرائیل پاسخ دهیم، باید پاسخمان استراتژیک باشد.

وی تصریح کرد: ما به کشورهای دیگر اعلام کردیم که به هر گونه حمله‌ای پاسخ می‌دهیم. طبیعتا مشخص کردن چگونگی ابزارهایی که در ناحیه نظامی به کار گرفته خواهد شد، دشوار است و این مساله در اختیار فرماندهی نظامی گذاشته می‌شود، اما ما چندین احتمال را برای خود قرار داده‌ایم.

رئیس‌جمهوری سوریه در خصوص بلندی‌های جولان عنوان داشت: اعمال فشارهایی مردمی برای گشودن جولان برای جبهه مقاومت وجود دارد، هیات‌های عربی به نزد ما آمدند و اعلام کردند که جوانان را کجا ثبت نام می‌کنند؟ چرا که این جوانان آمده‌اند تا با اسرائیل بجنگند.

وی در خصوص نشست ژنو 2 تصریح کرد: ما باید بدانیم که چه کسانی در میز این مذاکرات می‌نشینند و جایگاه و موضع مخالفان ملی سوریه و جایگاه مخالفان و احزاب دیگر در سوریه چیست. مخالفان خارجی می‌دانند که ما می‌رویم تا با کشورهایی که پشت آنها ایستاده‌اند و نه با خود آنها مذاکره کنیم.

رئیس‌جمهوری سوریه عنوان داشت: آنها می‌گویند که دولت انتقالی‌ای را می‌خواهند که رئیس‌جمهور هیچ نقشی در آن نداشته باشد. طبیعتا رئیس‌جمهور ریاست دولت را بر عهده نمی‌گیرد. در سوریه نظام ریاست جمهوری حکمفرما است. رئیس‌جمهور در ریاست جمهوری و نه در راس دولت قرار دارد و نخست‌وزیر نیز وجود دارد. آنها خواهان دولتی با اختیارات کامل هستند. قانون اساسی سوریه اختیارات کاملی به دولت می‌دهد و رئیس‌جمهور فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح و رئیس شورای عالی قضایی است. اما سایر نهادها به صورت مستقیم تابع دولت هستند. تغییر اختیارات رئیس‌جمهور در گرو قانون اساسی است، چرا که رئیس‌جمهور نمی‌تواند از اختیاراتش کوتاه بیاید. او قانون اساسی را در اختیار خود ندارد و قانون اساسی نیازمند برگزاری رفراندوم مردمی است.

وی تصریح کرد: این مسائل در کنفرانس مطرح می‌شود و اگر ما بر سر چیزی توافق بیابیم، آن را به رفراندوم می‌گذاریم تا بدانیم نظر مردم سوریه چیست تا بر اساس آن حرکت کنیم. اما مخالفان از قبل خواستند تا قانون اساسی اصلاح شود، این کار را نه رئیس‌جمهور و نه نخست‌وزیر نمی‌کند. ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و قانون اساسی هم این اجازه را به ما نمی‌دهد.

بشار اسد در خصوص موشک‌های S-300 روسیه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این موشک‌ها وارد سوریه شده‌اند، اعلام کرد: ما معمولا از مسائل نظامی سخن به میان نمی‌آوریم، اما در خصوص روسیه می‌گویم که این معاهده‌ها ربطی به بحران سوریه ندارد و ما از سال‌های گذشته با آن‌ها در خصوص سلاح‌های گوناگون در حال مذاکره هستیم و روسیه به اجرای این معاهده‌ها پایبند است.

وی تصریح کرد: می‌خواهم بگویم که نه سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و نه بحران سوریه و نه شرایط آن تاثیری بر ارسال سلاح به سوریه نداشته‌اند. هر آنچه که ما با روسیه بر سر آن توافق یافتیم، اجرا خواهد شد و بخشی از آن طی دوره گذشته اجرا شد و ما و مسئولان روسی به اجرای این معاهده‌ها پایبند هستیم.

بشار اسد در خصوص مشارکت حزب‌الله لبنان در درگیری‌ها سوریه تصریح کرد: نیروهای حزب‌الله در سوریه می‌جنگند و از این کشور دفاع می‌کنند.

وی با بیان اینکه تصمیم برکناری و رفتن رئیس‌جمهور سوریه منوط به مردم است، اعلام کرد که هیچ یک از تصمیمات کنفرانس ژنو 2 را مگر پس از برگزاری رفراندوم مردمی اجرا نخواهد کرد و شکست مذاکرات ژنو 2 هیچ چیزی را در حقیقت تغییر نخواهد داد.

بشار اسد گفت: رخدادهای صورت گرفته در کشورهای عربی در دو سال گذشته یا کمی بیشتر مفاهیم و معادلات را به نحوی تغییر داد که برخی از کشورهای عربی فراموش کردند که دشمنشان اسرائیل است و دشمنشان مسائل داخلی، محلی، طایفه‌ای و ملی شد.

به گفته بشار اسد، نخستین موشک‌های S 300 روسیه به کشورش تحویل داده شده‌اند.

رئیس جمهور سوریه در ادامه گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المنار تصریح کرد که سوریه نخستین محموله موشک‌های ضدهوایی "اس 300" روسیه را دریافت کرده است. وی افزود که سوریه به زودی بقیه موشک‌ها را نیز تحویل خواهد گرفت.

به گفته‌ی بشار اسد، توازن قدرت نظامی در سوریه با دریافت این موشک‌ها به نفع ارتش سوریه تغییر یافته و نیروهای وی جنگ با "گروه‌های تروریستی" در این کشور را با قاطعیت ادامه خواهند داد.

اگر چه وزارت خارجه روسیه تاکنون از تایید یا تکذیب این خبر خودداری کرده است، اما سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه پیش از این مدعی شده بود که ارسال سامانه پدافند موشکی "اس 300" در چارچوب قراردادی تسلیحاتی که پیشتر میان دمشق و مسکو به امضا رسیده، صورت می‌گیرد.

وی همچنین درباره انگیزه انتقال این سامانه موشکی به سوریه خاطرنشان ساخته بود که این سیستم دفاعی تنها از دخالت دیگر کشورها در بحران سوریه جلوگیری خواهد کرد.

با توجه به اهمیت و حساسیت این محموله تسلیحاتی، بحث ارسال سامانه ضدموشکی "اس 300" از سوی روسیه به سوریه واکنش‌های تندی را به دنبال داشت. از جمله ایالات متحده تصمیم روسیه در این رابطه را اشتباه خوانده و محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت، واشنگتن همواره با ارسال سلاح‌های روسی برای اسد مخالف بوده و در دیدارهای متعدد سیاستمداران دو کشور صریحاَ این موضع را با دولتمردان روسیه در میان نهاده است.