مهم: معرفی و کارکردهای کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی(FATF)

کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی کشورها را به سه دسته تقسیم کرده است. یک دسته کشورهایی هستند که از نظر این گروه کاملا بر توصیه‌های این گروه منطبق بوده و آنها را اجرا کرده‌اند. این گروه بیشتر کشورهای توسعه یافته هستند. گروه دوم کشورهایی هستند که در حال پیشرفت و تطبیق با استانداردهای مشخص شده هستند. دسته آخر کشورهایی هستند که همکاری با این گروه نداشتند و لذا از نظر گروه کشورهای دارای خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند. این دسته خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته کشورهایی که علیه آنها «اقدام متقابل» انجام نمی‌شود. دسته دیگر آنهایی هستند که علاوه بر بودن در لیست سیاه علیه‌شان اقدام متقابل نیز صورت می‌گیرد. تا روز جمعه گذشته ایران و کره شمالی در دسته آخر قرار داشتند. پس از نشست کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی در شهر بوسان اقدامات متقابل علیه ایران برای 12 ماه تعلیق شد. دلیل آن نیز تعهد ایران به اجرای «برنامه اقدام» در 12 ماه آینده است. مفاد برنامه اقدام هنوز منتشر نشده است.

بازخوانی یک حماسه؛ سوم تیرماه 84، نقطه عطف احیاء گفتمان امام و انقلاب در تقابل با گفتمان تجدیدنظرطلبانه و منحرف از اصول انقلاب

سوم تیر 1384 زمانیکه در حلقه مشاوران هاشمی کسی احمدی نژاد را جدی نمی گرفت، اما عصر سیاست ورزی جسورانه ای در راستای بازگشت قطارانقلاب به ریل اصلی اش شروع شد که هاشمی رفسنجانی ، تفکرات، عملکرد و اطرافیانش، نقطه تقابل و تعریف خطوط گفتمانی برای آن سیاستمدار جسور بود. دکتر احمدی نژاد در حال حاضر، در راستای همان اصول دولت های نهم و دهم که مدال «احیاگر گفتمان امام وانقلاب» را از جانب امام جامعه دریافت نمود و به تبع اعلام خطر تحریف امام وخط امام از سوی ولی امر مسلمین جهان و نسخه ارائه شده از سوی ایشان مبنی بر لزوم بازخوانی گفتمان امام وانقلاب، قریب به دو سال است که بیرق بازخوانی و تبیین آرمانهای انقلاب و خط نورانی امام و رهبری را بدست گرفته و با شرکت در جلسات و گردهمایی های مردمی در تهران و شهرستان های دور و نزدیک به ادای تکلیف در این خصوص می پردازد. شاید این نشانه هایی از بازگشت معجزه هزاره سوم در خرداد 96 باشد. 

بررسي و شاخص‌هاي حكمرانی خوب و ارائه حكمرانی شايسته از ديدگاه اميرالمؤمنين امام علی(ع)

امروزه پارادايم «حكمراني خوب» يك شيوة رايج و مسلّط براي ادارة جامعه در سطح جهان بوده و متفاوت از دولت و حكومت است. در اين نوشتار، ابتدا «حكمراني خوب» و شاخص‌هاي آن با روش «توصيفي – تحليلي» بررسي و سپس «حكمراني شايسته» و شاخص‌هاي آن از ديدگاه حضرت علي(ع) تجزيه و تحليل شده و در نهايت، تعدادي از شاخص‌هاي حكمراني شايسته از ديدگاه آن حضرت با شاخص‌هاي حكمراني خوب از ديدگاه نهادهاي بين‌المللي و انديشمندان غرب مقايسه گرديده است.

ده پیشنهاد به دولت روحانی برای مقابله با بحران اقتصادی در پسابرجام

یکی از اولویت های اقتصادی حال حاضر کشور برای نقش‌آفرینی در عرصه‌ی جهانی، شناسایی بنگاه های اقتصادی چابک و توانمند برای محوریت حرکت اقتصاد کشور در بازارهای جهانی و ایجاد سهم بازار برای اقتصاد ایران در عرصه‌ی جهانی و به‌عبارتی سوار شدن بر موتور محرکه‌ی اقتصاد ایران در این مسیر است.

اقتدار فزاینده و عمق استراتژیک انقلاب اسلامی/ قسمت چهارم: ارزیابی توان آمریکا برای وارد کردن ضربه‌ی اول به ایران

آمریکا کشوری درگیر بحران اقتصادی و بانکی و بدهکار به نظام اقتصادی بین‌المللی است. طبیعی است که لشکرکشی نیاز به بودجه‌ای مضاعف دارد. آمریکا برای شروع جنگی جدید، به بودجه‌ی بیشتری نیاز دارد و این بودجه از سازمان‌ها و نهادهای بین المللی پولی استقراض می‌شود.

آیا برجام‌های دیگری در راه‌اند؟ هم چرخ سوریه بچرخد، هم چرخ ایران!!!

یکی از مسائلی که از هم‌اکنون می‌توان بر روی آن تأمل کرد، برنامه‌ی حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است. با توجه به ناکارآمدی دولت در تحقق وعده های اقتصادی، روحانی چاره‌ای جز جلب توجهات به سوی سیاست خارجی و دستاورد مهمش یعنی برجام ندارد. به این معنا که رئیس جمهور ملموس‌تر شدن نتایج برجام را هم‌چون چرخیدن چرخ زندگی مردم، بار دیگر به مذاکرات و «تعامل» با ابرقدرت‌ها گره بزند، اما مذاکره در چه زمینه‌ای؟

اقتدار فزاینده و عمق استراتژیک انقلاب اسلامی/ قسمت سوم: امکانات استراتژیک ایران

جمهوری اسلامی ایران از توان بهره‌وری از بازدارندگی مثلثی (سهیم کردن متحدان منطقه‌ای آمریکا) برای بازداشتن آمریکا از حمله برخوردار است. منطقه‌ی غرب آسیا سوای از موقعیتی که برای منافع ملی آمریکا دارد که تهدید آن چیزی کمتر از تهدید یکی از ایالت‌های آمریکا نیست، دربردارنده‌ی برخی متحدان ایدئولوژیک و اقتصادی-استراتژیک این کشور نیز هست. در صورت هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، اسرائیل به‌عنوان جفت جدانشدنی آمریکا در منطقه، روی ثبات را به خود نخواهد دید.

اقتدار فزاینده و عمق استراتژیک انقلاب اسلامی/ قسمت دوم: افزایش توان استراتژیک از طریق برخی فرصت‌های نظامی

 توان دفاعی و نظامی هر کشور پشتوانه‌ی تعریف استراتژیک آن است. به همین دلیل است که حوزه‌ی استراتژیک از حوزه‌ی نظامی-دفاعی قابل تفکیک نیست. در اینجا به این دو مهم به‌صورت تلفیقی اشاره می‌شود. لذا در این قسمت، به‌طور خاص تلاش خواهیم کرد تا به توان نظامی-استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و ناتوانی حریف در وارد کردن ضربه‌ی اول (به‌عنوان ضربه‌ی آخر) در مواجهه با خصم اشاره کنیم. هم ازاین‌رو ابتدا به توان نظامی دفاعی ایران در بستر عمق استراتژیک این کشور اشاره خواهیم کرد و سپس به ناتوانی حریف خواهیم پرداخت.

اقتدار فزاینده و عمق استراتژیک انقلاب اسلامی/ قسمت اول: دلایل حضور فعال ایران در منطقه غرب آسیا

می‌توان عمق استراتژیک را همان عمق و دایره و حوزه‌ی نفوذ یک کشور و ملت دانست که می‌تواند شامل هر ابزار و توانایی مادی (سخت‌افزار) و غیرمادی (نرم‌افزار) مثل ایده، تفکر و باورها و اعتقادات باشد. بر این اساس، وقتی ملت‌ها عمق استراتژیک داشته باشند، بیش از آنکه جنبه‌ی مادی ملاک باشد، بعد معنوی مدنظر است. ضمن اینکه مسائل و اقدامات مادی نیز متأثر از این لایه‌ی معنوی است. چرا ملت‌ها عمق استراتژیک ایران‌اند؟

چارچوب شناسی دو نامه تاریخی امام خمینی (ره) در حوزه جنگ نرم و تقابل ایدئولوژیک با دشمن

متأسفانه در میان مسئولین و مقامات نظام به مسئله‌ی جنگ نرم در تاریخ کمتر توجه می‌شود و بیشتر مباحث حوزه‌ی جنگ نرم متوجه عرصه‌های فرهنگی و سیاسی می‌گردد. درحالی‌که بخش عمده‌ای از تلاش‌های دشمن در عرصه‌ی جنگ نرم، بر تاریخ ایران عصر پهلوی و همچنین انقلاب اسلامی معطوف است. به‌طور خاص شبکه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین در این عرصه بسیار فعال‌اند و تلاش می‌کنند تا با ساختن مستندها و نگارش متون متعدد، به تحریف تاریخ، نشان دادن عظمت پهلوی به‌شکلی کذایی و همچنین در مقابل، کوچک نشان دادن انقلاب اسلامی بپردازند و باورها و اعتقادات مردم را تغییر دهد.