اگرچه برخی از مسئولین، با ارائه ی رقم 37 میلیون دلار با عنوان رقم واردات اجناس امریکایی در نیمه ی نخست امسال خواسته یا ناخواسته سعی در کم ارزش و ناچیز نشان دادن مقدار واردات از امریکا داشته اند اما وزارت بازرگانی ایالات متحده اخیرا عنوان کرده است در 9 ماهه ی نخست سال 2015 یعنی از نیمه ی دی ماه 93 شمسی تا مهر امسال رقم واردات از امریکا 185 میلیون دلار بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال میلادی قبل، 35% افزایش داشته است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ گفتنی است ایران در پایان 9 ماه اول سال 2014 رتبه ی 136 را در بین کشورهایی داشت که امریکا ترجیح می دهد کالاهای خود را به آن ها صادر کند. اما در ایان 9 ماه اول سال 2015 ایران با یک جهش 16 پله ای در مکان 120مین کشور ایستاد! اما چیزی که نگرانی از نفوذ اقتصادی امریکا در کشورمان را افزایش می دهد، این است که در این مدت ایران هیچگونه صادراتی به امریکا نداشته است! قطعا این تعامل یکجانبه درصورت ریشه دواندن در اقتصاد نابسامان کشور و تداوم آن، فقط موجبات متضرر شدن صنایع داخلی را فراهم خواهد ساخت و نقشه ی تبدیل ایران به بازار مصرف کالاهای امریکایی را محقق خواهد نمود.

طبق مقایسه های به عمل آمده مشخص شده است که امریکا در سپتامبر 2015 با ثبت رقم 14.4 میلیون دلار صادرات به ایران، نسبت به سپتامبر 2014 به افزایشی 26درصدی دست یافت. امریکا در سپتامبر 2014 توانسته بود 11.4 میلیون دلار جنس به ایران صادر کند.

اما رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین بند از الزامات 9 گانه ی دولت در اجرای برجام، دولت را موظف نمودند تا واردات هرگونه کالای مصرفی به بهانه ی لغو تحریم ها را ممنوع کند. لزوم این ممنوعیت به قدری بدیهی است که نیاز به ارائه ی دلیل ندارد اما شاید یکی از همان علل بدیهی، بدعهدی امریکا در ماجرای لغو تحریم هواپیمایی پس از توافق موقت ژنو بود. قطعا اگر قرار می بود پای محصولات امریکایی به ایران باز شود، قطعات هواپیما در صدر جدول واردات قرار می گرفتند زیرا فرسوده بودن هواپیماهای ایرانی و تحریم این صنعت در ایران توسط امریکا، ضررهای دلخراشی را متوجه ملت نموده است.

اما با گذشت اندک زمانی از توافق موقت، مشخص شد که هیچکدام از وعده های امریکایی ها درخصوص رونق گرفتن صنعت هواپیمایی در ایران و صادرات قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری به کشورمان حقیقی نبوده است. اخیرا نیز یک مقام ارشد امریکایی در گفتگو با نشریه ی اینترنشنال بیزنس تایمز، از بررسی پرونده ی خرید یک هواپیما از بریتانیا توسط ایران خبر داد و علت حساسیت این موضوع برای امریکا را اینگونه عنوان کرد که این هواپیما دارای موتور ساخت امریکا است و قوانین عدم صادرات این دست قطعات به ایران شامل آن می شود!

امریکا که برای وجود یک قطعه ی امریکایی در یک محصول، به خود اجازه می دهد در معاملات تجاری دو کشور دیگر دخالت کند و از ورود یک محصول خاص به ایران جلوگیری نماید، در روی دیگر سکه به هر راهی متمسک می شود که راه صادرات اقلامی نظیر لپتاپ، تبلت، برخی محصولات غذایی فانتزی و ... را به کشورمان هموارتر کند.

این مسئله نشان میدهد کاخ سفید برخلاف ادعاهای واهی خود ابدا به دنبال منافع ملت ایران نیست. قطعا نو کردن هواپیماهای فرسوده و مستعملی که هر از گاهی فاجعه آفرین می شوند، نسبت به اجناسی که به راحتی در کشور قابل تولید هستند (مانند بذر جو، ماشین های صنعتی و ... که بخشی از واردات از امریکا را تشکیل می دهند) برای مردم از اولویت بالاتری برخوردار است! اما مسئولین دولتی اگر تمایل حقیقی و قلبی به اقتصاد مقاومتی داشته باشند ابتدا باید موضع خود را صریح و شفاف (هم در کلام و هم در عمل!) بیان نمایند.

اما حدود دو هفته ی پیش رسانه های خارجی اظهارنظر سخنگوی دولت را تیتر یک خود کردند که متاسفانه در باور عمومی به عزم دولت برای جهت دادن اقتصاد ایران به اقتصاد مقاومتی، تردید ایجاد کرده است: این رسانه ها عنوان کردند نوبخت اظهار داشته است: ”هیچ منع قانونی برای واردات از امریکا وجود ندارد، با این حال ما توصیه ی رهبر انقلاب را دنبال خواهیم کرد."

توجه به این نکته که دولت باور قلبی به خسارت بار بودن واردات اجناس مصرفی امریکایی ندارد از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا اگر چنین باوری در دولت وجود داشت، دستورات رهبر معظم انقلاب در این خصوص عین قانون قلمداد شده و بهانه ای با عنوان ”عدم منع قانونی" از سوی سخنگوی دولت بیان نمیشد.(+

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/pqTAL