این روزنامه بین المللی در این باره می نویسد: قانونگذاران آمریکا بزرگ ترین جریمه ها را برای نقض تحریم ها اعمال کرده اند و بانک های اروپایی که فعالیت گسترده ای در آمریکا دارند، تمایل ندارند هیچ گونه ارتباطی با ایران داشته باشند. “کی بی سی” گروهی برای فروش سهام در آمریکا دارد و این در حالی است که هم “دی زد بانک” و هم “ارست” هر دو شعب کوچکی در نیویورک دارند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در مقاله ای به موضوع رفع تحریم های بانکی و نحوه برقراری ارتباط مجدد بانکهای اروپایی با ایران پرداخت. این روزنامه اقتصادی با اشاره به تحریم ها و فشارهای امریکا بر بانکهای اروپایی بیان می کند علیرغم علاقه کشورهای اروپایی به گسترش روابط اقتصادی با ایران، فشارهای امریکا این امر را با مشکل مواجه ساخته است. به نوشته این روزنامه معتبر بین المللی، با وجود گام های آهسته اروپا برای نزدیک شدن به اقتصاد ایران، ترس شرکت ها و بانک های اروپایی از مواجه شدن با تحریم های امریکا مانع اصلی در برقراری روابط اقتصادی با ایران از زمان اجرای برجام تاکنون بوده است.

در این مقاله که به قلم مارتین آرنولد نوشته شده آمده است: با خروج آرام آرام دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه از زیر بار نظام تحریم هایی که سال ها این کشور را در برهوتی مالی نگه داشته است، بانک های اروپایی به طور آزمایشی تعامل دوباره با ایران را از سر می گیرند.
بانک های “کی بی سی” بلژیک، “دی زد بانک” آلمان و “ارست بانک” اتریش همگی در پاسخ به تماس “فایننشال تایمز” تأیید کردند که به نمایندگی از وکلای اروپایی که در ایران فعالیت اقتصادی انجام می دهند، معاملاتی را آغاز کرده اند.
اما بانک های بزرگ تر اروپا در کنار رقبای آمریکایی خود همچنان کنار مانده اند و از جریمه های چندین میلیارد دلاری به علت نقض تحریم های پیشین در ایران بیم دارند.
این موضوع موجب نا امیدی فزاینده مقامات ایران و اروپا از روند کند برقراری ارتباط دوباره تهران با نظام مالی جهانی شده است.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، ادامه بسیاری از تحریم های آمریکا که به موضوعات دیگری همچون کمک به تروریسم، مربوط می شوند، موجب شد بسیاری از بانک های بین المللی در همکاری با افراد و سازمان های ایرانی احتیاط کنند.
رئیس یکی از بزرگ ترین بانک های اروپا گفت: «همه گزارش هایی که از مشاوران حقوقی دریافت کرده ام، همچنان حاکی از این است که هنوز
تحریم های زیادی بر ضد ایران به قوت خود باقی مانده اند. از آنجا که ایران به سرزمینی ناشناخته تبدیل شده است، دانستن این که با چه کسی معامله می کنید، دشوار است.»
در پنج سال گذشته، بانک های کشورهای مختلف به علت نقض تحریم ها، بیش از ١٥ میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده اند. پر هزینه ترین مورد از این جریمه ها، جریمه ٨ میلیارد و ٩٠٠ میلیون دلاری بانک “پاریبا ان پی” فرانسه در سال ٢٠١٤ میلادی بود.

فایننشال تایمز می نویسد علیرغم امتناع بانکهای بزرگ اروپا از برقراری ارتباط با ایران،“کی بی سی”، بزرگ ترین بانک بلژیک، اعلام کرده که «تصمیم گرفته است با رعایت همه تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا، از مشتریان قدیمی خود در بازارهای داخلی» بلژیک، جمهوری چک و اسلواکی «در معامله معتبر خود با ایران حمایت کند.»
اما به نوشته فایننشال تایمز همین رابطه نیز با محدودیت هایی مواجه است. چنان که به نوشته این روزنامه بانک کی بی سی اعلام کرده است: «این حمایت فقط به تجارت محدود بوده و همواره در معرض نظارت دقیق بر هر یک از معاملات و همه طرف های دخیل در آن است. … در واقع “کی بی سی” برای این منظور روابطی مشابه با چند بانک خصوصی و دولتی ایران برقرار کرده است.»
این روزنامه اقتصادی می نویسد: ارتباط بانک های ایران با نظام پرداخت بین المللی “سوییفت” که چهار سال پیش، در نتیجه تحریم های اتحادیه اروپا قطع شده بود، دوباره برقرار شده است. اما بانکداران می گویند اگر نگوییم هیچ، پرداخت های بسیار اندکی از ایران از طریق “سوییفت” انجام شده است که بخشی از علت آن نیاز
بانک های کشور به روز آمد ساختن جدیدترین نسخه نرم افزار “سوییفت” است؛ اما علت اصلی این است که بانک های خارجی بسیار اندکی با آنها معامله خواهند کرد.
“دی زد بانک” اعلام کرد انجام پرداخت از طریق بانک های طرف ایرانی را آغاز کرده است. “ارست” اعلام کرد: «ما همکاری با بانک های ایرانی در شرایط معامله و همکاری مالی را بر اساس روال های متعارف آغاز کرده ایم. پیشتر که برویم، ممکن است به دنبال ایجاد روابط بانکی متقابل باشیم.» هر دو بانک اعلام کردند هر پرداختی را که ایران در آن دخیل باشد، از نظر پایبندی به تحریم ها “بررسی می کنیم” .

فایننشال تایمز در ادامه با اشاره به اشتیاق شرکت ها و سران سیاسی اروپا برای استفاده از بازار ۷۷ میلیون نفری ایران، مخالفت ها و تحریم های باقی مانده امریکا را عامل ناکام شدن دو طرف ایرانی و اروپایی و عدم امکان استفاده مناسب از شرایط رفع تحریم ها می داند
این روزنامه بین المللی در این باره می نویسد: قانونگذاران آمریکا بزرگ ترین جریمه ها را برای نقض تحریم ها اعمال کرده اند و بانک های اروپایی که فعالیت گسترده ای در آمریکا دارند، تمایل ندارند هیچ گونه ارتباطی با ایران داشته باشند. “کی بی سی” گروهی برای فروش سهام در آمریکا دارد و این در حالی است که هم “دی زد بانک” و هم “ارست” هر دو شعب کوچکی در نیویورک دارند.(+)

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/hFddB