روسیه هشدار داده است که این رزمایش نظامی در مناطقی برگزار می‌شود که پروازهای غیرنظامی و دولتی صورت می‌گیرد و این‌ تصمیمات یک‌جانبۀ اوکراین نشان می‌دهد که این کشور به همکاری به‌منظور عادی‌سازی حمل و نقل هوایی در منطقه دریای سیاه بی‌توجه است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ وزارت دفاع روسیه روز جمعه پس از احضار وابستۀ نظامی اوکراین در مسکو، اعتراض رسمی خود را به رزمایش موشکی آتی کی‌یف در یادداشتی  دیپلماتیک به وی ابلاغ کرد.

 همچنین روساویاتسیا، آژانس حمل‌ونقل هوایی فدرال روسیه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اقدام کی‌یف «نقض همۀ توافقات بین‌المللی» است.

این بیانیه می‌افزاید این رزمایش موشکی با مسکو هماهنگ نشده و ناقض حریم هوایی روسیه است.

روسیه در این بیانیه همچنین هشدار داده است که این رزمایش نظامی در مناطقی برگزار می‌شود که پروازهای غیرنظامی و دولتی صورت می‌گیرد و این‌ تصمیمات یک‌جانبۀ اوکراین نشان می‌دهد که این کشور به همکاری به‌منظور عادی‌سازی حمل و نقل هوایی در منطقه دریای سیاه بی‌توجه است.

مقامات روساویاتسیا گفتند اوکراین روز پنج‌شنبه به آن‌ها دربارۀ «مناطق خطرناک» در همۀ سطوح پرواز نزدیک کریمه و شهر سیمفروپل در روزهای اول و دوم دسامبر اطلاع داده‌ است.

سرگئی ایزولسکی، سخنگوی سازمان نظارت بر حمل و نقل هوایی روسیه، گفت مسکو تا زمانی که کی‌یف به رزمایش موشکی خود ادامه دهد، پروازها در آسمان کریمه را ممنوع خواهد کرد.

وی افزود: «هیچ پروازی در مناطق ممنوعه انجام نخواهد شد، مگر آنکه اوکراین تصمیم خود را لغو کند.»

رزمایش موشکی ارتش اوکراین در مناطق حومۀ کی‌یف؛ 7 آبان 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

تنش میان مسکو و قدرت‌های غربی از بیش از دو سال پیش و پس از اعلام استقلال جمهوری کریمه از اوکراین و پیوستن مجدد آن به فدراسیون روسیه و بحران و ناآرامی در شرق اوکراین، شدت یافت.

جمهوری کریمه در مارس ۲۰۱۴ (اسفند 1392) برای پیوستن دوباره به روسیه همه‌‏پرسی برگزار کرد و با کسب اکثریت قاطع آرای ساکنان منطقه، جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه را اعلام کرد.

کی‌یف و متحدان اروپایی آن نتایج همه‌پرسی را به رسمیت نشناختند و مسکو را به تنش‌زایی و افزایش بحران در شرق اوکراین متهم ‌کردند. این موضوع به اعمال تحریم و نمایش قدرت علیه روسیه منجر شده است. 

 بر اساس اعلام سازمان ملل، در ناآرامی‌های مناطق شرقی اوکراین حدود 10 هزار نفر کشته و بیش از 21 هزار نفر زخمی شده‌اند.(+)

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/Y6Jnx