علی اکبر جوانفکر : برخی معتقدند که بهترین روش برای فرار از مسئولیت در دولت جدید ، حمله بی وفقه به دولت قبل است و شاید بشود فهمید که چرا رئیس جمهور محترم این روزها برآشفته به نظر می رسند. در این یادداشت سعی می کنم از موضعی متفاوت به ارزیابی دولت یازدهم بپردازم. می گویند فرض محال که محال نیست ، بنابراین فرض را با احتمال محال بودنش بر موارد زیر می گذارم.

۱- دولت یازدهم پاک است و هیچکس نمی تواند آن را لکه دار کند ، این دولت نسبت به دولت قبل که رئیس جمهور محترم ، آن را غرق در فساد خوانده ، سالم و دست نخوره است و حتی اگر همه هم غرق شوند ، اعضای این دولت روی آب فساد، شناور باقی خواهند ماند و اصلا غرق نمی شوند!
۲- دولت یازدهم مثل دولت قبل، نه فقط در عرض یک ساعت و با یک نشست و برخاست، دهها مصوبه را به تصویب نمی رساند بلکه در طول صدها ساعت و با هزاران نشست و برخاست ، یک مصوبه را هم به زور به تصویب می رساند!
۳- به فرموده جناب آقای روحانی ، دولت قبل شب خواب می دید و صبح تصمیم گیری می کرد ولی به روشنی پیداست که دولت جدید از بس مشغول تعقل وتفکر و تدبر و امیدآفرینی در جامعه است، اصلا خواب به چشمانش راه ندارد و خواب نمی بیند و به همین دلیل، صبح هم از تصمیم گیری های خوابکی خبری نیست!
۴- دولت کنونی ، برایند همه عقول و تدابیر است و هر کس به آن نگاه کند، سرشار از امید و نشاط می شود و به این همه عقل و تدبیر و خردی که همینطوری به صورت دائمی از آن به اطراف و اکناف تراوش می کند، احسنت می گوید و از آن شور و نشاط می گیرد!
۵- دولت آقای روحانی برخلاف دولت قبل اصلا اهل سر و صدا و جنجال های رسانه ای نیست و فقط دغدغه پیشرفت و آبادانی مملکت را دارد و به همین خاطر کار و کار و تلاش خستگی ناپذیر را در دستور کارخودش قرار داده است. آنقدر انگیزه اش برای کار کردن بالاست که اصلا خسته نمی شود و عرق هم نمی کند!
۶- تصاویر صدا و سیما جعلی است زیرا دولت فخیمه کنونی اجازه نمی دهد که مردم در خیابانها به دنبال ماشین رئیس جمهور بدوند. دولت همه مشکلات کشور را حل کرده است و دیگر نیازی نیست که مردم به رئیس جمهور نامه بنویسند یا پلاکاردها و دل نوشته ها و دستنویس های خود را به محل سخنرانی رئیس جمهور بیاورند، برای اینکه دیگر مشکلی باقی نمانده است و دلیلی ندارد که مقامات و مسئولان به حرفهای تکراری این و آن گوش بدهند و وقتشان را که بسیار هم گرانبهاست، به هدر بدهند!
۷- مقامات و مسئولان دولت یازدهم بر خلاف اسلاف شان در دولت قبل که خود را نوکر و رعیت و دست نشانده مردم می دانستند، همه شان مدیران والامقام و عقل کل و رئیس و آقا بالاسر مردم هستند و دائما دارند برای کشور زحمت می کشند و از خودشان دستور و تصمیم های مهم صادر می کنند ، بنابراین باید به آنها حق بدهیم که دیگران بویژه منتقدان خود را بی سواد ، لبوفروش ، حسود و افراطی بدانند!
۸- رئیس جمهور محترم یک حقوقدان به تمام معناست و با جدیت و حساسیت زیاد ، به سوگندی که در پاسداری از قانون اساسی خورده ، پایبند است. حق و شان و منزلت هیچکس تضییع نمی شود و اگر شد، بلافاصله رئیس جمهور به دفاع از او برمی خیزد و حق او را می ستاند و به زور هم که شده ، آن را کف دستش می گذارد!
۹- از نظر دولت یازدهم همه کاغذپاره های دنیا به مثابه قطعنامه های معتبر و قانونی هستند که نه به زور آمریکا و انگلیس بلکه با اتحاد و همکاری کشورهای مختلف جهان علیه ایران صادر شده است و دولت تدبیر و عقل و امید موفق شده است این قطعنامه ها را با ظریف کاری! و انجام مذاکرات قانع کننده ، بی اثر کند!
۱۰- همانطور که رئیس جمهور محترم قولش را داده اند ، کاسه تحریم ها شکسته شده است و هیچ بندزنی نمی‌تواند آن را به حالت اول بازگرداند. به این ترتیب بهتر است کسانی که به کار شریف بندزنی مشغولند، سراغ کاسه تحریم را نگیرند و برای آن دلسوزی نکنند و اجازه دهند ، تحریم ها همینطور از ترک این کاسه یکی یکی به زمین بیفتد!
۱۱- به سبب هوشیاری دولت و دستگاههای زیر مجموعه اش ، امروز امن تر از دیروز هستیم و مردم ایران نسبت به تحولاتی که در کشورهای همجوار و منطقه ما در حال وقوع است ، نگران نیستند و هیچ تهدیدی احساس نمی کنند!
۱۲- دولت قبل با همه کشورهای جهان سرعناد داشت و همه وقتش را به ستیز و جدال با آنها مشغول بود و در داخل هم به خاطر جهت گیریهای ضد مردمی اش ، با ملت ایران قهر کرده بود، اما دولت یازدهم با عمل به وعده انتخاباتی رئیس جمهور، به دنبال صلح و آشتی در داخل و خارج از ایران است ، دشمن تراشی نمی کند و همه شاهدند که چهره ایران نسبت به قبل متفاوت تر شده است! گل و بلبل!
۱۳- دولت قبل با ریختن پول به جیب مردم ، قانون هدفمندی یارانه ها را به درستی اجرا نکرده و مردم را ناامید ساخته است و دولت یازدهم به دلیل برخورداری از هوش و فراستی بیشتر و بهتر ، پس از اجرای کمپین موفق انصراف مردم از دریافت یارانه! ، تصمیم دارد طرح مدبرانه تری را با قطع یارانه ها به مردم به اجرا بگذارد و طرح موفق توزیع سبد کالا را تکرار کند، باشد که از این راه ، امید مردم به آینده ای بهتر ، افزون گردد! به حرفهای صد من یک غازی که این طرف و آن طرف گفته می شود ، نباید گوش کرد. این ها باد هواست!
۱۴- دولت یازدهم هیچ نسبتی با دروغ ، تهمت ، افترا ، شایعه پردازی و انتشار مطالب بی پایه و اساس ندارد و در سالی که مزین به نام فرهنگ و اقتصاد است ، همینطوری اخلاق و ادب از آن به محیط اطرافش می تراود. اگر در این زمینه شک و شبهه ای هم وجود داشته باشد ، آقای ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور ، سند گویایی بر این ادب و اخلاق است که می تواند محل رجوع قرار گیرد!
۱۵- مذاکره کنندگان ایرانی در ادوار گذشته قاق بودند و خام و بی تجربه، اما تیم منتخب دولت یازدهم برای مذاکره با ۱+۵ ، ببخشید با آمریکا ، از تخصص لازم و تجربه کافی برای حرف زدن در برابر ۶ قدرتی که روبروی آنها قرار گرفته اند، برخوردار است و سبک انجام مذاکره را به خوبی می داند. تا آنجا که طرف مقابل خود را وادار کرده است به حق قانونی ایران برای غنی سازی اورانیوم و داشتن چرخه سوخت هسته ای اذعان کند و به آن گردن بگذارد! هر کس هم که قبول ندارد، بزدل است. به جهنم که قبول ندارد! برود یک جای دیگر!
۱۶- دولت یازدهم مردم ایران را محرم اسرار خود و صاحب و مالک اصلی کشور می داند و به همین دلیل ، دانستن را حق مسلم آنان فرض کرده و جزئیات مربوط به انجام مذاکرات ایران و آمریکا را به اطلاع آنها می رساند و بر این باور است که مردم ، هرچه بیشتر و جامع تر بدانند و آگاهتر باشند، منافع ملی بهتر و روانتر محقق خواهد شد. برای رفع هرگونه تردیدی در این زمینه، می توان در کوچه و خیابان از مردم در باره جزئیات مذاکرات نظرخواهی کرد!
۱۷- درست است که خزانه خالی است اما ریخت و پاش ها و هزینه های سنگینی که برای نوسازی ساختمان محل استقرار رئیس جمهور و افزایش حقوق وزرا و مدیران نهاد ریاست جمهوری صورت گرفته ، نشانه حکمت و تدبیر و امید است زیرا می خواهد به طرفهای غربی مذاکره کننده با ایران تفهیم کند که بله ما با خزانه خالی هم می توانیم اقدامات موثر و مهم انجام دهیم!
۱۸- این حرف غلطی است که عده ای می گویند دولت سرنوشت کشور را به مذاکرات هسته ای گره زده است . اولا دولت کارش گره زدن نیست بلکه کلید انداختن است و ثانیا برای دولت یازدهم ، مذاکرات یک کار جزئی است . این دولت اسناد فعالیت ها و خدمات خود را برخلاف دولت قبل روی زمین نمی گذارد. سند حرمت دارد و هرکس مایل باشد می تواند به مراکز نگهداری اسناد مراجعه کند!
۱۹- بنا بر آخرین دستورهای صادره و سوگندهای جلاله از سوی رئیس جمهور محترم، سالهای ۸۴ تا ۹۲ دیگر تکرار نخواهند شد. هر ملتی ممکن است اشتباه کند و بنا به تصمیم رئیس محترم تشخیص مصلحت نظام ، این هشت سال از تاریخ ملت ایران حذف خواهد شد.
۲۰- جناب آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان حامی اصلی دولت یازدهم ، تجربه های بسیار خوبی از برچسب زدن به دیگران دارند و مردم ایران فقط یک یادگاری از هشت سال گذشته داشته باشند کافی است و آن هم برچسب جریان انحرافی است که ایشان به رئیس جمهور وقت و همکارانشان زدند! دیدید این برچسب چه ها که نکرد؟!!
به این ترتیب می توان گفت که محاسن دولت یازدهم از حد شمارش خارج است! امااز دولتی با این امتیازات بی مانند ، فقط یک سووال ساده را می پرسم.
بنا به آمارهای رسمی ، پرداخت های خزانه دولت در سال ۹۱ رقمی حدود ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم در سال ۹۲ که هشت ماه از آن ، عنان اختیار کشور در دست دولت جدید بوده است به ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید، این رشد بالای ۴۰ درصد ثبت شده با خالی بودن خزانه چه نسبتی دارد؟ این پول کجا هزینه شده و چرا آثار وضعی خودش را در پیشرفت کشور نشان نداده است؟
در سال ۹۲ یعنی در اولین سال فعالیت دولت کنونی، پایه پولی کشور از منفی ۵ درصد به مثبت ۱۸ درصد رسید و این به معنی رشد ۲۳ درصدی در پایه پولی است. به این ترتیب افزایش نقدینگی در یک سال اول دولت یازدهم به تنهایی برابر با مجموع افزایش نقدینگی در طول چهار سال اول فعالیت دولت دکتر احمدی نژاد یعنی حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است. این اتفاق در حالی افتاده است که دولت کنونی مدعی کنترل نقدینگی و پایه پولی بوده است.
کارشناسان اقتصادی دولت از جمله رئیس دفتر رئیس جمهور محترم که همواره در قامت یک صاحبنظر، سیاست های اقتصادی دولت قبل را به تمسخر می گرفت و افزایش نقدینگی را عامل اصلی افزایش تورم می دانست ، اینک باید پاسخ دهند که چه اتفاقی افتاده است که نقدینگی کشور در سال ۹۲ به اندازه تمامی ۴ سال دولت نهم، افزایش می یابد اما در عین حال نرخ تورم نیز کاهش یافته است؟ آیا نظریه های قبلی این کارشناسان غلط از آب در آمده است یا آمارهای واقعی از مردم کتمان می شود ؟ پاسخ چیست؟ برخی می گویند تردید نکنید که هردو!

منبع