آیا تحریم‌های آمریکا علیه ایران مرده است؟ معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید حتی کم ارزش‌ترین تحریم‌ها هم برداشته نمی‌شود.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، با مرور اظهارات رئیس جمهور در خوزستان مبنی بر اینکه «با اجرای توافق ژنو و برداشتن تحریم‌ها بخصوص در بخش‌های پتروشیمی، صنایع خودرویی، کشتیرانی و بانک‌ها فضا برای توسعه تجارت و رونق اقتصادی در کشور مهیا می‌شود»، نوشت: آیا با اجرای توافقنامه ژنو فی‌الواقع تحریم‌ها برداشته شده است؟ آنچه از توضیحات شفاف و بی‌پروای دیوید کوهن فرمانده قرارگاه تحریم دولت اوباما در صحن کمیته بانکی سنای آمریکا برمی‌آید، در واقع در توافق ژنو طرف غربی هیچ اقدام عملی برای کاهش تحریم‌های موجود برنداشته و برنخواهد داشت.

کوهن می‌گوید «اساساً شرکت کشتیرانی و نفتکش و شرکت هواپیمایی هما و ماهان که مهمترین ناوگان حمل و نقل کشور می‌باشند همچنان در لیست تحریم‌ها باقی می‌مانند و هیچ تحریمی در خصوص آنها کاهش نمی‌یابد. بنابراین تعلیق تحریم بیمه، حمل و نقل و خدمات پرواز صرفاً یک عنوان است و تأثیر عملی بر بخش حمل و نقل ایران ندارد. اساساً هیچ یک از بانکهای ایران از تحریم‌ها خارج نشده و نمی‌شوند. تحریم‌های اساسی یعنی تحریم‌های نفتی و بانکی به قوت خود باقیست و هیچ تغییری نمی‌کند. تحریم پتروشیمی به دلیل عدم امکان نظارت و اجرا، هیچگاه نتوانسته مانعی برای تجارت در این رابطه شود. ضمن اینکه اولاً به دلیل تولید بنزین از پتروشیمی‌ها (ناشی از تحریم بنزین) و ثانیاً نگاه بلند مدت خریداران محصولات پتروشیمی، تعلیق تحریم پتروشیمی نمی‌تواند منابع ارزی چشمگیری برای ایران داشته باشد».

معاون خزانه‌داری آمریکا همچنین گفته است: «تحریم طلا به دلیل امکان حمل چمدانی، هیچگاه نتوانسته مانع دستیابی ایران شود. ضمن اینکه منظور ما از تعلیق تحریم طلا، اجازه به ایران برای مصرف کردن بخشی از همان 4/2 میلیارد دلار وجوه نفت در شش ماه آینده جهت خرید طلاست. با توجه به نیاز ایران به مصرف این وجوه جهت خرید دارو و کالاهای اساسی، عملاً خرید طلا به صرفه نیست و عملی نمی‌شود. آزاد شدن وجوه ایران نه به معنای آزادسازی منابع مسدود شده ایران در آمریکا و اروپا بلکه به معنای اجازه به ایران برای استفاده از 4/2 میلیارد دلار از وجوه نفتش در بانکهای آسیایی جهت خرید کالا از این کشورها یا خرید دارو و مواد غذایی از کشورهای ثالث است. با توجه به مستثنی بودن دارو و مواد غذایی از تحریم‌ها و مستثنی بودن خرید کالا از کشورهای خریدار نفت، در واقع همین وضعیت موجود در قالب آمار و عدد به عنوان یک امتیاز به ایران ارائه شده است و اساساً امتیاز محسوب نمی‌شود. مطمئن باشید (خطاب به اعضای کنگره) در پایان 6 ماه زمان توافق ژنو، وضع اقتصادی ایران به مراتب از وضع موجود بدتر خواهد بود. ما به همه بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی پیغام داده‌ایم که تحریمها در مدت 6 ماه توافق پابرجاست و هیچ حرکت جدیدی در روابط با ایران نباید بدون اجازه ما انجام شود».

رجا نیوز می‌نویسد: اظهارات عالی‌ترین مقام مدیریت تحریم‌های ایران در آمریکا حکایت از دست نخورده ماندن ساختار اصلی تحریم‌ها علیه ملت ایران دارد. شاید عبارت دقیقتر آن باشد که طرف غربی بدون دادن هیچ امتیازی، به معنای حقیقی «روغن ریخته را نذر امامزاده کرده است!».در همین حال «ریچل زیمبا» مدیر اجرایی بخش بازارهای نوظهور در مؤسسه روبینی به وال‌استریت ژورنال گفت: تحریم‌های داد و ستد طلا علیه ایران به طور کلی لغو نمی‌شود. برای نمونه بانک مرکزی ایران و برخی شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی هنوز اجازه خرید و فروش طلا را ندارند و ایران نمی‌تواند به طور مستقیم نفت و گاز را در ازای دریافت طلا بفروشد.